De Franse werf La Gazelle des Sables stond dit jaar met hun drie kleine bootmodellen op Boot Dusseldorf. Tussen alle witte dacron- en doorzichtige laminaatzeilen vormen de roodbruine zeiltjes met gaffels en kluivers en daaronder klassieke rompvormen drie vreemde eendjes in de bijt. In de van een afstand misschien wat saai ogende, zeer volumeuze en veel waterverplaatsende bootjes verschuilen echter een paar eigenzinnige handigheidjes.
Notendopjes op zee
Het zijn misschien wel de drie kleinste bootjes die kottergetuigd kunnen worden en in plaats van het gebruikelijke midzwaard is een heuse S-spant kiel onder de waterlijn te zien. Hoe klein de 2,70 meter lange La Gazelle de Sables, de 3,45 meter lange Breizh en de 3,90 meter lange des Iles ook mogen zijn; ze voeren toch met respectievelijk 14, 18 en 22 vierkante meter zeil en zijn gemaakt voor de Franse wateren, voornamelijk buitengaats. De iets grotere twee van de drie varen dan ook met een CE-C keur.
Het handige ‘Kielwiel’
Net voor het aangehangen roer is er op de hak van de scheg van het drietal een wieltje ingebouwd; het ‘kielwiel’. Hiermee kunnen de respectievelijk 55, 90 en 120 kg zware bootje op het droge gemakkelijk even verplaatst worden door één persoon als zijnde een soort kruiwagens. Zodra de bootjes het water raken loopt langzaam de kiel vol via het gat waarin het wieltje is ingebouwd. Binnen circa drie minuten lopen de kielen met de bun-achtige constructie vol met water en bieden ze gewichtsstabiliteit met spectaculaire ballastpercentages tussen de 52% en 57%. Mede daarom zijn ze ook zelfrichtend, maar lopen zodra ze het water uitgetrokken worden ook weer binnen een paar minuten leeg.
Vijf zeilen op een bijboot
De bootjes komen standaard met zeilen en volledige takelering, maar hoeveel dat er zijn –de keuze loopt uiteen van één tot en met vijf- laten ze aan u over. Door de hoge CE-eisen zijn ze ook allemaal zelflozend (mits er snelheid gemaakt wordt) en uitgevoerd met luchtkasten voor en achter. Als kers op de slagroom biedt de werf voor het kleinste model ook nog een fietstrailertje aan. Die wordt onder de boot gebonden en de kluiverboom met een kliksysteem aan de fiets. De Nederlander lijkt wel op z’n wenken bedient te worden. In Frankrijk is vooral het kleinste model stevig in trek bij ouders met jonge kinderen. Het lijkt in ieder geval een mooi stijlvol Frans alternatief voor de hoekige optimist met z’n enkelvoudige tuigage.
meer info: http://www.lagazelledessables.fr/
Last modified: 26 January 2015
Dit zou wel eens het polyvalente bootje kunnen zijn waar ik al geruime tijd op zoek naar ben.
Dit wil zeggen : Makkelijk transporteerbaar, makkelijke tewaterlating en optuigen, geschikt voor zowel Veerse Meer, rivierzeilen en de zoute kustmeren in the Languedoc.
Dag Wim, ik ben ook gepakt na een bezoek aan hun stand in Dusseldorf. En je hebt gelijk, het is een heel sterk concept. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ga ze naar Nederland halen. We zijn dit momenteel aan het opzetten, meer info volgt z.s.m.. Welk type had je voor ogen? Helpt mij om te prioriteren. Laat maar even weten als je er een keer mee wilt varen, dan informeer ik je zo gauw de eerste het Nederlandse sop raakt.
Dag Wim, wat is een richtprijs voor de kleinste variant? Groet Ed
Hallo Vincent,
heb je al meer ervaring met de Gazelle des iles? En zou het mogelijk zijn ergens een proefvaart te maken?
Ik hoor het graag en alvast dank, Hank Mutsaers
Dit is het soort van nieuwsitems waar ik in ieder geval heel blij van word. Wat een geweldig leuke scheepjes.
Hallo Vincent,
Ik zou graag eens een Gazelle uitproberen. Heb jij de bootjes toevallig nog naar Nederland gehaald en zou dat mogelijk zijn?
Ik hoor t graag en alvast bedankt, Hank
Hallo, kan ik via deze site in contact komen met Vincent Meijer? Is die nog importeur van les Gazelles des Sables in Nederland?
dank
marc