In Nederland komt het niet voor. In de Mediterrane landen is het echter heel gebruikelijk; aanleggen met de spiegel naar de kade en met het anker aan de boeg. Zeilen geeft hierbij enkele tips om dit op een veilige en efficiënte manier te doen:
Tips voor ankeren aan een kade
Verken de plaats waar je wilt liggen vooraf goed: windrichting, waterdiepte, ankergrond en hoe liggen de ankerkettingen van de buurboten? Vaar daarna vooruit weg van je ankerplaats. Vaar van daaruit recht achteruit terug naar de ankerplaats. Dan weet je zeker dat je recht achter je anker komt te liggen. Laat je niet verleiden om het anker meer naar loef te laten vallen dan je ligplaats. Als een buurboot wel recht achter zijn anker gaat liggen, ligt zijn ketting over de jouwe heen. Bovendien, als de wind sterk draait, ligt het anker mogelijk aan lij van je boot.
Communicatie tussen stuurman en bemanning is heel belangrijk. Zorg dat iedereen aan boord weet wat hij moet doen en zorg dat de stuurman en het bemanningslid op het voordek elkaar goed kunnen zien. Hang een dik stootkussen op de spiegel ter bescherming en stootwillen op de hek en beide boorden. Zorg dat je de achterlijnen goed hebt voorbereid, zodat een bemanningslid meteen met de loeflijn op de kant kan stappen. Als je de ankerlier niet gebruikt, berg de afstandsbediening dan gelijk binnen op, zodat er geen (zout) water overheen kan komen.
Tip voor de nacht: Haal voor de nacht de loopplank binnen, laat de achterlijnen een meter gaan en haal de ankerketting een meter binnen. Zo kunnen er geen ongenode gasten aan boord komen.
Tips voor anker ophalen
Houd continu oogcontact en communicatie tussen kuip en voordek. Spreek van te voren een aantal handgebaren af, zodat je niet hoeft te schreeuwen. Maak eerst het achterlandvast aan lij los. Geef daarna iets gas achteruit om de spanning van de loeflijn af te halen. Zodra de loeflijn los is, zet je de gashandel in zijn neutrale stand. Door de spanning op de ankerketting krijgt de boot vanzelf genoeg vaart vooruit om tussen de buurboten uit te sturen en niet te verwaaien door de wind. Het bemanningslid op het voordek liert ondertussen de ankerketting naar binnen. De stuurman geeft nu zachtjes gas vooruit. Het bemanningslid geeft de stuurman aanwijzingen hoe hij moet sturen om recht achter het anker te blijven als de boot naar voren gaat. Ook geeft hij aanwijzingen over de snelheid, zodat de boot niet over de ketting heen vaart. Soms valt de ketting niet netjes in de ankerbak, maar vormt hij een grote berg. Houd een stok gereed om de ketting zo nu en dan beter te verdelen. Pas op voor je vingers! Draag eventueel een paar werkhandschoenen. Borg het anker als het weer aan boord is.
Tekst: Marjolein Brandt
Foto’s: Rob Bonte
Zeilen Juli 2008
Tags: Ankeren, vaartips Last modified: 21 mei 2021
In Scandinavische landen zie je het vaak andersom. Met de boeg naar voren en achter een hekanker. Wat is daarvan de reden? En wat is het voordeel van het een boven het ander? Of is er geen voordeel.
Oplopende ondiepte door rots,zand,of stenen.
Laatste meter aan de kant blijft voldoende diepgang voor de voorkant van de boot ook voor diepstekende boten.
Fred heeft gelijk. Het roer steekt dieper en dus kom je met de voorkant van de boot verder in ondiep water, dichter bij de kant. Een voordeel van achterstevoren naar de kade is dat het op en afstappen gemakkelijker gaat. Een ander voordeel is dat je het hekanker niet hoeft te gebruiken, dit kan zo zijn voordeel hebben als er op de boeg een ankerlier is.
Meer privacy in de Kuip maar vooral veiliger als je bang bent voor ondiepe opstakels bij de kant. Liever met je kiel tegen een steen dan met je roerblad.