Een Arcona 460 van een Zweeds echtpaar is gezonken op de Grote Oceaan. De boot zonk nadat de roerkoning brak en de boot water maakte. De opvarenden zijn gered door de bemanning van een ander zeiljacht.
Voor hun ogen vergaan
Arcona 460 IdaLina met Zweedse eigenaren Ingmar en Katarina zeilt op 8 april op de Grote Oceaan, zo’n 300 mijl ten oosten van de Marquesas, als het misgaat. In gemiddelde omstandigheden breekt de aluminium roerkoning vlak onder het kwadrant.
Het roer blijft, vermoedelijk met het onderlager, aan de boot hangen. De bewegingen van het ruim 1,50 meter lange roerblad genereren enorm veel kracht aan het korte uiteinde en het overgebleven deel van de roerkoning wrikt de romp open. De boot maakt water en de bemanning ziet de boot vanuit het reddingsvlot in de diepte verdwijnen. De beelden zijn hartverscheurend.
Op hun Instagram @idalina_sailing schrijft het paar het volgende (vertaald uit het Zweeds):
“Helaas is onze IdaLina gisteren vergaan.
Onze roerkoning brak. Twee uur lang hebben we gevochten om hem te stabiliseren. We haalden de kwadranten en de stuurautomaat los om de rest van het roer te laten zakken. Helaas was het onderste lager al los en was er een gat van 15 centimeter doorsnede ontstaan, waardoor de boot water maakte. We probeerden het gat te dichten met alles wat we daarvoor aan boord hadden. De 220 volt pomp werkte hard, maar er stond inmiddels al 20 centimeter water boven de vloer. De pompen die we hadden waren niet genoeg en we maakten ons klaar om de boot te verlaten. We pakten wat we mee konden nemen in waterdichte zakken.
Nu zijn we in veiligheid op de Zweedse Pacific Wind, die precies verscheen op het moment dat IdaLina in de diepte verdween. We zijn dankbaar dat de bemanning van twee bevriende Zweedse jachten zijn omgedraaid om ons te komen redden. We zaten in het reddingsvlot toen ze arriveerden.”
Veilig aangekomen
Het stel is inmiddels veilig aangekomen op de Marquesas. De zoon van de schipper is een GoFundMe-actie gestart om geld op te halen zodat de bemanning van IdaLina hun beoogde reis af kan maken.
Onderzoek
Arcona Yachts doet daags na het ongeluk een persbericht uitgaan, waarin ze haar medeleven betuigd en onderzoek aankondigt.
CEO Fredrik Malmqvist schrijft:
“(…) Bij Arcona is veiligheid onze prioriteit en we nemen dit daarom buitengewoon serieus. We begrijpen van de eigenaren dat de roerkoning was gebroken, maar we weten nog niet hoe en waarom. We gaan in gesprek met onze leveranciers en de juiste personen om dit ongeluk verder te onderzoeken. Onze gedachten zijn bij de eigenaren, hun familie en de bemanningen die hebben geholpen bij de redding. Zodra we meer informatie hebben, laten we het weten.”
Arcona Yachts
Het Zweedse kwaliteitsmerk Arcona bouwt doorgaans kwalitatief hoogwaardige jachten. De Arcona 460 is volgens de specificatie volledig sandwich gebouwd van glasvezel en vinylester en beschikt over waterdichte schotten. Dit specifieke model is niet door Zeilen getest.
Jefa
Roer en roerinstallatie voor Arcona (en voor veel meer Europese bouwers) worden geleverd door de grote Deense fabrikant Jefa. De roerkoning van de Arcona 460 is uitgevoerd in aluminium. Uit het door de eigenaren geplaatste filmpje lijkt de roerkoning vlak onder het kwadrant, onder het bovenlager, te zijn gebroken. Het breukvlak in de video lijkt tekenen van vermoeiing te vertonen.
Achteraf aangepast
Update 26 april: de oud-leverancier van Jefa in Nederland laat naar aanleiding van dit bericht weten dat er aanpassingen waren gedaan aan de montage en roerconstructie van de gezonken Arcona. ‘Er is later dubbele besturing geplaatst door de eigenaren. Er is toen voor gekozen het nieuwe kwadrant niet op de originele plaats te monteren, maar op het dunnere deel vlak onder het toplager. (…) Het maken van een spiegleuf ter plaatse (bedoeld om het kwadrant niet te kunnen laten roteren t.o.v. de as) verzwakt de as zeer en maakt het begin van een scheur (door zogenoemde kerfwerking). Het dunnere deel is daarnaast nooit gemaakt om het volledig wringende moment van de stuurkrachten naar het blad te leiden. Door een aantal jaren overbelasting en door kerfwerking is de as langzaam gescheurd en uiteindelijk op het laatste stukje gebroken.’
De redactie heeft reeds geconstateerd dat de installatie op de door de eigenaar gemaakte beelden afwijkt van de standaardtekening van een Arcona 460-roer zoals bij Jefa op de website te zien is. De redactie heeft nog geen bevestiging kunnen krijgen van de eigenaren over de genoemde aanpassingen. – einde update –
Onderzoek
De werf is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het roerfalen. Het roer zal niet meer kunnen worden onderzocht; de oceaan ter plaatse is meer dan 4000 meter diep. Als er meer bekend wordt, lees je het op Zeilen.nl.
Beeld (c) IdaLina_Sailing
Tags: Arcona Last modified: 29 april 2024
Attijd tragisch zo’n zinkende boot.
Ons vorige schip had ook een doorgestoken roer. De boot die we nu hebben heeft een aangehangen roer. Dat voelt veiliger, één kwetsbare plek minder op het schip.’
Met aan aangehangen roer kun je ook zién of je roer er nog aan zit. En, ook niet onbelangrijk, kun je zien in welke stand het staat.
Je hebt het niet voor het kiezen als je een boot koopt, maar een boot met aangehangen roer heeft mijn voorkeur. Intrinsiek veiliger.
You have to know that this ship has been in service for almost 20
years. She had been on the ARC and spent many more nautical miles on the high seas. – But these JEFA rudders, pre-balanced and only secured in the upper quarter of the shaft with 2 bearings, are simply not designed for such voyages. An aluminum shaft is not comparable to a stainless steel shaft, a rudder attached to the skeg and supported on the skeg foot. Triple bearings are a matter of course. – How much longer will this be accepted in “modern boatbuilding”? Even magazines such as “Zeilen, die YACHT” etc. do not comment critically on unholy developments. Since the financial controllers and interior designers have been determining what boatbuilding should be, the miserable development cannot be stopped. Building quickly, cheaply and simply has its price. It is fortunate that no one was injured, but there are also tragic examples of this nonsensical trend.
Heel erg voor die mensen
Vele jaren geleden een 26 voeter gehad, op zee brak het doorgestoken roer af op de waterlijn, waar de roerkoning in de romp/hennegatkoker verdwijnt. De roerkoning liep gelukkig door tot aan het dek (helmstok besturing). Twee jaar later verboog het nieuwe roer op dezelfde plaats, stond er 30 graden scheef naar stuurboord onder.
Toen besloten dat er een nieuw schip moest komen met een roer aan een scheg.
Hartverscheurend inderdaad. Oorzaak helaas zeer verklaarbaar vanuit technisch oogpunt.
Het maakt ons andermaal bewust van de risico’s en de noodzaak om essentiële onderdelen van een schip goed te bewaken.
Waarom bestaat er geen verplichte keuring op een schip terwijl elke ordinaire vierwieler elk jaar een APK moet ondergaan?
Nee, we maken ons druk om het verzegelen van een toilet……
Als schipper leer ik hiervan, waarvoor, hoe verdrietig ook, dank aan de redactie en hen die het onfortuinlijke overkwam.
Behoort een dergelijke constructie niet voorzien te zijn van een waterdicht schot?
Verschrikkelijke ervaring natuurlijk. Ik denk dat je doodsangsten uitstaat en daarnaast nog het verlies van je schip en woning!
Toch denk ik dat het niet verstandig is om een boot met een vrijhangend roer als ‘vertrekkers schip’ te kiezen. Zoals ook vorige reacties aangeven is dat technisch gezien een wangedrocht.
Ik denk dat het voor de keuze van een vertrekkersboot belangrijk is om je enige basiskennis van de mechanica, materialen en techniek eigen te maken. Vertrouwen op de CE normering is volstrekt onvoldoende. Een klasse A kwalificatie is echt geen goede norm om een goede vertrekkersboot uit te kiezen. Ik denk dat de CE normering voor een groot deel beïnvloed is door commerciële belangen van botenfabrieken en daarmee maar betrekkelijk betrouwbaar.
Een klasse A kwalificatie is misschien voldoende om op de oceaan een tocht of wedstrijd te varen, maar niet voor een boot om jarenlang mijlen te maken over de wereldzeeën. Zeker wanneer je afwijkt van de vaste routes. Een vrijhangend balansroer is een intrinsiek kwetsbare constructie, laat staan met een aluminium buisje als roerkoning. Wat mij betreft zou zo’n boot nooit een CE-A kwalificatie moet kunnen krijgen.
Misschien is het verstandig om een paar extra categorieen te bedenken voor woon/reis-boten en expeditiejachten. bv A+ en A++.
Wat mij betreft is die CE normering als harde norm, toch een stukje valse zekerheid. Gewoon koppie gebruiken!
Anton van Rooijen
Why some quality boat builders use aluminium stocks for rudders? Sure they work fine and are lighter but they are more prone to corrosion and fatigue. If they are used instead of steel or carbon they should specify how many years they can be used safely and after how many years they should be replaced.
One of the problems in the Industry is that boat builders do not indicate when different parts of the boat should be replaced, and people think they last forever, being it aluminium stock rudders, chainplates or Kell bolts. Builders should be mandated to do so.
Another matter is the almost absence, even in quality boats, of a waterproof buckhead between the rudder section and the rest of the boat, that is far more important than the bow waterproof bulkhead that many boats have. I know of much more boats that sunk the way this did than from a hole in the bow.
Paulo
Een rvs stang is vele malen sterker dan een aluminium, ik begrijp dan ook niet dat een degelijke werf daarvoor überhaupt gekozen heeft.
Daar het wringingsmoment erg groot is, zeker op zee met sterke koerscorrecties valt binnen mijn optiek aluminium af.
Zie dit als een positieve bijdrage voor de veiligheid.
Pf ja pff wat een ….constructie met aluminium het zou verboden moeten worden groet Holland.
Om maar even mee te gaan in de ongefundeerde buitenproportionele uitspraken hierboven: ik vaar 100x liever met een aluminium roerkoning dan een rvs, die rotten 100x sneller onder je boot vandaan.