Russel Coutts, algemeen directeur van Oracle Team USA, wil de 35e America’s Cup voor deelnemende teams een stuk goedkoper maken dan de afgelopen versie. “Dit betekent waarschijnlijk ook dat de nieuwe boten kleiner zijn en meer elementen van een eenheidsklasse zullen moeten vertonen”, meldt de website van de America’s Cup.
Partners in overleg
De grote vraag volgens Coutts is hoe het grote publiek getrokken kan blijven worden naar dit grootse zeilevenement. “We hebben afgelopen zomer wel het meest spectaculaire zeilen ooit gezien. Niemand zal het daar mee oneens zijn. Nu moeten we dit vast weten te houden met lagere kosten.” Hij geeft aan dat er nu al gesprekken plaatsvinden met de officiële uitdager, geïnteresseerde teams, partners, media en autoriteiten van potentiele zeillocaties. “Die beïnvloeden elkaar allemaal, dus we zullen met hun uit de kosten moeten komen.”
Torenhoge kosten
In de 34e America’s Cup besteedde Luna Rossa met $80 miljoen nog het minste van alle teams. Daar zaten Emirates Team New Zealand met $100 miljoen en Artemis Racing met $140 miljoen al ruim boven. De schatting is dat er door Oracle Team USA $250-300 miljoen is uitgegeven aan de campagne.
Eenheidsklasse en innovatie
Hoge investeringen hebben de America’s Cup altijd getypeerd en hebben voor veel technische innovatie gezorgd in de 150 jarige geschiedenis van het evenement. Hoeveel er gesneden kan worden in de kosten voor de volgende editie is nog onduidelijk. Toch lijkt het erop dat ook een campagne van enkele miljoenen voldoende innovatiedrift kan bekostigen om de waarde van de America’s Cup te behouden. De standaardisering van eenheidsklassen staat er echter niet om bekend veel innovatie in de hand te werken. We zijn benieuwd wat hier het effect van zal zijn.
Hoogtepunten 34e America’s Cup
http://youtu.be/oArrDHOPFr8