Vier bemanningsleden en een hond zijn op 10 januari midden op de Atlantisch Oceaan van hun 38 voet lange zeiljacht gehaald. Het jacht had roer- en motorproblemen opgelopen na veel wind en riep daarom de hulp in van het passerende vrachtschip Sunda. Sunda kwam afgelopen week aan op zijn bestemming Santarem, Brazilië, waarna het nieuws van de redding naar buiten kwam. De zeiljachtbemanning is zes dagen na hun redding afgestapt in de havenstad Macapa, Brazilië.
De Kroatische kapitein Ivan Versic van de 186 meter lange bulkcarrier Sunda zegt dat de jachtbemanning om hulp gevraagd via de marifoon, waarna de kapitein zijn koers verlegde naar het jacht. “De motor deed het niet meer en ze hadden ook problemen met het roer. De bemanning was zeer vermoeid, maar maakte het verder goed,” schrijft de kapitein. “We hebben gewacht tot het dag werd en konden de bemanning na vijf pogingen fatsoenlijk te laten overstappen op ons schip. De golven waren op dat moment vier meter hoog.” De bemanning van het jacht bestond uit een Frans gezin van vader, moeder en hun 16-jarige zoon, hun eveneens Franse buldog genaamd Pascha en een Portugese schipper.
Geen passaat, 50 knopen wind
Het zeiljacht betreft een Gib Sea 38 DL kits met de naam Sterec II. De boot vormde de basis voor de bemanning, die sinds 2016 onder de noemer Eco Marine – Team Grand Large al reizend langs de kusten en op zee afval opruimde. Ze waren nu al minimaal tien dagen vanaf de Canarische Eilanden op weg naar de Carieb, maar troffen ongunstige weersomstandigheden.
Een van de bemanningsleden schrijft na het verlaten van het jacht op Facebook: “We hebben zojuist onze Sterec, met ons hele leven erop, moeten achterlaten midden op de Atlantische Oceaan. We zijn in leven, maar tegen welke prijs? (…) Wat gebeurt er met Eco Marine? We hebben niets meer. Twee jaar werk en voorbereiding eindigt twaalf dagen voor onze aankomst op de Antillen. Sinds ons vertrek van de Canaries hebben we geen enkele passaatwind gehad, daarna één dag ineens veel wolken om ons heen, en mist. Na tien dagen slecht weer met wind tussen de 25 en 30 knopen, soms 50 knopen was de boot gehavend (…) en hebben we moeten opgeven – hulp moeten inroepen. (…) Vaarwel Sterec, bedankt voor het redden van ons leven.”
Details over de schade aan boord zijn niet bekend. Het zeiljacht is achtergebleven op de oceaan.
Omslagfoto: Crew Sunda/Seastar Shipmanagement
Tags: Atlantische oceaan, Gib Sea, redding, Sterec II, Sunda Last modified: 3 februari 2020
Was dit schip echt niet te redden geweest ? Ik begreep uit het verslag dat het geen water maakte. Het gaat me aan het hart dat zo’n mooie tweemaster achtergelaten wordt.
Het is toch niet te geloven weer een op stakel voor andere jachten en de normale scheepvaart wat achter gelaten wordt op de oceaan . Dit is schandelijk en zou flink strafbaar gemaakt moeten worden. En dit is zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Begrijpen die mensen dan niet wat voor enorm reusachtig gevaar ze achter laten op de oceaan. Je zal er s’nachts maar op knallen. Want ze gingen eraf op weg van de Canaries naar de Caribbean dus dat is heel fijn voor al die andere die nog achter hun aan komen. Fijn toch zo’n drifting object En als een vrachtschip zo’n jacht s’nachts aanvaart wat denk u dat er voor stress ontstaat. Nee schandelijke dat je zomaar van je jacht kan afstappen en verder er niet voor zorgt dat je boot zinkt zodat de andere water gebruikers veilig kunnen varen. Iedereen heeft altijd de mond vol over containers maar achter gebleven jachten beginnen een veel groter problemen te worden . En als ik zo kijk en lees dan was de boot nog oke . Vroeger maakte de echte zeiler – deze mensen waren dat dus echt niet in mijn ogen – nog wel eens een nood roer en gaven niet zomaar op. En de motor gaf problemen , niet te geloven die mensen zaten toch op een zeilboot dus hop zeilen en niet zeuren. De masten stonden er nog op en ze waren met meer dan een persoon aan boord. Dan is er toch een manier om iedereen bij te laten slapen en een plan te maken over hoe nu verder. En iedereen maar praten over de zeeen die vervuilen nou dit is een heel duidelijk voorbeeld van hoe je de oceaan op een flinke manier kan vervuilen. Als je zoals ik gedaan heb op zee wil werken moet je naar school om papieren te halen pas dan kan je op de brug van een vrachtschip aan het werk. Maar iedereen kan maar een jacht kopen en hup de zee op en als het even niet goed gaat geef je een brul en laat je je eraf halen en laat je je boot maar achter op zee. Dat is niet wat mij geleerd is ” goed zeemanschap “
Volgende keer niet bij het begin van het orkaanseizoen oversteken ! Meestal zijn in jan en feb de omstandigheden beter voor een tocht van de Canaries naar de Caribean.