We kunnen niet zonder ze, de boeien die de vaarwegen markeren. Ze zijn van groot belang om de beroeps- en pleziervaart de juiste koers te laten varen. Momenteel is Rijkswaterstaat bezig om de boeien op de Westerschelde te vervangen. De stalen varianten zijn aan het einde van hun levensduur en daarvoor in de plaats komen plastic boeien. Een enorme logistieke klus, want er moeten er maar liefst negentig worden verwisseld.
De Westerschelde is Nederlands grondgebied en is de toegang voor de scheepvaartverkeer naar de Antwerpse havens. Vlaanderen wil ook dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde goed verloopt en draagt daarom bij in de kosten voor de boeien. Er liggen dus zowel Nederlandse als Vlaamse boeien in de Westerschelde. Rijkswaterstaat werkt nauw met de Vlamingen samen in het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer. Er is besloten om de ‘Vlaamse’ stalen boeien ook om te wisselen voor kunststof exemplaren. Het gaat om ruim negentig exemplaren en daarvoor is een soort leasecontract afgesloten. Vlaanderen betaalt voor de huur en onderhoud, Rijkswaterstaat zorgt indien nodig voor vervanging. Van de negentig boeien in de Westerschelde is inmiddels bijna eenderde vervangen. Het plan is dat in de loop van het jaar de rest gebeurt.
1. Zo worden boeien vervangen
Voordat het team van de Rijksrederij met hun vaartuigen uitvaren om de objecten te verwisselen, is er al veel werk gedaan om dit georganiseerd te krijgen. De oude stalen boeien worden door de Rijksrederij uit het water gehaald en de steen wordt aan de nieuwe boei vastgemaakt. De stalen boei wordt later schoongespoten en naar Vlissingen getransporteerd. De Rijksrederij probeert het vervangen zoveel mogelijk te combineren met reguliere onderhoudsrondes.
2. Van stalen naar plastic varianten
Op bijna alle andere vaarwegen in Nederland zijn de stalen boeien inmiddels vervangen voor een kunststof variant. De kunststof boeien zijn makkelijker in onderhoud, goedkoper en ook nog eens duurzamer. In tegenstelling tot de stalen exemplaren hoeven kunststof boeien bijvoorbeeld niet regelmatig gereinigd te worden of opnieuw van verf te worden voorzien. Een ander groot voordeel is dat de nieuwe boeien niet meer naar wal hoeven voor een onderhoudsbeurt.
3. Het onderhoud
Het reguliere onderhoud van de plastic boeien kan aan boord van een schip gebeuren. Als een stalen boei schade oploopt, dan moet de gehele boei vervangen worden. Omdat kunststof boeien uit losse delen bestaat, hoeft vaak alleen het betreffende deel te worden vervangen. Ook dat is een pluspunt en komt de duurzaamheid ten goede.
Bron: Rijkswaterstaat
Omslagfoto: Wutsje / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0