Door een gebrek aan duidelijke referentiekaders, zoals lijnen, doelen en netten is wedstrijdzeilen vaak lastig te volgen op televisie. Afgezien van situaties rondom de wedstrijdboeien is het erg moeilijk voor de gemiddelde televisiekijker te analyseren wat er precies gebeurt tussen start- en finishlijn. De America’s Cup heeft hier verandering in gebracht en is met hun LiveLine-systeem door de organisatoren van de Emmy Awards genomineerd voor de George Wensel Technical Achievement Awards. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan makers van innovatieve televisietechnieken.
Door een gebrek aan duidelijk referentiekaders, zoals lijnen, doelen en netten is wedstrijdzeilen vaak lastig te volgen op televisie. Afgezien van situaties rondom de wedstrijdboeien is het erg moeilijk voor de gemiddelde televisiekijker te analyseren wat er precies gebeurt tussen start- en finishlijn. De America’s Cup heeft hier verandering in gebracht en is met hun LiveLine-systeem door de organisatoren van de Emmy Awards genomineerd voor de George Wensel Technical Achievement Awards. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan makers van innovatieve televisietechnieken.
Virtueel afbakenen
Het LiveLine systeem markeert het wedstrijdveld met rode lijnen en projecteert allerlei realtime informatie door middel van virtuele lijnen, stippen, cijfers en vlaggen boven de catamarans zelf. Zo wordt het de toeschouwer gemakkelijk gemaakt om de wedstrijd op een intensere manier te volgen en biedt het de wedstrijdleiding een instrument voor het observeren van de schepen. De uitvinding is nog volop in ontwikkeling, maar is in de voorrondes, de AC World Series, al gebruikt om het spektakel voor de toegestroomde bezoekers, televisiekijkers en de wedstrijdleiding inzichtelijker te maken. Zo wordt het wedstrijdveld gemarkeerd met rode lijnen en worden allerlei realtime informatie geprojecteerd door middel van virtuele lijnen, stippen, cijfers en vlaggen boven de catamarans zelf.
Oude wens
De organisatie geeft aan dat het systeem al een oude wens is van elke wedstrijdleider. “Nu kunnen we niet alleen vanaf de kant de wedstrijd analyseren, maar hoeven we ons ook geen zorgen te maken over de vraag of onze rubberen bootjes de 72-voets catamarans wel kunnen bijhouden wanneer deze 40 knopen varen”, zei technisch directeur Stan Honey in een interview met de San Fransisco Chronicle.
Alles beweegt
De moeilijkheidsgraad in de ontwikkeling van het systeem ligt aan de constant veranderende factoren zoals de wind, het water, de boten en zelfs de camera’s zelf. De ontwerpers maken daarom gebruik van gyroscopisch gestabiliseerde camera’s op de boten en de helikopters van de organisatie. Deze camera’s zijn aangesloten op de extreem exacte GPS systemen van het Amerikaanse leger. “Hierdoor kunnen we de positie van de camera’s op 1inch bepalen en de richting van de camera op 1/100 graad afstemmen.”, zegt Ken Milnes, een engineer van het project.
Dat de visualisaties ook behoorlijk realistisch kunnen lijken, bleek na één van de World Series in Engeland afgelopen september. Na de wedstrijd kreeg de organisatie een klacht van een televisiekijker over de inktvlekken die achter de boten in het water werden gedumpt om de koerslijnen in het water zichtbaar te maken. Het systeem is nog steeds in ontwikkeling en open gesteld voor iedereen die wil meedenken aan verdere mogelijkheden en oplossingen. “Het idee achter het open-source maken van ons systeem is om de zeilsport ook onder de aandacht te brengen onder een breder publiek”. Aldus Honey .
Geen vervanging
De organisatie van de America’s Cup benadrukt dat het systeem geen vervanging is van het menselijk oog. De camera’s meten louter feitelijke informatie en zijn niet in staat om de regels die niet zwart op wit te interpreteren zijn mee te nemen in de dataverwerking. “We zullen zelf ter plekke moeten zijn om bijvoorbeeld te zien hoe hard de schippers aan hun helmhouten trekken bij voorrangssituaties”. (WP)