De politie ziet graag uitbreiding van de vaarbewijsplicht. Dat bericht deed flink wat stof opwaaien in watersportland. We zochten contact met Bouke Jansma. Jansma is nautisch operationeel specialist van de Dienst Infrastructuur, de politieafdeling die op veilige vaarwegen in Nederland toeziet.
“Voordat ik in ga op de vragen, wil ik eerst wat achtergrondinformatie geven,” zegt Jansma. “Hoewel er geen recente cijfers aanwezig zijn, tonen cijfers uit het verleden (2008 – 2012) aan dat er per jaar in Nederland gemiddeld twintig doden per jaar vallen in directe relatie tot een vaartuig. De verhouding beroepsschip en recreatievaartuig is daarbij ongeveer 40% – 60%. Analyse van het aantal slachtoffers leert dat de hoofdoorzaken, in willekeurige volgorde, zijn: onachtzaamheid, onoplettendheid, onwetendheid, ondeskundigheid, vervelende samenloop van omstandigheden (pech) en drank- en drugsgebruik.”
Waaraan denkt u bij een uitbreiding van de vaarbewijsplicht?
“Omdat iedere dode, ieder slachtoffer en ieder scheepsongeval er één te veel is, huldigt de politie (en daarmee de waterpolitie van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid) het standpunt dat een groter aantal nautisch deskundigen op het water altijd voordelen oplevert. En dan heb ik het zowel aan uitbreiding van de vaarbewijsplicht (geleidelijke verlaging van de afmeting 15 meter naar 10 of 8 meter op termijn) als aan een praktisch examen of een praktische vaartoets.”
Denkt u dat het aantal scheepvaartongevallen (met recreatieschippers) door een uitbreiding van de vaarbewijsplicht zal afnemen?
“Voor recreanten die nú al concreet de veiligheid op het water willen verhogen, zijn de twee belangrijkste tips. Laat alcohol en drugs (net als op de weg) links liggen en draag, ook als het niet verplicht is, veel vaker een reddingsvest. (Uit hetzelfde onderzoek dat ik eerder aanhaalde, kwam naar voren dat 70% van de doden om het leven kwam door verdrinking en dat geen van hen een reddingsvest droeg.)
Waarom bent u van mening dat een praktisch gedeelte van toegevoegde waarde is voor het behalen van het vaarbewijs?
“Een praktijkexamen heeft een toegevoegde waarde. Het is geen wondermiddel, maar zal zeker ongevallen voorkomen. We doen dan alleen iets aan de onwetendheid (theorie) en ondeskundigheid (praktijk). De grootste oorzaak van scheepsongevallen heeft toch veel meer te maken met nadenken bij wat je doet. In dit kader hebben alle nautische partners (waarvan de politie deel uitmaakt) de handen ineen geslagen binnen het programma Varen Doe je Samen. Binnen dit programma is bewustwording van de gevaren, het geven van voorlichting, een betere communicatie tussen beroepsschippers en recreanten een belangrijk onderdeel. Wij adviseren iedere waterrecreant dan ook (en zeker de beginnende waterrecreant) zich op de website (varendoejesamen.nl) te oriënteren of de app te installeren.”
Waar denkt u dat de uitgebreidere vaarbewijsplicht goed voor is?
“Verlaging van de ondergrens van 15 meter verbetert de veiligheid. Of er ook een aantoonbaar verschil zal ontstaan tussen vaarbewijshouders en niet-vaarbewijshouders met betrekking tot roekeloos gedrag, is nog niet bekend. Hier is ook geen concreet onderzoek naar verricht, maar logischerwijze zal elke praktische en theoretische kennis bijdrage aan verhoging van de veiligheid.”
Omslagfoto: © Havang(nl)/CC BY-SA 1.0
Tags: Klein Vaarbewijs Last modified: 12 augustus 2021
kijk samen met het CWO naar de mogelijkheden dan om plezier vaar te verbeteren . en ook wat huidige eigenaren hoe worden deze gecompenseerd. want als iedereen in een toch een vaarbewijs moet halen zal dat veel gedoe zijn
Hoezo veel gedoe… Ze zitren toch al op het water en kennen de regels toch?
Compensatie.. ?Elke hobby kost geld… Met een beetje opleiding kun je ook een hoop besparen.
Wordt ik als diner eigenaar ook gecompenseerd nu je daar ook een certificaat voor moet hebben?
Vragen om uitbreiding van het vaarbewijs plicht verbloemd slechts de
tekortkomingen van de politie en overheid namelijk handhaving
op allerlei gebied niet of nauwelijks aanwezig is net zoals in het gewone wegverkeer.
De leerstoffen in het vaarbewijs gaan vaak over zaken die men in de praktijk
erg weinig tegenkomt waardoor die kennis na verloop van tijd verdwenen is.
Mentaliteit, snelheid, drank en drugs zoals al genoemd zijn verreweg de grootste
oorzaak.
Volledig mee eens!!!
Inderdaad, het vaarbewijs verplicht gaan stellen. En eigenlijk ook het marifooncertificaat. Want de meesten hebben nog nooit gehoord van vaarregels. Boeien, etcetera. Daarnaast handhaven en daarin consequent blijven. En dan zijn we binnen een paar jaar, weer wat veiliger op het water en kunnen we er weer veel plezier aan beleven. Wat tegenwoordig minder is geworden.
Dit klopt precies. Ook op drukke dagen zie je zelden politie op de water. Zo heeft iedereen vrij spel om te doen wat ie wil. Meer controles, meer zichtbaarheid en handhaving zal voor oneindig veel meer veiligeid zorgen dan de verscherpte vaarbewijs plicht.
Op deze manier probeert de politie zijn eigen tekortkoming te verbloemen en wordt zonder enig onderzoek maar wat geroepen.
Ook ik, gepensioneerd gezagvoerder ben het hier helemaal mee eens
Wat dacht je van die wannabee schippers die een dagje een sloep huren of ??
Ik zie het bijna dagelijks op de vecht kajuit boten en jachten die netjes aan de regels houden en die huursloepen schijt aan de regels totaal geen rekening houden met andere watersporters
Helemaal eens. Ook moet er meer gehandhaaft worden. Ik constateer dat er in watersport gebieden met de boot naar restaurants wordt gevaren en vervolgens met een flinke slok op huiswaarts gevaren wordt.
Hedendaags kan iedereen een sloep of motorboot huren. zonder kennis van vaarreglementen. En dan ook nog met veel mensen en veel flessen aan boord. Watersport is tegenwoordig een corona uitlaatklep op veel plassengebieden, vooral voor de 15+ jeugd. Maar voorkomen is beter door invoering van vaarbewijs voor iedere motor aangedreven boot en leeftijd van 18+; zeilen geeft minder risico.
En veel strengere controle door primair de verhuurders (stel hen ook aansprakelijk voor schades door huurder) en vervolgens door waterpolitie. Ook meer blaastesten en pilletjescontrole door waterpolitie.
Zeilen minder risico,hoezo dat? Veel zeilers zien slecht door al die touwen en zeilen en gaan ook snel en hebben meestal ook gewoon een motor dus dit is onzin. Voor de rest deel ik je mening
Kom eens eenndagje mee zeilen, dan weet je daarna misschien waar je het over hebt.
Vind juist voor dat er voor zeilboten een vaarbewijs moet komen bij zeilen komt er veel meer bij kijken dan het varen in een sloepje denk hierbij aan de wind enal die touwen van grootzeil en fok hier komt veel meer kennis bij kijken , en mensen huren maar een zeilboot en weten van géén toeten of blazen niet iedereen hoor maar een hele hoop weten van niets.
En niet te vergeten zeilers die de Regels niet kunnen en veel te snel varen
Hoezo zeilers die te snel varen? Als je een vaarbewijs zou hebben zou je weten dat er, afgezienvan speciaal door borden aangegeven gebieden geen max snelheid bestaat. Overigens KENNEN zeilers iha regels beter dan sloep- en vooral speedbootpiloten en waterscootervandalen.
Goedendag allen:
Ik zou best wel eens een praktisch vaarbewijs test willen doen, graag zou ik ook willen weten wat de “gestelde eisen zijn”. Dit om te weten of mijn niveau voldoende is. (waar ik zelf natuurlijk van overtuigd ben).
Vriendelijke groet Elibart Wisse
En… Is in die analyse meegenomen wie van die veroorzakers al wel of niet een vaarbewijs had? Dat staat hier namelijk niet.
Ik heb de stellige indruk dat de meeste dodelijke ongelukken gebeuren met snelle motorboten, in combinatie met veel alcohol. Uitbreiding van de huidige verplichting heeft dan niet zoveel zin.
Handhaving van die, toe te juichen, uitbreiding is waar alles mee valt of staat.
Gaan we weer. Omdat iemand achter zijn bureau denkt dat het misschien zal helpen gaan we weer allemaal nieuwe regels en eisen toevoegen.
Eerst maar eens uitzoeken of het echt iets zal verbeteren?
M.i. is de enige zinvolle toevoeging dat er een verplicht praktijk gedeelte komt bij het vaarbewijs. Verandering van afmetingen helpt echt niks, wordt een oeverloos gedoe met nieuwe regeltjes enz. Het publiek moet beter geinstrueerd worden en er zou meer aandacht moeten komen voor de mentaliteit op het water. Goed georganiseerde campagnes zouden kunnen helpen maar meer blauw op het water ook. We zien op de wal dat het fenomeen handhaving ook werkt; op het water zie je daar nauwelijks iets van.
Laten we niet vergeten dat indien de verplichting van het hebben van een vaarbewijs doorgaat een groot deel van de verhuurders meteen de deur kan sluiten; ik erken echter dat er in de verhuurbranche nog een schone taak wacht op het beter instrueren van de nieuwe huurders, zowel in de zeil- als motorboot wereld.
Dat denk ik ook en als je ze ziet varende politie en je roept ze op krijg je geen antwoord. En aan de marifoon ligt het niet .
Na 58 jaar varen in binnen en buitenland is mijn conclusie dat de meeste problemen én ongelukken worden veroorzaakt door snelvaarders die vaak alle regels aan hun laars lappen en vaak varen met de bierfles in de hand. Zeilers kennen vrijwel allemaal de regels en varen gedisciplineerd. De oplossing is dus niet nóg meer regels, maar handhaving. Juist dáár ontbreekt het schromelijk aan. Ik hoor echter van de handhavers van waterpolitie en RWS dat veel speedboot- en waterscooter piloten ook aan hún schijt hebben. “ Bespaar me je preek; kan ik pinnen?” is een veelgehoorde uitspraak.
Voor inbeslagneming hoeft men niet te vrezen, want de officier van justitie is in het weekeinde niet te bereiken.
Na 58 jaar varen in binnen en buitenland is mijn conclusie dat de meeste problemen én ongelukken worden veroorzaakt door snelvaarders die vaak alle regels aan hun laars lappen en vaak varen met de bierfles in de hand. Zeilers kennen vrijwel allemaal de regels en varen gedisciplineerd. De oplossing is dus niet nóg meer regels, maar handhaving. Juist dáár ontbreekt het schromelijk aan. Ik hoor echter van de handhavers van waterpolitie en RWS dat veel speedboot- en waterscooter piloten ook aan hún schijt hebben. “ Bespaar me je preek; kan ik pinnen?” is een veelgehoorde uitspraak.
Voor inbeslagneming hoeft men niet te vrezen, want de officier van justitie is in het weekeinde niet te bereiken.
Ikben van overtuigd dat de mentaliteit een belangrijke rol speelt, dat zie je ook op de weg. Handhave is ook een ding. Als ze het uit willen breiden dan voor iedereen. Dus geen lengte of snelheid grenzen.
Dat betekend dus dat de laagdrempeligheid van de watersport verloren gaat en mijn kinderen niet eens alleen kunnen gaan zeilen, roeien of zelfs maar suppen. Want daar praat je over. Het gaat hier niet alleen over motorboten.
Dat is onzin, jouw kinderen varen niet in boten van meer dan 8 meter en als ze daar aan toe zijn hebben ze in die kleinere al zoveel ervaring opgedaan, als je ze tenminste als ouder bij de hand neemt en opleidt, dat een examen een fluitje van een cent is.
Rian had het over “geen lengte of snelheid grenzen.”, de dunwandige speelopblaasboot van menig kind valt daar ook onder, formeel is het een roeiboot. Hetzelfde geldt voor een SUP bord.
Het zou verstandig zijn huurders van boten, kano’s/ subplanken van alle lengtes te verplichten een vaarbewijs te tonen voor de boot meegegeven wordt. Momenteel kan zo maar door iedereen alles wat vaart worden gehuurd tot 14.99 m. Zeilboten worden meestal alleen gehuurd door mensen die in ieder geval ooit zeilles hebben gehad en toen de vaarregels hebben meegekregen. Om bestaande honderd duizenden booteigenaren een praktijktest af te nemen en of een vaarbewijs te laten halen is simpelweg onmogelijk en dus een onzinnig plan.
Je ziet het hier regelmatig dat de Havendienst Jachten waarschuwd om SB wal te houden want velen varen midden op de rivier.
In de praktijk zie ik vooral storend gedrag van kleine snelle motorbootjes, die waarschijnlijk nu al vaarbewijsplichtig zijn. De vraag is of er dan inderdaad iemand met vaarbewijs aan boord is, soms zelfs alleen maar jonge kinderen zonder ouder erbij. Wat voegt dan het verlagen van de lengte-grens toe, of het toevoegen van een praktijktest?
Ik vind altijd vaarbewijs hoe lang hij ook is mensen kopen een sloep met een hoop poeha en kunnen voor geen meter varen
Als politie meer zou handhaven, dan zou het verzoek om de vaarbewijsplicht te wijzigen verstommen. Ja politie dat kost meer tijd. Daar moet u zelf wat aan doen, in plaats daarvan alles op de burgerij te schuiven. Mijn ervaring langs het water. 1x per jaar zie ik ze varen, als lesbootje in de jachthaven. Voor de rest nooit. Langs een kanaal met een weg, kan je ook de snelheid van speedboten meten. Hoef je niet voor op een boot te zitten, bijvoorbeeld. Drank op, blazen en bloedproef. De echte vaar hobbyist heeft zijn spullen wel voor elkaar. Vertrouw ik op.
Ik ben dit jaar begonnen met het zeilen (waarschip 600).
Het hele jaar heb ik nog geen enkele keer handhaving op het water gezien. Meermaals Meerdaags gevaren. Alleen staats bosbeheer voor de eilanden, maar die controleren alleen ligplaatsvergunningen.
Daar gaan we weer. Watersport is een kwestie van mentaliteit en “goed zeemanschap”. Na recent op mijn 82e maar eens examen vaarbewijs heb gedaan, ben ik er nog meer van overtuigd, dat dit examen nauwelijks bijdraagt aan veiligheid op het water. Minimaal zal men opnieuw moeten gaan nadenken, wat echt nodig is om de vaarveiligheid te verbeteren en moet eerst bij de politie mankracht vrijgemaakt worden, die echt verstand van zaken heeft.
Mee eens. Mijn vrouw en ik hebben al jaren een vaarbewijs (zij ook TKN), hoewel dat voor onze boot (10,5 m) niet nodig is. Een vaarbewijs vraagt veel theorie, zoals het heel nauwkeurig navigeren op een (zee)kaart. In de praktijk gaat dat allemaal wat minder nauwkeurig, wat wil je op een zeilboot die scheef ligt en heftig slingert.
Het behalen van een vaarbewijs is als het behalen van een rijbewijs met alleen het theorie-examen. Je hebt er om te kunnen varen niet veel aan. Met een ervaren zeiler meevaren helpt meer.
Klinkt toch als een hoop aanname zonder degelijk onderzoek of dit echt ongevalcijfers naar beneden brengt.
Uiteraard ben ik wel voorstander van meer kennis bij watersporters.
De basis regels zou iedereen met een boot op het water moeten kennen.
Net zoals de basis school leerlingen verkeers examen doen.
Hufterig gedraag voorkom je niet met uitbreiding van vaarbewijs plicht,
net zoals met een rijbewijs.
Een vaarbewijs heeft absoluut geen meerwaarde aan vaar vaardigheden en of veiligheid op het water inzicht en gezond verstand wel de meeste ongevallen gebeuren met snelle sloepjes en toerbootjes met jeugdige bestuurders en ja drank pillen en je uitsloven voor je vrienden zijn de meeste voorkomen oorzaken van ongevallen en daar verandert een vaarbewijs niets aan om dat de meeste van die personen er al een hebben er moet gewoon meer worden gehandhaafd worden en zwaarder straffen op gelecht worden eventueel inbeslagname van sloepjes en boot dan is de kans op minder ongevallen veel groter
Dit is echt weer geld klopperij , het net word steeds kleiner hier in nl .
Straks moet je nog een cursus doen als je naar een boot kijkt.
Mee eens !!
Helemaal mee eens, Herman!! Een klein groepje verpest het voor het geheel, en iedereen moet, met veel kosten een papiertje halen dat het echte peobleem, nl. Héén handhaving, niet oplost. De mannen van Waterpolitie en Rws weten dat ook.
Totaal mee eens. Kijk maar eens in Giethoorn bijvoorbeeld. Hoeveel mensen de bootjes gebruiken als botsauto. En vol met kratten bier.
Hoe gaan we dat doen met mensen die al jaren op het water zitten en genoeg ervaring hebben , ik zit best al lang op het water en kom mensen met vaarbewijs tegen die zich daarna niks aan trekken van normen en waarden , en waar blijft de handhaving op dat gebied want 6 km max en dan met 10 km of harder langs varen. Niemand zegt er wat van, gaat eerst dat eens aanpakken voordat je de echte schippers op kosten gaat lopen jagen.
Het is uiterst teleurstellend dat mensen die een bootje huren of net hebben gekocht zichzelf volgieten en ballonnetjes met lachgas leegzuigen en daar mee wegkomen.
Wat dikwijls wordt vergeten is de cursus GBV. Dit is de afkorting van Gezond Boeren Verstand! Voor de rest ben ik het eens dat elke motoraangedreven boot, een schipper met vaarbewijs moet hebben. Praktijk heeft geen zin omdat elke boot anders reageert. Inderdaad, mentaliteit van zowel beroeps- als pleziervaart voert meestal de boventoon.
De meeste serieuze snelvaarders hebben de zaakjes goed in orde , kan ook niet anders want deze groep ligt onder een vergrootglas. ik denk ongeacht de voortbeweging vanaf 4 meter en op grote rivieren verplicht klein vaarbewijs 1 en 2 . Eerlijkheid over de genoemde cijfers heb ik nog nooit mogen lezen. wat ook meespeelt als een verhuursloep me schipper een aanvaring krijgt met een watertaxi is de sloep welke bedrijfsmatig wordt gevaren in eens een plezier vaarder?
Wat denk je van beroepsvaart die schroef laten draaien in de sluis of op IJsselmeer automatische piloot aanzetten en niet eens in de stuurhut zitten. Laat politie daar eens naar laten kijken vooral dat laatste want dat gebeurd vooral s nachts.
Jansma stelt dat van de twintig doden per jaar verdeeld tussen beroepsvaart en pleziervaart 40%-60% is.
Bij mijn weten is de beroepsvaart zeker voor 100% in het bezit van VB1 en VB2. Naar mijn mening voegt dus een theoretisch vaarbewijs niet zo veel toe aan de veiligheid. Een praktisch vaarbewijs en een cursus ‘hoe gedraag ik mij op het water’ zou een uitgangspunt kunnen zijn. (Hufters zullen er altijd wel zijn)
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/watersport-algemeen/594385-3-speedboten-op-de-kever-gepakt
@Roos: Kun je die meneer eens vragen naar de brondata waar hij zijn conclusies op baseert? Zoals ik het zie, is er veel te weinig differentiatie aangebracht om echte conclusies te trekken. Dat moet je juist doen, anders kom bij: There are lies, there are damned lies, and there is statistics.
De water politie heeft qua slecht of niet aan de regels varend vaar gedrag misschien een punt, maar waar aan voorbij gegaan word is dat die mensen die niet regelmatig varen ook niet snel kunnen inschatten wat er op het water gebeurd, niet achter je kijken zo nu en dan , geen stuurboord houden, op hun telefoon kijken onder het varen enz. Dat neem je met een curses niet weg dat is gewoon gedrag en ervaring. om nou op de hiete hei alles maar over een kam te scheren is volgens mij te kort door de bocht, hiermee doe je de schippers die wel de vaarregels goed na leven te kort. Hand haaf wat niet deugd met een hogere boete .
Ik vaar de laatste jaren vrijwel alleen nog maar SB wal, omdat veel andere schippers niet blijken te weten dat dit op b.v. de Maas niet verplicht is (BPR). Vooral in de opvaart scheelt het aardig in tijd, afstand en brandstof om in linkse bochten de ‘verkeerde wal’ te kiezen.
Dit fenomeen zie je op de Gelderse IJssel ook.
Als schipper in de binnenvaart ben ik voorstander van een aanscherping van de vaarbewijsplicht omdat het bij een groot aantal hobbyschippers ontbreekt aan kennis en inzicht hoe je moet handelen op het water. Overigens ben ik zelf ook een zeiler en heb zeker oog voor het ongemak van een klein schip ten opzichte van een groot schip maar een flink aantal vervelende ervaringen en enkele bijna verkeerd afgelopen situaties verder vind ik een uitbreiding van de vaarbewijsplicht een stap in de goede richting. Een verplichte marifoon op minstens de drukke punten zoals bij Dordrecht, Rotterdam, Amsterdam en o.a. de Westerschelde zou zeker een vervolg moeten zijn. En ja, ik weet ook dat daar kosten en moeite aan verbonden zijn die ook door een kleine portemonnee opgebracht moeten worden. Maar een rijbewijs wordt door iedereen als een vanzelfsprekendheid gezien voor je zelfstandig gaat rijden omdat de complexiteit van het verkeer daarom vraagt en diezelfde situatie doet zich ook voor op het water met of zonder beroepsvaart. Handhaving met stevige sancties mag trouwens niet ontbreken. Verder moeten er eisen gesteld worden aan verhuurders en huurders voor men het water op kan.
Helemaal mee eens!
Beste mensen,
De wens is de vader van de gedachte!
Het is de wens van een agent die graag sneller een vaarbewijs plicht in zou willen voeren.
Dit gaat niet gebeuren, de reden? Economisch belang!
Ieder persoon vertegenwoordig een financiële waarde, laten we zeggen dat ieder persoon 1 miljoen euro waard is. Als er zo rond de 8 a 10 personen overlijden in de pleziervaart dan heb je het over de 8 a 10 miljoen euro die verloren gaat. Alleen al in Friesland word er op een mooie zaterdagochtend in het seizoen al meer als 8 miljoen euro omzet gemaakt met de recreatie vaart!
Je moet dan denken aan verhuur, tanken, havengeld, toeristje spelen en natuurlijk het hapje en drankje op het terras.
Als de metrage naar beneden zou gaan helpen ze een sector om zeep die zijn weerga niet kent!
Laten we meer inzetten op veiligheid, stel net als in België marifoon verplicht voor alle schepen boven de 7 meter! De cursus kan je al aanbieden aan je huurder en laat ze examen doen. Zie het als vaccinaties halen voor bepaalde landen. Dan bereid ook iedereen zich voor, dus waarom niet bij een vaarvakantie?
Wilt u reageren op mijn bijdrage of een discussie over voeren, neem gerust contact met mij op. 0629411318
Mijn grootste ergeris zijn toch wel de zeilers, denken dat ze altijd voorrang hebben, zeilen dwars door vaargeul, lijken vaak geen idee te hebben wat ze aan het doen zijn zolang ze maar een beetje snelheid kunnen houden door de wind.
Ik kom tegenwoordig maar weinig overlast veroorzakende snelle bootjes tegen. Ja, af en toe planeert er iemand net iets te snel voorbij, maar meestal is dat dan keurig in gestrekte koers stuurboord, dus behalve dat het officieel niet mag kan dat weinig kwaad.
Ja helemaal mee eens zeker voor al die juppies in die slopen met een hoop drank aanboord, de meesten weten niet eens wat stuurboord bakboord is laat staan de toegestaande snelheden.
Wat ik de laatste jaren steeds meer zie (objectief) zijn manoeuvres van schippers die terug te herleiden zijn aan een gebrek van nautische kennis over hun vaartuig en/of een gebrek aan kennis in relatie met het BPR (indien aldaar geldend). Daarnaast zie ik dat het de laatste jaren drukker is geworden op de vaarwegen en hoe daarmee wordt omgegaan. Mensen reageren de laatste jaren ook meer geërgerd als je een goed bedoelde raad of advies wilt geven. (Varen doe je immers samen in combinatie met goed schippersgedrag). Ik zie de laatste jaren ook meer incidenten die de algemene veiligheid van mens en (andermans) goed op het water tarten. Dit laatste met name bij engtes/vaargeulen/bruggen/sluizen en vaarwegen met groot beroepsverkeer. En dit alles over alle typen pleziervaart.
Een groot gedeelte van bovenstaande wordt beschreven in de leerstof over het klein vaarbewijs 1/2.
Ik zie derhalve wel een relatie tussen verworven theoretische basiskennis (vaarbewijs) en gedragingen op het vaarwater.
Mvg D.Helweg
(Gepensioneerd beroepsmilitair, skutsje eigenaar en parttime brug-/sluiswachter)
Ik kan me helemaal vinden in wat Dick hier zegt. Ik merk dat vele pleziervaarders onvoldoende kennis hebben van de vaarregels en de ethikette op het water. Het wordt als maar drukker op het water en vele ergernissen kunnen worden voorkomen door kennis van de vaarregels.
Het gaat niet alleen om het voorkomen van ongelukken / incidenten.
Verantwoordelijkheden moeten hier niet worden ‘afgeschoven’ op de politie, deze ligt primair bij de schipper en de booteigenaar. Als we dat (met z’n allen) zo kunnen houden blijft pleziervaart een plezier en leidt dat voorts tot minder stress voor de beroepsvaart.
Het tellen van doden mag niet het argument zijn voor het invoeren of uitbreiden van regels.
Het is mijn stellige overtuiging dat gebrek aan handhaving een van de grootste oorzaken van het aantal ongevallen is. De meesten die a-sociaal varen, weten dat best van zichzelf. Een snelheidsbord met een 9 er op herkent ook iemand die een gewoon rijbewijs heeft. En hoge golven veroorzaken terwijl het op dat moment druk is met recreatievaart op die rivier is sowieso a-sociaal, of je nu een vaarbewijs hebt of niet. Afgelopen weekend was eindelijk eens een zomers weekend. Met gasten voor ik 3 dagen lang (met mijn sportcruiser!) herhaaldelijk over de Maas tussen Linne en Maaseik (B). Ik zag dat weekend meer boten varen dan tijdens mijn 4 weekse vakantie door 6 Nederlandse provincies in juli. Belangrijkste gespreksonderwerp aan de kade: hoeveel boten veel te hard varen, hoge golven veroorzaken en andere schippers in de problemen brengen. En…. dat we het hele weekend geen politie of handhaving hebben gezien. Ook niet die 2 politie waterscooters die we vorig jaar ineens wel bijna wekelijks zagen. Overigens complimenten aan de reddingsbrigade(s) die we regelmatig boten zagen slepen!
Bovenstaand betoog is ongeloofwaardig door gedrag van onze overheid zelf.
In Friesland veel huur (zeilboten), waarvan er vele verhuurd worden aan mensen met zeer beperkte kennis met het praktisch, varen en manoeuvreren, vaarreglementen en weeromstandigheden. Het zou de veiligheid op water bevorderen als dat anders wordt. Laat veiligheid een hoge prioriteit hebben dan de commerciële overwegingen. Een principiële keuze voor de overheid.
Ik vaar al 30 jaar op zee , heb nog geen ongevallen gehad ik ken de zee stromingen enz…. ik ben 62 jaar ik zie dat niet meer zitten om naar school te gaan de oplossing is als je al meer dan 20 jaar op zee vaart en je kunt dat bewijzen dan vindt ik dat overbodig voor een vaar bewijs . En in verband met drank en drugs vanaf de eerste maal de boot aan de ketting
Bestaande regels zijn duidelijk en het overgrote deel kent de regels ook wel. Begin gewoon met waarschuwingen en aanwijzingen geven. Maar dan wel op echt nautisch inzicht (laat politiemensen ook af en toe eens zeilen!), dus wat meer dan regeltjes volgen of er x zwemvesten aan boord zijn. Ook brugwachters en sluiswachter kunnen een rol spelen, overtreding voor vorige brug: boete in sluis. Stuurboordwal houden, ruim van te voren intenties duidelijk maken, afstand houden en voorrang krijgen is geen recht. Goed zeemanschap is de enige echte regel die gehandhaafd hoeft te worden, dat scheelt ergernissen en ongelukken.
De politie heeft volkomen gelijk. Die 15 meter is volstrekt arbitrair en zeker te hoog. Met een jacht van 14,99 mag je zonder vaarbewijs de wereldzeëen bevaren, en met een sloepje van 8 meter dat harder kan dan 20 km/uur heb je een vaarbewijs nodig. Dit is totaal niet uit te leggen.