Zeilen, het mooiste zeilbad van de Benelux. Elke maand vol belevenissen van zeilers, tips, praktijk, techniek, zeemanschap, zeevaartkunde, meteo en avontuur.
Wat is er mooier dan achter je eigen anker lunchen, slapen, of een boekje lezen? Het klinkt eenvoudig – en dat is het ook, als je maar een aantal dingen in acht neemt. Begin je ankeravontuur (op stilstaand water) met deze basistips! De...
Heb jij afgelopen zomer ook veel geankerd? We onze lezers naar hun favoriete ankerplekken. Al deze plekken hebben we (letterlijk) in kaart gebracht. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer schitterende plekken om voor anker te gaan. Laat het ons...
Oa obv vier maanden varen in de middellandse zee op ons eigen schip, adviseer ik toch een andere redenatie. Je kleinste anker is grootste maat die in je ankerbak past…
Wij zijn nu een jaar onderweg , op dit moment in de cariben en gaan over een paar weken terug als de wint ons gunstig gezind is.
Wij liggen altijd voor anker en hebben zelf een Cqr anker.
Maar als ik het nog een keer ging doen kocht ik zeker een Rocna anker.
Gewoon de aangegeven maat of een maatje zwaarder.
Handige tabel, maar nu de volgende vraag: is er ook een formule voor een minimaal dood gewicht op de bodem om aan te ankeren? Ik wil een vaste mooring op de bodem leggen van beton o.i.d. De bodemgesteldheid even daar gelaten, is er een vuistregel voor minimaal gewicht bij bepaalde scheepslengte/tonnage?
Ik heb op verschillende boten verschillende ankertypes toegepast.
Nu prevaleer ik een Bruce anker boven een COR anker. Waarom?: de COR anker graaft zich op harde zand niet goed in en de Scharnierbout breekt wel eens af; bovendien heb ik verschillende verbogene COR -ankerstokken gezien. Deze ankers ware achteraf onbruikbaar. Voordeel Bruceanker : geen bewegende delen. heeft altijd goed gehouden. Ik begrijp niet, dat de het gewicht van de Bruce anker in de tabel gelijk gesteld wordt met de Danforth die zeer zeker een mindere houdkracht heeft bij het zelfde gewicht.
Tot slot een konservatief engels gezegte: Als het anker niet te zwaar lijkt is het vast telicht!
Ja, ik heb een Winner 10.10, vaargebied Caribbean.
Een 10 kg Rocna paste niet in de ankerbak, ik heb dus een 15 kg Rockna aangeschaft, past n.l. ook niet.
De Winner kent geen ankerwinch (pffft), maar met local fishermen kun je deals sluiten, die halen het ankertje, ‘s ochtends voor vertrek, wel even binnen.
Het Rocna-anker heeft één nadeel: bij het ‘ten anker gaan’ hakt dat ding zich gelijk in de grond vast. Pas op als je geen winch hebt! Absolute alertheid is vereist.
Mijn boot heeft een paar keer met zeewind 20-28 knts in een baai gelegen… De branding is te sterk voor mijn dinghy. (Maar één nachtje op het witte strand onder een palmboom bij een minimum temperatuur van 23⁰ C. is te overleven.)
Met mijn ø8 mm ketting houdt ik bij 8 meter diepte 35-36 m. aan.
Dat is: (8+1)x4 = 36 meter kettinglengte aan. De plus 1 m voor de hoogte van de boeg.
(Dus géén 8 x3= 24 meter.)
Oa obv vier maanden varen in de middellandse zee op ons eigen schip, adviseer ik toch een andere redenatie. Je kleinste anker is grootste maat die in je ankerbak past…
Lijkt me de beste manier. En dan gewoon 50 meter ketting er aan.
Helemaal mee eens. Zo zwaar als mogelijk.
En neem geen namaak CQR. Die krabben gegarandeerd. Kijk naar het prijsverschil tussen nep en echt. Dat is niet voor niets!
Wij zijn nu een jaar onderweg , op dit moment in de cariben en gaan over een paar weken terug als de wint ons gunstig gezind is.
Wij liggen altijd voor anker en hebben zelf een Cqr anker.
Maar als ik het nog een keer ging doen kocht ik zeker een Rocna anker.
Gewoon de aangegeven maat of een maatje zwaarder.
Hoi Lars,
Hoe bereken je het indien je geen bezaanmast hebt?
groet,
Willem
ah ik was te snel met reageren; gewoon niet meenemen in de optelsom…duidelijk
Handige tabel, maar nu de volgende vraag: is er ook een formule voor een minimaal dood gewicht op de bodem om aan te ankeren? Ik wil een vaste mooring op de bodem leggen van beton o.i.d. De bodemgesteldheid even daar gelaten, is er een vuistregel voor minimaal gewicht bij bepaalde scheepslengte/tonnage?
Wat zijn de eenheden in die formule? Ik kom voor m’n boot op een getal uit van 234
(10,33×3.24x(14/2))
Die zie ik zo gauw niet in de lijst terug.
Het is niet x maar +
In jouw geval dus 20,57
Ik heb op verschillende boten verschillende ankertypes toegepast.
Nu prevaleer ik een Bruce anker boven een COR anker. Waarom?: de COR anker graaft zich op harde zand niet goed in en de Scharnierbout breekt wel eens af; bovendien heb ik verschillende verbogene COR -ankerstokken gezien. Deze ankers ware achteraf onbruikbaar. Voordeel Bruceanker : geen bewegende delen. heeft altijd goed gehouden. Ik begrijp niet, dat de het gewicht van de Bruce anker in de tabel gelijk gesteld wordt met de Danforth die zeer zeker een mindere houdkracht heeft bij het zelfde gewicht.
Tot slot een konservatief engels gezegte: Als het anker niet te zwaar lijkt is het vast telicht!
Ja, ik heb een Winner 10.10, vaargebied Caribbean.
Een 10 kg Rocna paste niet in de ankerbak, ik heb dus een 15 kg Rockna aangeschaft, past n.l. ook niet.
De Winner kent geen ankerwinch (pffft), maar met local fishermen kun je deals sluiten, die halen het ankertje, ‘s ochtends voor vertrek, wel even binnen.
Het Rocna-anker heeft één nadeel: bij het ‘ten anker gaan’ hakt dat ding zich gelijk in de grond vast. Pas op als je geen winch hebt! Absolute alertheid is vereist.
Mijn boot heeft een paar keer met zeewind 20-28 knts in een baai gelegen… De branding is te sterk voor mijn dinghy. (Maar één nachtje op het witte strand onder een palmboom bij een minimum temperatuur van 23⁰ C. is te overleven.)
Met mijn ø8 mm ketting houdt ik bij 8 meter diepte 35-36 m. aan.
Dat is: (8+1)x4 = 36 meter kettinglengte aan. De plus 1 m voor de hoogte van de boeg.
(Dus géén 8 x3= 24 meter.)