We hebben onlangs een artikel over varen met mist gepubliceerd en daarin spraken we over een ‘goedgekeurde radar’. We kregen de vraag wat zo’n goedgekeurde radar inhoudt. Om hierop het juiste antwoord te geven hebben we contact gezocht met de (water)politie. Hieronder lees je hoe het zit. Let er wel op dat onderstaande regels alleen op de binnenwateren van Nederland gelden. Op zee zijn waarschijnlijk andere regels van kracht die vaak internationaal zijn bepaald.
Er zijn twee dingen belangrijk zegt woordvoerder Koning van de politie: de radar en de persoon. De radar moet van een type zijn dat is goedgekeurd. Typegoedkeuring wordt geregeld door Agentschap Telecom in Groningen. Als je belt of mailt en doorgeeft welk merk en type het is, kan dit orgaan zo zeggen of de radar goedgekeurd is. Dit is omdat een radar valt onder ‘zendapparatuur’ en onjuiste apparatuur storingen kan veroorzaken.
Klik hier om naar de webpagina van het Agentschap Telecom te gaan. En klik hier om naar het artikel Regeling radarinstallaties en bochtaanwijzers 1995 te gaan.
‘Varen op radar’
Woordvoerder Koning vertelt ook: “Bij gebruik van een radar moet de persoon beschikken over een radarpatent; daarvoor moet de schipper een paar dagen, meestal zijn dat er vijf, een cursus volgen. Er zijn diverse nautische leerinstellingen die deze cursus geven. Vaak kun je alleen naar zo’n cursus als je al een vaarbewijs hebt en sommige scholen eisen zelfs een groot vaarbewijs. Voor alle duidelijkheid: een radarpatent is alleen nodig als het schip ‘vaart op radar’. Dat betekent dat hij zonder radar de vaart niet voort zou kunnen of mogen zetten. Vaar je dus gewoon bij donker, helder weer en je ziet alle lichtjes en je zet voor alle zekerheid de radar bij, dan heb je geen radarpatent nodig, want dat lukt ook wel zonder radar. Vaar je in dichte mist, dan wordt het anders. Ten eerste zie je dan echt niks meer en ten tweede zijn er veel wateren waar je verplicht bent een radar te gebruiken en in die gevallen heb je dus een radarpatent nodig.”
Het is raadzaam om bij andere omstandigheden dan mist de radar af en toe te gebruiken. Om te oefenen of om wat beter vooruit te kunnen kijken.
Omslagfoto: © Mysid; derivative of work by User:Clipper/CC BY-SA 3.0
Tags: navigatie, Radar Last modified: 15 juli 2021
Dus als je dit patent niet hebt en plotseling in de mist geraakt ben je dan in overtreding?
Hoi Machiel,
Ja, dat klopt. In dat geval word je ook geacht om op een geschikte plek stil te gaan liggen. Het is niet alleen gevaarlijk, maar je riskeert ook een boete. Rijkswaterstaat en de politie spreken over slecht zicht, als je minder dan 1000 meter ver op de hoofdvaarwegen kunt kijken en minder dan 400 meter op andere vaarwegen.
Wat jammer dat hier gesuggereerd lijkt te worden dat een jachtenradar goedgekeurd zou kunnen zijn in dit kader. Dat is niet zo. Het oplossend vermogen van de radars, die niet VEEL te groot zijn voor jachten, is te weinig.
Een jachtenradar bestaat niet, een radar is goedgekeurd voor een bepaalt water of niet.
Oplossend vermogen speelt inderdaad een grote rol, maar ook de presentatie (grote) van getallen en cijfers.
Daarbuiten loopt de Nederlandse wetgeving gigantisch achter ten opzichte van de techniek, de radars van tegenwoordig zijn vele malen beter dan de radars van dertig jaar terug waar de wetgeving op gebaseerd is.
Uiteraard blijft de kennis van de op radar varende schipper cruciaal, want al vaart deze met een matige radar dan nog kan deze een veilige vaart voeren.
Een radarpatent halen doet je niet zomaar, zonder ruime ervaring gaat dat niet lukken, in Rotterdam vaar je op een simulator, en wel met een schip van 120 meter, dus moet je ook nog met zo’n schip kunnen varen.
Mvg,
Pascal.
Iedereen heeft blijkbaar het juiste antwoord in pacht maar uiteindelijk dient de wetgeving hier over te gaan. In dit geval is er én een gebrek aan wetgeving voor de pleziervaart én een teveel aan luiheid om normen, regels, reglementen en wetgeving aan te passen aan de realiteit. In Belgie is een radar voor de pleziervaart goedgekeurd (BIPT ) wanneer deze CE gekeurd is, net zoals jouw koffiezetapparaat dus. Voor het overige is het totaal niet duidelijk of wat voor de binnenvaart telt ook voor de inland pleziervaart telt? Wat de opleidingen betreft, die zijn nog meer om te lachen. Vele scholen zijn geroepen om radarles te geven, weinigen kunnen het en doen het. Ik ben dus genoodzaakt om een STCW opleiding te volgen maar geloof me daar heb ik geen minuut spijt van. Alleen, zou dat niet zo hoeven te zijn voor de pleziervaarder. Een iets compactere opleiding op basis van de nieuwe breedband radar samen met een inleiding diverse navigatietoestellen en ECDIS en praktijkexamen op de simulator zou een goed begin zijn.