Nieuws

Deel VI: De bouw van ons droomjacht

De volgende uitdaging van groot formaat

10:29

Over een uitdaging gesproken: zelf een boot bouwen en dat ook nog eens met je wederhelft. Velen moeten er niet aan denken, maar Mark en Sandra Couwenberg wel. Het stel is druk bezig om hun droomboot eigenhandig te realiseren. Hoe dat project, dat zijzelf ‘een krankzinnig plan’ noemen, verloopt? Dat lees je hieronder.

Klik om deel Ideel IIdeel IIIdeel IV en deel V te lezen.

Vorige keer hebben we ‘Operatie omdraaien’ met succes kunnen afronden. Vanaf nu ligt ze voor de komende maanden netjes in haar natuurlijke houding in de werkplaats. Nu zien we ook echt hoe groot de binnenkant gaat worden. We zijn vooral onder de indruk van de breedte!

Het idee is simpel

De volgende stap in ons zeilbootproject is het lamineren van het interieur van de romp. Dit doen we op een vergelijkbare manier als de buitenkant, maar met een iets dunnere laag. We hebben twee lagen glasvezel van 400 gram/m² gebruikt, gelamineerd met epoxyhars op de houten kern. Beide lagen liggen onder een hoek van ongeveer 90 graden ten opzichte van elkaar. Eén laag ligt op +45 graden, de andere op -45 graden. Op de bodem is er veel overlap, zodat daar in totaal vier lagen worden aangebracht.

“Het idee is vrij simpel, maar de uitvoering is wat lastiger. De grootste uitdaging is dat onze armen en benen iets korter zijn dan de halve breedte van de boot. De boot is 4,5 meter op het breedste punt, dus als je op de middenlijn staat, kun je de zijkanten niet bereiken. Het zorgvuldig aanbrengen van glasvezel vergt veel nauwkeurigheid. De boot is rond en vrij hoog en werken met epoxy kan al snel een kliederboel worden, dus je wilt echt voorzichtig zijn. Maar we hebben onze trucjes geleerd en na een paar dagen lamineren was de klus netjes geklaard. Gewoon rustig aan met z’n tweeën,” aldus Mark en Sandra. En zo konden we weer een mijlpaal afvinken: de romp in zijn geheel gelamineerd!

De volgende uitdaging van groot formaat

Het was tijd voor de start van de constructie. Mark vertelt: ”Om de boot zo stijf mogelijk te maken, heb ik haar zo ontworpen dat zoveel mogelijk interieuronderdelen een integraal onderdeel van de constructie vormen. Ook wilden we dat de boot licht van gewicht zou zijn, zodat ze snel zeilt. We hebben daarom gebruikt gemaakt van sandwichpanelen.”

Deze afbeelding toont alle constructie elementen. De kleuren geven verschillende materialen en diktes aan. Oranje, rood en groen geven multiplex in verschillende diktes aan. Blauw geeft delen aan die zijn gemaakt van sandwichpanelen.

“Het gebruik van sandwichpanelen bespaart ongeveer 150 kg aan gewicht. Bovendien kan multiplex slechts tot bepaalde maximale afmetingen worden gekocht, wat meestal kleiner is dan we nodig hebben. Het maken van deze grote delen als sandwichpanelen maakt het mogelijk om grotere delen te maken, met minder verbindingen en dus sterker.”

De benodigde sandwichpanelen kunnen helaas niet kant-en-klaar worden gekocht, dus zat er niets anders op dan ze zelf te maken. We kenden de principes, maar hebben het nooit zelf gedaan. Ook hier kwam de Pippi Langkous uitdrukking weer van pas: we hebben het nog nooit gedaan, dus we denken dat we het wel kunnen.”

In een van de volgende edities zullen we in meer detail ingaan op die sandwichpanelen.

Tags: Last modified: 9 september 2024
Sluiten