Nieuws

“Check je marifoon goed of ‘ie het doet!”

Heb jij wel eens gecontroleerd of je marifoon het doet?

17:06

(c) Joris Westerveld

“Check je marifoon goed of ‘ie het doet!” De voorjaarstocht van Marloes en haar vriend liep anders dan verwacht. “Met onze Noorse langkieler wilden we begin april vanaf Terschelling een rondje Jacobsruggen varen” vertelt Marloes. ‘’We waren eerst echt lekker aan het varen.” De rest van de tocht verloopt minder makkelijk. Nadat de motor uitvalt komen ze erachter dat hun nieuwe marifoon niet kan uitzenden. Via de KNRM-app weet ze contact te leggen met de Brandaris.

(c) Marloes

Omslag op de Meep 

Het is twaalf uur ‘s middags als ze de haven van Terschelling verlaten. Ze zeilen door het Schuitengat en een stukje Vliestroom. ‘’We hadden wind mee en vol zeil, we gingen zelfs bijna zeilend de haven uit, het ging allemaal voorspoedig,’’ vertelt Marloes. Eenmaal op de Meep veranderen de omstandigheden. Ze hebben windkracht 5 à 6 en de stroming tegen. Opkruisen schiet niet op; ze komen telkens bij dezelfde boei uit of halen hem niet eens. Dus besluiten ze de motor te starten. Niet lang daarna merkt haar vriend op dat de motor anders klinkt. “Er komt geen koelwater meer uit.” Snel gaan ze buiten de vaargeul voor anker. De vriend van Marloes (hij wil liever niet met zijn naam er in) is goed met techniek en kijkt waar het probleem kan liggen. ‘’Hij heeft allemaal slangen gecontroleerd en bij de impeller gekeken, maar hij vond niets.’’ Na een uur sleutelen beseft hij dat ze er niets meer aan kunnen doen. 

‘’De marifoon doet het niet’’

Ze probeert via de marifoon contact op te nemen met de Brandaris, maar ze krijgen geen gehoor. ‘’Toen kwam ik erachter: de marifoon doet het niet.’’ Ze kunnen berichten wel ontvangen, alleen zenden vormt een probleem. 

(c) Marloes

Wachten op de KNRM

Via de KNRM Helpt-app weet ze contact te leggen. Omdat de KNRM bezig is met een helikopter-oefening en het geen levensbedreigende situatie is, geven ze aan dat het ongeveer een uurtje zal duren. Dat uurtje blijkt uiteindelijk twee uur te worden. “Je voelt je natuurlijk ook een beetje suf om te bellen, want het is geen noodzaak en dan bel je liever niet.”

Tijdens het wachten wordt het langzaam donker en neemt de wind toe, ze hebben erg last van de deining. Om de tijd te verdrijven kijkt Marloes vooral naar de sterren en bewondert ze het wad. Na ongeveer twee uur arriveert de KNRM, en komt er een opstapper aan boord. De KNRM’er kijkt ook naar de motor en komt tot de conclusie dat hij het probleem ook niet kan vinden. De reddingboot neemt ze vervolgens op sleeptouw en om half twaalf ‘s avonds komen ze aan in de haven. 

Achteraf
“Al hadden we uren moeten wachten, het is super dat de KNRM
komt helpen. En als er echt nood was waren ze wel meteen gekomen.’’ Ze bleven samen erg rustig tijdens de gehele procedure. Het feit dat ze allebei al jaren donateur waren, verzachtte voor hun het schuldgevoel, verteld Marloes. ”Al kan je er niks aandoen aan zo’n motorprobleem.”

Marifoon
Afgelopen zomer hebben Marloes en haar vriend de marifoon nieuw gekocht en ingesteld zoals voorgeschreven. Aangezien ze altijd alles hoorde op de kanalen voelde ze niet de noodzaak om de marifoon verder te testen. ‘’Je probeert de kanalen altijd zo leeg mogelijk te houden.’’ Achteraf gezien hebben ze vaker niet kunnen zenden. Zo hebben ze die dag nog twee veerboten geprobeerd te bereiken. ”We kregen geen gehoor. We gingen er vanuit dat ze het erg druk hadden, wat eigenlijk erg gek is, aangezien het heel rustig was op het water.’’
Achteraf ziet ze in dat ze de marifoon gelijk moest testen. Ze spreekt van geluk dat ze er nu achter komt in plaats van tijdens een ernstig ongeval. ‘’Stel iemand valt overboord, dan telt iedere seconde. Ja, dan hang je.’’
De precieze oorzaak van de marifoon- en motorproblemen is nog niet bekend. “Er wordt aan gewerkt.”
Marloes geeft graag een tip mee: ‘’Check met regelmaat je marifoon en al helemaal als je ‘m nieuw aanschaft.Dat je iets hoort, betekent niet dat anderen jou ook kunnen horen. Ben je bij Terschelling in de buurt? Dan kun je ook op kanaal 4 testen, dat is een stuk rustiger.”

Last modified: 25 April 2025
Sluiten