Over een uitdaging gesproken: zelf een boot bouwen en dat ook nog eens met je wederhelft. Velen moeten er niet aan denken, maar Mark en Sandra Couwenberg wel. Het stel is druk bezig om hun droomboot eigenhandig te realiseren. Hoe dat project, dat zijzelf ‘een krankzinnig plan’ noemen, verloopt? Dat lees je hieronder.
Ongeveer een jaar geleden zijn wij, Mark en Sandra, begonnen met de bouw van ons eigen droomjacht. Een ‘krankzinnig plan’ zoals we het zelf noemen, maar ook een fantastische uitdaging! Enkele weken geleden schreven we over ons plan om ons eigen droomjacht te bouwen. Voordat de daadwerkelijke start kan gaan beginnen, moeten er echter eerst nog een paar belangrijke knelpunten worden opgelost.
Zoektocht naar een ontwerp
De start van ons ‘krankzinnige plan’ begint bij het vinden van een goed en passend ontwerp. Wat vinden we belangrijk? Wat vinden we mooi? Hoe groot ongeveer? Hieruit volgt een lijst met eisen, wensen en mogelijkheden. In onze zoektocht kwamen we een aantal ontwerpen tegen die ons zeker aansprak en vol positieve energie schreven we de ontwerpers aan. Maar de moed zonk ons al snel in de schoenen; degenen die we probeerden te contacteren leken er niet veel zin in te hebben, hadden het te druk of reageerden helemaal niet. Na de zoveelste vruchteloze poging hadden we er genoeg van en ontstond het idee om ook het ontwerp dan maar zelf te maken. We weten immers wat we willen en niet willen en tja, in het dagelijks leven is Mark scheepsontwerper van grote werkschepen die actief zijn in de offshore wind sector. “Dat is weliswaar hele andere koek, maar de wetten van Archimedes en Bernoulli zijn universeel,” aldus Mark.
De klus begon met de aanschaf van een goed boek over jachtontwerp. Na maanden van studeren, modeleren en rekenen staat er een ontwerp waar we allebei erg content over zijn. Een moderne brede romp met veel stabiliteit voor een flinke snelheid, lijkend op een Class40. Een hefbare kiel met torpedo bulb waarmee goede prestaties zijn te verwachten, maar droogvallen ook mogelijk is. Een indeling met veel ramen voor veel natuurlijk licht en een mooi zicht naar buiten, een ruime zit, een lekkere grote kaartentafel, een kombuis met veel ruimte en een comfortabel slaapvertrek voor iedereen. En uiteindelijk hebben we toch ook de keus gemaakt voor een elektrische voortstuwing.
“Als arts zet ik me in voor een duurzame zorgsector, maar persoonlijk wil ik ook duurzame keuzes maken die bijdragen aan een gezondere leefwereld,” aldus Sandra. En Mark vertelt: “Voor mijn werk adviseer ik onze klanten bijna dagelijks over elektrische aandrijvingen en alternatieve brandstoffen. Een elektrische motor voor ons eigen zeiljacht is dus een logische keuze.” We voorzien twee elektrische saildrives die tijdens het zeilen ook de batterij kunnen opladen. Een boegschroef is met deze twee saildrives dus overbodig. Zo maneuvreren we geluidloos de haven in en hoeven we bovendien niet meer met gasflessen te slepen, omdat ook koken nu eenvoudig elektrisch is uit te voeren. De batterijen zijn van het lithium-ijzerfosfaat type. Deze zijn aanzienlijk veiliger dan de batterijen die in de huidige generatie elektrische auto’s wordt gebruikt. Een kleine dieselgenerator is helaas nog wel noodzakelijk voor situaties waarin we langdurig moeten motoren.
Tweede huiskamer
Het volgende knelpunt, een goede locatie om te bouwen, bleek erg lastig. Zelf wonen we in de binnenstad en beschikken we niet over een grote tuin of stuk grond waar we een schuur op zouden kunnen bouwen. Voor ons is het belangrijk om de bouwlocatie op de fiets te kunnen bereiken. Op die manier kunnen we onze tijd maximaal besteden aan de bouw. Na eindeloos fietsen door de regio op zoek naar een mogelijke locatie, praatjes aanknopen met mensen, bellen en mailen kon gelukkig ook dat knelpunt worden afgevinkt. We vonden ergens vlakbij huis, aan een rivier, een stukje grond. Daarop hebben we een grote werkplaats tent neergezet en die gaat voor de komende jaren onze tweede huiskamer zijn.
De volgende keer vertellen we hoe we dan toch echt onze handen vuil gaan maken…
Specificaties
CE-categorie: A
Lengte romp: 12.20 meter
Breedte romp: 4.40 meter
Diepgang: 1.20 – 2.40 meter (hefbare kiel)
Aandewinds zeiloppervlak: 90 m²
Ruime wind zeiloppervlak: 150 m²
Maximaal aantal personen: 6
Lees hier deel I: Een krankzinnig plan
Tekst en foto’s: Mark en Sandra Couwenberg
Tags: Zelfbouwboot Last modified: 10 september 2024
k4hflg
Voor zover ik het plaatje goed kan beoordelen, hebben jullie gekozen voor een klassieke kajuitingang met een harde buiskap. De stuursmanplek met zicht rondom is dan buiten, onder de kap. Hebben jullie overwogen om een doghouse te nemen? Dan creëer je een wachtplek binnen, comfortabel en veilig. Ik heb zo’n opzet bij mn Koopmans 44. Het heeft natuurlijk consequenties voor de plattegrond binnen. De Bestevaer’s hebben het ook, wellicht kennen jullie die.
Looking good! Only reservation would be about the torpedo keel, that is going to snag on fishing gear, lines etc. Maybe get rid of the forward section of the torpedo, so that it will be able to shed caught lines easier.