November, de maand dat je wellicht je jacht op de kant laat zetten. Vaak heb je een ‘adresje’ waar je al jaren lang je jacht op de kant laat zetten. Maar hoe pak je het aan als dit niet het geval is?
Ervaring leert
In navraag bij een aantal jachthavens en werven blijkt dat er voor het hijsen en opbokken van zeiljachten geen bindende voorschriften of keurmerken zijn die de jachteigenaar verzekeren van de expertise in het hijsen en opbokken van zijn of haar jacht. “Ik doe dit al jaren en heb dus veel ervaring. Ik laat ook niet toe dat de eigenaar aanwezig is bij het hijsen, want dan krijg je het ‘beste schippers staan aan wal’ gebeuren dat het hijsen alleen maar bemoeilijkt”, aldus één werfbaas. Een andere; “Het is gewoon een pure ervaringskwestie, want er zijn geen hijsopleidingen of zoiets dergelijks. Bij ons mag de eigenaar er best bij zijn, maar wij bepalen uiteindelijk hoe de boot wordt gehesen en op de bok komt te staan”.
Ervaring kan niet altijd voldoende zijn om veilig te hijsen en te bokken. Immers de manier van hijsen, gebalanceerd aan een juk, of het modernere met vier onafhankelijke motoren, is erg bepalend of er wel op het evenwicht van de boot wordt gehesen. Met het juk moet het zwaartepunt opgezocht worden, want anders hangt de boot scheef, terwijl met de vierpuntshijskranen, (kolommen en verrijdbare kranen) er zonder inachtneming van het zwaartepunt getakeld kan worden. “Daar merk je pas dat je niet gebalanceerd aan het hijsen bent wanneer één of twee van de vier takels overbelast raken. In dat geval weet je minder precies waar het zwaartepunt van het jacht ligt en dus ook niet hoe die in grote lijnen op de bok moet”, aldus de werfbaas.
“Het zwaartepunt is met al die brede achterkanten meer naar achter komen te liggen. Als je een modern rondspant-jacht met brede achterkant op z’n kiel zet, dondert deze achterover, terwijl dit bij V-spantjachten meestal niet het geval is. Het resultaat is dat de boten steeds verder naar voren op de bok staan om het grote gewicht aan de achterzijde beter op te pakken. Bovendien merken we dat boten van bepaalde merken lichter worden gebouwd, zij het om wedstrijddoeleinden of kostenbesparingen in het bouwproces. Vaak kunnen die boten niet eens op de kiel staan zonder dat de boot nog een aantal centimeter onder de kiel zakt. Met aluminium, staal en hout hebben we dit probleem nooit, omdat die materialen nu eenmaal beter tegen puntbelasting kunnen, maar door het steeds lichtere bouwen met kunststof is het correct hijsen en opbokken steeds belangrijker geworden. Dat vraagt om een gedegen aanpak waarbij we soms nog een balk onder de motorfundatie moeten plaatsen om niet te veel krachten op de zijkant van de romp te laten komen.”
Merkjes aanbrengen
Wat betreft het hijsen is het aan te raden om altijd bij het hijsen aanwezig te zijn en om na een succesvolle hijspoging merkjes aan te brengen daar waar gehesen kan worden. Daarbij moet worden opgemerkt dat die merkjes op een andere plek kunnen zitten wanneer de boot aan een juk heeft gehangen, dan wanneer er met een vierpunts-hijskraan is gewerkt. De spanten of schotten hoeven immers niet op het zwaartepunt te zitten, terwijl die stevigheidspunten meestal wel worden aangewend bij een vierpuntshijskraan. Zo kunnen de zwaartepunten van een boot weer anders liggen dan de aangegeven liftpunten indien een vierpuntshijskraan wordt gebruikt. Bij sommige boten staan er al hijsmerken ‘lifting points’, maar vaak is er geen informatie over te vinden in de eigenaarshandleiding. Datzelfde geldt voor de bok. Weet waar de schotten en spanten in uw jacht zich bevinden zodat daar ook op gebokt kan worden en dat de bok van het juiste formaat is. Weet ook waar er vooral niet gehesen kan worden, omdat daar de schroefas, saildrive, huiddoorvoeren of voelers van log en lood zitten. Bij vrijwel alle jachtwerven is het een optie om met mast en al op de bok te gaan. Dit kan met zwaar weer grote krachten op de romp veroorzaken, waardoor de boot kan gaan schuiven en van z’n bok af valt. De boot dient dus vastgesjord te worden in het geval er met mast nog staande wordt gebokt.
Weet wat er mis kan gaan
Het hijsen en opbokken van je jacht blijkt geen keiharde wetenschap, maar eerder als een ervaringskwestie te worden gezien bij jachthavens en werven. Dat er nog marge in zit blijkt uit het aantal schadegevallen; dat valt volgens de gegevens van een grote jachtverzekeraar met 6 schadegevallen op 25.000 verzekerde boten door fout opbokken dan ook behoorlijk mee. Toch is het handig te weten wat er mis kan gaan opdat je straks niet door de bok heen gaat.
Tekst: Willem Plet
Tags: Uitgelicht, vaartips, Winterstalling Last modified: 28 april 2021
Wat een vreselijk slecht verhaal
Wellicht eerst eens goed laten voorlichten wat de trainingsmogelijkheden zijn bij de hiswa.
Er zijn opleiding voor bij HOC Opleiding & Training, http://www.hoctraining.nl
Als de werkbaas vindt dat ik bij het takelen er niet bij mag zijn, dan zou ik niet kiezen voor deze stalling. Hij heeft vast wat te verbergen of hij is slecht in zijn communicatie.
De klant is naar mijn mening nog altijd koning.
Let wel op dat het water uit de kuip kan lopen. Verwijderen van loggever is aan te bevelen. Sommige gevers kunnen ook niet tegen strenge vorst. Ik zou inderdaad werfbazen mijden die je er niet bij willen hebben ook al blijft hij de hijsbaas, jij blijft de bootbaas! Verder is de bok van groot belang voor de stabiliteit. Je ziet soms van die iele dingen.
a. ik ben het met Cor eens: wat een vreselijk slecht verhaal. Heeft de auteur wel enig idee over stabiliteit en andere voorwaarden bij het plaatsen op een bok?
Ik mis een kort en krachtig verhaal ,over het krachten spel bij het hijsen en nog belangrijker bij de kwaliteit van de bok, de gevaren bij het plaatsen op b.v. losse tonnen . Waar om vergeet de auteur het advies de loggever van te voren weg te halen? En wat bedoelt hij met geen keiharde wetenschap, dat is het wel. Het verschil tussen “geen keiharde wetenschap en uitrekenen kun je zien op de filmpjes over het brugdek hijsen in Alphen; de eerste keer en de tweede keer.
Geen idee hoe Willem Plet aan deze tekst komt maar de onkunde spettert eraf. Ik nodig hem van harte uit om bij ons, de ARZV in Akersloot, te komen kijken als we met onze vrijwilligers in twee en een halve dag 120 boten op de kant zetten. Dat voorkomt een hoop prietpraat.
willem Plet schrijft dikwijls slechte verhalen voor de niet-weter.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\