Een accubrand aan boord van een 24-voeter bij de Bodensee in Duitsland leidt in zeilerskringen tot speculaties. Bij het incident kwamen twee kinderen met de schrik vrij. Hun vader raakte lichtgewond.
Het gezin was aan boord van hun Bente 24 toen ze rook uit de bakskist zagen komen. De lithiumaccu die daarin stond, hing op dat moment aan de lader. Toen de accu enkele ogenblikken later ontplofte, raakte de vader lichtgewond. De kinderen bleven ongedeerd.
Geblust
De brandweer was snel ter plaatse en heeft de brand kunnen blussen. Tijdens het blussen vonden er nog een aantal kleine explosies plaats. Een tweede lithiumaccu aan boord vatte geen vlam.
Speculaties
Het initiële politiebericht over het ongeval leidt op digitale media tot speculatie. De politie schrijft namelijk specifiek dat het gaat om een LiFePO4-accu (lithiumijzerfosfaat), een van de veiligste lithiumaccu-constructies. Het ontploffen van de accu strookt niet met het brandgedrag van een LFP-accu, maar past juist bij dat van een LNC-accu (lithiumnikkelkobalt). Diverse andere media namen de aanduiding uit het politiebericht over. Het Duitse Yacht.de spreekt met een verzekeringsexpert, die zich verbaasd over het feit dat het zou gaan om een LFP-accu.
Onduidelijkheid
In de eerste instantie werd gemeld dat het om een vast ingebouwde accu zou gaan. Later wordt dat bericht gewijzigd en stelt men dat het gaat om een draagbare accu van een buitenboordmotor. Op foto’s die genomen zijn na de brand is te zien dat de boot is uitgerust elektrische buitenboordmotor waar een nog ongeschonden accu op is te zien. Wat voor accu er ontbrand is, en of die volgens de handleiding werd geladen, is nog niet duidelijk.
Meer over (lithium)accu’s
In Zeilen 09/2023 kun je de meest gestelde vragen en antwoorden over lithiumaccu’s lezen. Dat artikel schreven we naar aanleiding van de webinar Energie aan boord – Waarom lithium?, dat specifiek over lithiumaccu’s gaat. Kijk ook de webinar Energie aan boord – Alles over accu’s, dat gaat over boordaccu’s in het algemeen.
Het zou fijn zijn als het merk van de accu vermeld zou zijn.
Het merk is hier niet specifiek van belang (dat kan je bijna raden als je nagaat met welke aandrijving een bente 24 is uitgerust).
Wat van groter belang is, welk type accu het werkelijk was. Dat geeft meer informatie gezien de explosie (dat niet bij het genoemde type hoort).
Was de verbrande accu van het juiste type dat bij de elektromotor hoort?
Waren beide accu’s even oud en beide ongeveer even veel gebruikt?
Was de lader van het originele bij de motor en accu’s aangeleverde model?
Waren de juiste instellingen geprogrammeerd in de lader (als dit mogelijk is).
Dit soort antwoorden levert meer en juiste informatie op om te trachten de oorzaak te achterhalen en met die kennis toekomstige problemen te verminderen.
We staan nog helemaal aan het begin van elektrische aandrijving in boten en het “schone” en “veilige” systeem (volgens de folder) moet zich nog bewijzen in de praktijk. Dit blijkt bij de geringe aantallen elektrische aandrijf systemen nog niet helemaal overtuigend.
Des te belangrijker is dat deze voorvallen goed uitgezocht worden en de juiste informatie verstrekt wordt zodat daaruit kan worden afgeleid of hier zaken waren die niet klopten of dat we moeten concluderen dat dit een pure pech situatie was.
Dat zal ons helpen bij het overwegen of we moeten (en willen) overgaan naar batterij elektrische aandrijvingen.