Nieuws

Arcona 460 zinkt na roerfalen op Grote Oceaan

De bemanning werd gered

14:49

Een Arcona 460 van een Zweeds echtpaar is gezonken op de Grote Oceaan. De boot zonk nadat de roerkoning brak en de boot water maakte. De opvarenden zijn gered door de bemanning van een ander zeiljacht.

Voor hun ogen vergaan

Arcona 460 IdaLina met Zweedse eigenaren Ingmar en Katarina zeilt op 8 april op de Grote Oceaan, zo’n 300 mijl ten oosten van de Marquesas, als het misgaat. In gemiddelde omstandigheden breekt de aluminium roerkoning vlak onder het kwadrant.

Het roer blijft, vermoedelijk met het onderlager, aan de boot hangen. De bewegingen van het ruim 1,50 meter lange roerblad genereren enorm veel kracht aan het korte uiteinde en het overgebleven deel van de roerkoning wrikt de romp open. De boot maakt water en de bemanning ziet de boot vanuit het reddingsvlot in de diepte verdwijnen. De beelden zijn hartverscheurend.

De eigenaar filmt de laatste momenten vanuit het reddingsvlot. “Dag IdaLina, we proberen van je weg te komen, maar je trekt ons weer naar je toe.”

(c) @IdaLina_sailing

Op hun Instagram @idalina_sailing schrijft het paar het volgende (vertaald uit het Zweeds):
“Helaas is onze IdaLina gisteren vergaan.
Onze roerkoning brak. Twee uur lang hebben we gevochten om hem te stabiliseren. We haalden de kwadranten en de stuurautomaat los om de rest van het roer te laten zakken. Helaas was het onderste lager al los en was er een gat van 15 centimeter doorsnede ontstaan, waardoor de boot water maakte. We probeerden het gat te dichten met alles wat we daarvoor aan boord hadden. De 220 volt pomp werkte hard, maar er stond inmiddels al 20 centimeter water boven de vloer. De pompen die we hadden waren niet genoeg en we maakten ons klaar om de boot te verlaten. We pakten wat we mee konden nemen in waterdichte zakken.
Nu zijn we in veiligheid op de Zweedse Pacific Wind, die precies verscheen op het moment dat IdaLina in de diepte verdween. We zijn dankbaar dat de bemanning van twee bevriende Zweedse jachten zijn omgedraaid om ons te komen redden. We zaten in het reddingsvlot toen ze arriveerden.”

De boot verdwijnt in de diepte. “Het is gebeurd,” zegt de schipper. “Weg.” (c) IdaLina_sailing

Veilig aangekomen

Het stel is inmiddels veilig aangekomen op de Marquesas. De zoon van de schipper is een GoFundMe-actie gestart om geld op te halen zodat de bemanning van IdaLina hun beoogde reis af kan maken.

Onderzoek

Arcona Yachts doet daags na het ongeluk een persbericht uitgaan, waarin ze haar medeleven betuigd en onderzoek aankondigt.

CEO Fredrik Malmqvist schrijft:
“(…) Bij Arcona is veiligheid onze prioriteit en we nemen dit daarom buitengewoon serieus. We begrijpen van de eigenaren dat de roerkoning was gebroken, maar we weten nog niet hoe en waarom. We gaan in gesprek met onze leveranciers en de juiste personen om dit ongeluk verder te onderzoeken. Onze gedachten zijn bij de eigenaren, hun familie en de bemanningen die hebben geholpen bij de redding. Zodra we meer informatie hebben, laten we het weten.”

Arcona Yachts

Het Zweedse kwaliteitsmerk Arcona bouwt doorgaans kwalitatief hoogwaardige jachten. De Arcona 460 is volgens de specificatie volledig sandwich gebouwd van glasvezel en vinylester en beschikt over waterdichte schotten. Dit specifieke model is niet door Zeilen getest.

Arcona 460 IdaLina in rooskleuriger tijden. (c) IdaLina_sailing

Jefa

Roer en roerinstallatie voor Arcona (en voor veel meer Europese bouwers) worden geleverd door de grote Deense fabrikant Jefa. De roerkoning van de Arcona 460 is uitgevoerd in aluminium. Uit het door de eigenaren geplaatste filmpje lijkt de roerkoning vlak onder het kwadrant, onder het bovenlager, te zijn gebroken. Het breukvlak in de video lijkt tekenen van vermoeiing te vertonen.

De roerkoning breekt, schade. (c) IdaLina_sailing

Achteraf aangepast

Update 26 april: de oud-leverancier van Jefa in Nederland laat naar aanleiding van dit bericht weten dat er aanpassingen waren gedaan aan de montage en roerconstructie van de gezonken Arcona. ‘Er is later dubbele besturing geplaatst door de eigenaren. Er is toen voor gekozen het nieuwe kwadrant niet op de originele plaats te monteren, maar op het dunnere deel vlak onder het toplager. (…) Het maken van een spiegleuf ter plaatse (bedoeld om het kwadrant niet te kunnen laten roteren t.o.v. de as) verzwakt de as zeer en maakt het begin van een scheur (door zogenoemde kerfwerking). Het dunnere deel is daarnaast nooit gemaakt om het volledig wringende moment van de stuurkrachten naar het blad te leiden. Door een aantal jaren overbelasting en door kerfwerking is de as langzaam gescheurd en uiteindelijk op het laatste stukje gebroken.’

De redactie heeft reeds geconstateerd dat de installatie op de door de eigenaar gemaakte beelden afwijkt van de standaardtekening van een Arcona 460-roer zoals bij Jefa op de website te zien is. De redactie heeft nog geen bevestiging kunnen krijgen van de eigenaren over de genoemde aanpassingen. – einde update –

Onderzoek

De werf is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het roerfalen. Het roer zal niet meer kunnen worden onderzocht; de oceaan ter plaatse is meer dan 4000 meter diep. Als er meer bekend wordt, lees je het op Zeilen.nl.

Beeld (c) IdaLina_Sailing

Tags: Last modified: 29 april 2024
Sluiten