Het Duitse Waddeneiland Norderney is een populaire tussenstop voor Oostzee-gangers, maar de aanloop vanuit het westen is verraderlijk. De Schluchtervaargeul is namelijk met laagwater niet altijd diep genoeg om doorheen te varen en de verkenningston ligt ook niet altijd op de goede plek. De listigheid van de vaargeul bleek ook vorige week, toen een Noor gered moest worden van een zandbank.
Weer boot aan de grond
De Noorse solozeiler kwam op vrijdagavond 7 juni met zijn zeiljacht vast te zitten op een zandbank in de zeespleet tussen de eilanden Juist en Norderney. Door het lage water konden de reddingswerkers op zee het zeiljacht niet rechtstreeks bereiken. De schipper sloeg aanvankelijk alle hulp ook af, schrijft de vrijwillige Duitse reddingsdienst. Toen met het opkomende tij de golven toenamen, werd het jacht meermaals hard op de zandbank gesmeten, waardoor eerst de kiel en vervolgens de mast afbrak.
Uiteindelijk zag de zeiler in dat zijn boot niet meer te redden was, waarop hij de Noordzee in sprong. De reddingswerkers wisten hem uit het water te vissen en de zeiler werd met onderkoelingsverschijnselen ter controle naar het ziekenhuis gebracht. Vorig jaar raakte een jacht met twee Nederlandse zeilers op grofweg dezelfde plaats flink in de problemen.
“Zelfde probleem als ieder jaar”
De aanloop van het Duitse Waddeneiland Norderney uit het westen loopt via de Schluchter, een enkelzijdig betonde, relatief smalle vaargeul, die uitkomt in het bredere en duidelijker betonde Dovetief. Wie naar het eiland wil zeilen moet aanvaren twee uur voor hoogtij en dicht langs de rode boeien. Omdat er weinig ruimte is aan beide kanten is het oppassen. “Het is hetzelfde probleem als ieder jaar,” zegt de Duitse havenmeester Chris van de Sportboothafen Norderney. Hij geeft ook de tip om te wachten met aanvaren als het harder waait dan windkracht zes.
Niet pikken
Hans Daniel, voorzitter van de Vereniging Wadvaarders, ergert zich al een hele tijd aan de onnauwkeurigheid van de betonning. “Ik kom er al dertig jaar en hij ligt altijd op een andere plek, dat kunnen we niet pikken. De updates van de kaarten zijn heel traag en niet correct.” Zelf vaart hij nooit via de Schluchter omdat hij die niet vertrouwt. “De uiterton kan soms anderhalf of twee mijl verderop liggen en de boeien zijn niet verlicht.” Volgens hem hebben wadvaarders er niet heel veel last van omdat die erop ingesteld zijn om rekening te houden met getijden en ondieptes. Toch is het vervelend.
Zie ook: De officiële website waar de coördinaten van de betonning staan
De KNRM van de Eemshaven werkt samen met de Duitse collega’s uit Norderney als dat nodig is, maar er zijn bij hen geen voorbeelden van incidenten bekend die door dit probleem zijn veroorzaakt. Een jaar geleden kwam de zeilboot in nood doordat ze op een zandbank was gevaren als gevolg van een ontbrekende boei. En in september 2022 strandde een houten gaffelkotter. De boot liep bij een noordelijke windkracht vijf vast op de plaat.
Lees ook: Naar de Oostzee: uitdagende aanloop Norderney
Zeilen cadeau-abonnement
€21,99
Geef een abonnement op Zeilen cadeau:
- De komende drie maanden het nieuwste Zeilen Magazine
- Abonnement stopt automatisch.
- Bestel hier
Wij hebben op Helgoland met deze zeiler gesproken. Hij wilde naar Afrika zeilen.
Jammer dat we geen telefoonnummer van hem hebben. Wij vinden het erg spijtig voor hem, dat zijn reis zo is geëindigd.
Zelf ben ik lid van Zeilen dus kan altijd alle artikelen lezen. Maar wat waanzinnig goed dat jullie dit soort berichten betreffende veiligheid altijd volledig delen!!
Zonder te oordelen…
Zelf ben ik op dezelfde dag de Schluchter doorgegaan. 12:45 op de drempel , half uur na hoogwater Norderney, 4,90 meter als minste diepte. De coördinaten van de betonning staan op de website van de wattensegler en heb mijn papieren kaart dienovereenkomstig bijgewerkt.
Het zou wellicht een verbetering zijn wanneer er wat meer, of grotere, tonnen in dit vaarwater beschikbaar
zouden zijn. De onderlinge afstand is vrij groot en het water is onrustig. Overigens is het niet logisch dat komende van Helgoland de Schluchter wordt aangelopen. Het Dovetief is dan de meest voor de hand liggende vaarroute.
Een stukje omvaren over het Dovetief en je hoeft niet e schluchter die vaak erg oncomfortabel is….
Ik ben vaak bij Noderny naar binnen gevaren via zee en via het wad met mijn diepgang van 1,35 maar altijd bij hoog water wat je vantevoren gewoon goed moet berekenen .En via de noordkant is het het diepst. Het wad wordt nu eenmaal niet dieper .
De info van Wattsegler.de is al weer verouderd. S6 en D5/S8 zijn 30-04-2024 verlegd zie Bfs 113/24. Kennelijk wordt de betonning toch regelmatig geactualiseerd.