Vanaf 1 april 2025 mogen pleziervaartuigen in het centrum van Amsterdam alleen nog varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht. Hybride boten zijn welkom, zolang ze binnen de zone volledig uitstootvrij opereren. De gemeente hanteert verschillende deadlines voor de overstap naar uitstootvrij varen. Deze regels hebben ook invloed op zeilers die gebruik maken van de Staande Mast Route door Amsterdam. Recent schreven wij hier al dit bericht over. Het Watersportverbond is van mening dat er sprake is van een ongelijk speelveld dat watersporters oneerlijk treft.
– Doorvaartvignet-houders moeten al vóór 2028 overstappen.
– Binnenhavengeldvignet-houders krijgen hiervoor tot 2030 de tijd.
Wat doet het Watersportverbond?
Het Watersportverbond ondersteunt uitstootvrij varen, maar pleit voor een eerlijke invoering. Samen met HISWA-RECRON stappen ze naar de rechter om:
– Een gelijke overgangstermijn van vijf jaar voor iedereen af te dwingen.
– Uitstel van de startdatum van 1 april 2025 te eisen totdat alle juridische procedures zijn afgerond.Daarnaast roept het Watersportverbond watersporters die last hebben van deze regels op om bezwaar in te dienen bij de gemeente.
Maak bezwaar vóór 28 maart 2025
Ben je gedupeerd door dit besluit? Dan kun je bezwaar indienen. Download daarvoor het model bezwaarschrift en pas het aan met jouw argumenten.
Voeg een kopie van het gemeentebesluit toe als bijlage.
Dien online bezwaar in via Amsterdam.nl (houd je DigiD of eHerkenning bij de hand).
Meer informatie vind je op de website van het Watersportverbond
Omslagfoto: © Stadsarchief Amsterdam / Eric Dix
Tags: Amsterdam Last modified: 19 March 2025
Weer de perfecte onzin, we willen vervuilende dieseltjes weren, maar als we en vignetje kopen mag alles gewoon, dit is weer de perfecte manier van poen scheppen van de gemeente amsterdam, net als honden belasting, parkeergeld boot toilet verzegeling en ga zo maar door, bah
De overgangsregeling per 1 april 2025 is door de rechter uitgesteld tot 6 weken na afronding van alle bezwaarprocedures.
https://www.watersportverbond.nl/nieuws/overgangsregeling-uitstootvrije-zone-amsterdam-door-rechter-uitgesteld/
Moet een tijdschrift/medium wat af en toe actueel nieuws omtrent zeilen brengt dat niet gewoon neutraal doen? Dus: wel vertellen dat deze belangenorganisaties naar de rechter stappen, maar niet actief al die linkjes voor bezwaarschriften eronder zetten? Doe mij maar objectief nieuws, en laat de belangen aan de belangenorganisaties.