Bij de overgang van de lastige Indische Oceaan naar de Grote Oceaan of de Pacific, hebben we een zeer memorabel moment in de Vendée Globe. In de afgelopen dagen nam zeiler Yannick Bestaven stevig de leiding in de race. En daarmee lijken alle boten van de nieuwste generatie buiten spel te zijn gezet. Yannick vaart met een schip uit 2015.
Van het leidende duo APIVIA en LinkedOut kreeg eerst Thomas Ruyant (LinkedOut) eind november te maken met een kapotte draagvleugel. Hij wist het zwakke deel af te zagen en vervolgt nu zijn race met anderhalve foil. Afgelopen week meldde ook de geelblauwe APIVIA schade aan een draagvleugel. Dit keer niet door een aanvaring met een object maar averij aan de constructie van de foil. Charlie Dalin kon zijn race na een reparatie vervolgen. Inmiddels had de Maître Coq IV zich bij het leidende duo gevoegd. Terwijl Dalin druk was het met zagen van koolstof plaatjes, nam het rode zeil zijn tweede positie over.
LinkedOut lek
Afgelopen nacht viel LinkedOut stil met een boegdeel vol water. Thomas kon de boeg leegpompen maar weet nog niet hoe het water is binnengekomen en hoe hij het lekken kan verhelpen. We weten van de schade aan de HUGO BOSS dat de boeg veel te verduren heeft op de nieuwe foilers. Laten we hopen dat de averij van LinkedOut mee zal vallen. Maar het lijkt erop dat Ruyant nog een pitstop in het verschiet heeft.
Ondertussen vaart de koks-boot al 127 mijl voor de nummer twee. Yannick Bestaven zeilt zijn tweede Vendée Globe. Hij startte eerder in 2008 maar verloor vroeg in de race zijn mast. De Maître Coq IV is het zusterschip van de winnaar van vorige editie.
Omslagfoto: Jean-Marie LIOT/Maître Coq #VG 2020
Tags: Apivia, Charlie Dalin, LinkedOut, Maître Coq IV, Thomas Ruyant, Vendée Globe, Yannick Bestaven Last modified: 17 december 2020