Bavaria Yachts, de welbekende Deutsche Schiffbauer, bestaat ruim veertig jaar. Na hun ongekend slechte tijden – een faillissement in 2018 – zijn ze sterk teruggekeerd en bouwden ze dit jaar ruim vierhonderd boten. De rek is er nog niet uit: in 2022 zullen er vermoedelijk 550 boten van de band rollen, volgens Marcus Schlichting van Bavaria. Schlichting: “We zijn de op twee na grootste jachtenbouwer ter wereld.”
Kielfalen, roerproblemen en buigbare Bavaria’s lijken tot het verleden te behoren. Qua ontwerp en bouwkwaliteit is de werf terug naar de basis: het bouwen van goede, betaalbare toerjachten. Sinds de doorstart levert de werf uitstekende jachten; de C42 werd vorig jaar uitgeroepen tot European Yacht of the Year in de categorie Family Cruiser. Voor Zeilen 11 testten we de nieuwe C38. We schreven: “Een comfortabele boot, degelijk gebouwd en veel waar voor je geld.” Toch wordt op de steigers nog wel eens neergekeken op Bavaria’s. Waar komt die hardnekkige reputatie toch vandaan?
Campers op het water
Bavaria’s worden ook wel campers op het water genoemd. Is dat terecht? Martijn Vet kan het wel begrijpen. Al jaren huurt hij een Bavaria met zijn gezin. “Het is ideaal. Je hebt veel ruimte zowel binnen als buiten. En met twee achterhutten is het makkelijk om twee kinderen mee te nemen,” vertelt Martijn. Iedere zomer zeilt hij op de Wadden, in Zeeland of over het IJsselmeer.
“Vroeger was ik ook geen fan van Bavaria. Klassiekere zeilboten vind ik mooier, en er zijn boten die sneller of hoger aan de wind zeilen. Maar de Bavaria zeilt prima” zegt hij. Ook is de situatie voor hem nu anders dan voorheen: hij heeft twee jonge kinderen en vindt de ruimte zwaarder wegen dan de zeilkwaliteiten. “Het gros van de tijd dat je op zeilvakantie bent, lig je in een haven of hang je in de kuip. Zeilen met windkracht zes doe ik niet meer zoveel, zeker niet met kinderen,” aldus Martijn.
Wat vindt Bavaria er zelf van? “In ieder land verschillen de meningen erg over Bavaria,” vertelt Marcus Schlichting, pr- en marketingmanager van Bavaria Yachts. “Maar het komt erop neer dat je ‘veel boot’ krijgt voor een eerlijke prijs.” Het design is “okay” en de veiligheid is gewaarborgd, zegt hij.
Meer dan veertigduizend boten
In 1978 werd Bavaria opgericht door ramenfabrikant Winfried Hermann en jachtmakelaar Josef Meltl. Het concept was simpel: de hele productie vond plaats in Giebelstadt en het zou een goedkope maar goede boot worden. “Wat Henry Ford deed met auto’s, doen wij met boten,” aldus Marcus.
En dat sloeg aan. Inmiddels heeft de scheepswerf meer dan 41 duizend boten geproduceerd. Marcus: “Het gaat goed met Bavaria. De pandemie was een boost voor het bedrijf.” Ook won de Bavaria 42 dit jaar de Yacht of the Year-prijs.
Failliet
Drie jaar geleden was dat wel anders. Bavaria ging failliet doordat investeerders zich terugtrokken wegens schulden. In 2007 verkochten de eigenaren Herman en Meltl de werf aan het bedrijf Bavaria. Het leverde Hermann en Meltl beiden 600 miljoen euro op, maar de werf kwam in schulden terecht. “Ik denk dat er nooit meer een scheepswerf voor zo veel geld verkocht zal worden,” lacht Marcus.
Maar hierdoor ging het mis. Bavaria had grote schulden door het kopen van de werf. Investeerders sprongen bij en hielden het bedrijf boven water, maar in 2018 trokken deze terug. Op het laatste moment kwam er een nieuwe investeerder: CMP uit Berlijn.
De koning van de charters
“CMP had de juiste expertise en maakte kleine veranderingen in het bedrijf,” reflecteert Marcus. “Zo kapten ze de C65-lijn af, die superjachten bouwde. De focus kwam te liggen op boten tussen de 30 en 57 voet.” Daarbij moest het allemaal niet te ingewikkeld: “We maken rompen in wit of grijs, dat is het,” zegt Marcus.
Binnen de charterindustrie zijn Bavaria’s razend populair. Verhuurbedrijf Enjoy Sailing in Sint Annaland verhuurt enkel Bavaria’s. “Dat komt door de prijs-kwaliteitsverhouding. We weten wat we eraan hebben en waar ze bestand tegen zijn. Vooral met verhuur is dat laatste belangrijk,” zegt Pjotter Coehorst van Enjoy Sailing.
Weinig geld, grote boot
In het verleden verhuurde Pjotter ook nog andere merken, maar iedere keer kwamen ze terug bij Bavaria. Pjotter: “De Duitsers weten absoluut hoe ze schepen moeten bouwen. Bavaria’s liggen goed in de markt: je betaalt voor wat je krijgt.”
Vroeger was men wat negatiever over Bavaria, vindt Martijn. “Maar nu is dat er wel redelijk af. Je kan voor relatief weinig geld een grote boot varen. En dat spreekt mensen aan.”
Beeld: (c) Bavaria Yachts
Tags: Bavaria Last modified: 9 December 2021