De bouw van de romp van de eerste Volvo Ocean 65 is in volle gang. De werf Persico in Italië werkt aan het lamineren van de buitenhuid van de eerste romp, terwijl bij Multiplast in Frankrijk de koolstoflaag voor het eerste dek is voltooid.
“We hebben ongeveer 20 jongens aan het werk”, aldus Mark Sommerville, operations manager voor de werkzaamheden bij Persico. “De laatste laag van de buitenste huid ging er woensdag op en we hebben ook een team dat de schuimkern vorm geeft.”
De mal is geproduceerd met een infusiesysteem, zodat het laminaat minder poreus is, minder lucht opneemt en stabieler is gedurende een lange periode. De stalen structuur die de mal ondersteunt en versterkt, is ook berekend en getest om solide te blijven gedurende het uithardingproces. De 12,5 mm dikke mal, waarvoor ongeveer 1400 kilo hars is gebruikt, is overlangs gesneden. Dit moet het loskoppelen vergemakkelijken. Verwisselbare flenzen (opstaande randen) aan de bovenste zijkanten maken de structuur waar het dek zal worden bevestigd aan de romp, net als bij de speciale uitsparing voor de ram die de kiel kantelt.
“Het duurt acht weken om een romp te produceren, uitgerust met de schotten van Decision SA voor de stijfheid”, legt Marcello Persico uit. “Op dit moment hebben wij slechts één mal gebouwd, maar met behulp van het bestaande model kunnen we gemakkelijk een tweede maken. Dit zullen we doen als de Volvo Ocean Race een hogere productie nodig heeft naarmate meer teams een boot bestellen. Ook wij hebben ons voor twee edities vastgelegd, dus dat maakt het noodzakelijk om de mal op een langere termijn te kunnen gebruiken.”
Het uithardingproces
De enorme romp zal zorgvuldig worden uitgehard met de hulp van verschillende krachtige branders die de binnentemperatuur tot 80-90°C kan opstuwen. De temperatuur in de oven moet worden verhoogd en later verlaagd op een zeer stabiel en nauwkeurig tempo, 12°C per uur. Elke sterke variatie kan het proces in gevaar brengen. De hars kan zacht worden en niet goed katalyseren. Het duurt ongeveer zes tot zeven uur om naar de juiste temperatuur te komen en terug.
Dekproductie
Ondertussen is bij Multiplast in het Franse Vannes de eerste carbonlaag van het Volvo Ocean 65-dek afgerond. Het gehele dek moet medio februari klaar zijn en afgeleverd zijn bij Green Marine. “Elk dek zal vier keer worden gebakken: te beginnen met de buitenste huid, dan een tweede maal voor de honingraat en schuimkern, tot slot een derde en vierde keer voor de binnenhuid”, vertelt directeur Yann Penfornis.
“We zijn daarom vier weken verwijderd van het moment dat het eerste dek uit de mal rolt. Dan hebben we zes tot zeven weken om de gaten voor dekbeslag, koffiemolens en dekverstevigers aan te brengen. Het eerste dek wordt medio februari aan Green Marine geleverd. Wij zullen tegen die tijd al met het tweede dek bezig zijn. Vanaf dan zullen we er elke zeven weken eentje leveren.” Multiplast pakt deze technische uitdaging aan met een toegewijd team van 30 personen. Hun oven van 200° C maakt het mogelijk om de koolstof- en kerncomponenten van het dek efficiënter te bakken.
One-design
“Om ervoor te zorgen dat het een one-design product is, is de moeilijkheidsgraad,” verklaarde Penfornis. “Hier bij Multiplast weten we hoe we 20 meter lange boten moeten bouwen. Maar de productie van acht identieke jachten met slechts een paar kilo verschil vereist een goede traceerbaarheid met processen en plannen. Elk schuimstuk moet worden afgewogen. De zeilers zullen geen enkel excuus hebben; ze moeten op gelijke voorwaarden tegen elkaar racen. We willen hun niet horen zeggen dat boot drie sneller is dan nummer vijf.”
De eerste Volvo Ocean 65 uit de productielijn wordt eind juni 2013 verwacht. Vervolgens is het de bedoeling dat elk nieuw racejacht binnen drie tot vier dagen na het verlaten van de werf zeilt. Maar voor deze enorme mijlpaal wordt bereikt, zijn er nog veel deadlines te gaan.
Tags: The Ocean Race, vor Last modified: 6 december 2012