Beslag monteren is een serieuze aangelegenheid. Het moet goed waterdicht gemonteerd zijn, anders heb je kans op lekkage. Om te voorkomen dat er water tussen de bouten doorsijpelt, gebruik je kit om het af te dichten. De kit is niet bedoeld om het beslag steviger te verankeren, dat doe je met de bouten en moeren. Als je gebruikt beslag monteert en bouten en moeren hergebruikt, zorg dan dat alle oude kitresten zijn verwijderd en dat je alles hebt ontvet.
Het is lastig om de juiste hoeveelheid kit te kiezen – je gebruikt snel te veel – en ook om ervoor te zorgen dat niet de hele bout en moer onder de kit komen. De volgende methode voorkomt een vieze kliederboel. Mocht je eerst een keer willen oefenen, boor dan een gat in een houten plankje, verzink deze en doe alsof je het beslag op het plankje monteert.
Stap 1
Boor de gaten op de plaats waar het beslag moet komen en verzink deze.
Stap 2
Steek de bouten in het beslag en plak ze aan de bovenkant met een stukje tape vast.
Stap 3
Leg een spoortje kit rondom de bout. Gebruik niet te veel kit, dat pers je er toch weer uit.
Stap 4
Steek de bouten in de gaten en draai de moeren aan de onderkant aan. De kit perst zich mooi rondom de bout en vormt een gesloten kraag. Overtollige kit haal je weg.
Zeilen, het mooiste zeilbad van de Benelux. Elke maand vol belevenissen van zeilers, tips, praktijk, techniek, zeemanschap, zeevaartkunde, meteo en avontuur.
Het begin van het seizoen is het uitgelezen moment om alles nog eens nauwkeurig na te lopen. Heb jij de verstaging al goed nagekeken dit jaar? Floris de Heer, tuiger bij CS Rigging vertelt in dit interview hoe je dat doet. Hoe controleer je zelf...
Plus een beetje kit rond de bovenste schroefgangen. Kan ook geen kwaad. En, eerst niet meer dan handvast aandraaien. Een dag later past echt vastzetten.
Aan te bevelen om de hele onderkant van het beslag te isoleren tegen het onderkruipen van (zee)water en vuil. Dat voorkomt corrosie.
Leg een wormpje kit aan de zijrand(onderkant) van het beslag.
Ik heb net een spinlock valstopper gekocht, maar deze is ‘hol’ van binnen aan de onderkant. Raden jullie aan om deze holtes/onderkant op te vullen met kit, of, zoals beschreven, slechts de boorgaten te kitten?
Alleen kitten zoals beschreven. Het rondom afkitten van beslag zou ik afraden. Wanneer beslag aan wisselende belastingen onderhevig is is het toepassen van Butylkit een aanrader. Dat blijft soepel en scheurt nooit. Bijkomend voordeel is dat het een stuk eenvoudiger is om het beslag in de toekomst weer los te maken. Butyl is in tegenstelling tot kit oneindig houdbaar, dus ook makkelijk om aan boord te leggen. Butyl koop je in de meeste watersportzaken.
Plus een beetje kit rond de bovenste schroefgangen. Kan ook geen kwaad. En, eerst niet meer dan handvast aandraaien. Een dag later past echt vastzetten.
Aan te bevelen om de hele onderkant van het beslag te isoleren tegen het onderkruipen van (zee)water en vuil. Dat voorkomt corrosie.
Leg een wormpje kit aan de zijrand(onderkant) van het beslag.
Ik heb net een spinlock valstopper gekocht, maar deze is ‘hol’ van binnen aan de onderkant. Raden jullie aan om deze holtes/onderkant op te vullen met kit, of, zoals beschreven, slechts de boorgaten te kitten?
Alleen kitten zoals beschreven. Het rondom afkitten van beslag zou ik afraden. Wanneer beslag aan wisselende belastingen onderhevig is is het toepassen van Butylkit een aanrader. Dat blijft soepel en scheurt nooit. Bijkomend voordeel is dat het een stuk eenvoudiger is om het beslag in de toekomst weer los te maken. Butyl is in tegenstelling tot kit oneindig houdbaar, dus ook makkelijk om aan boord te leggen. Butyl koop je in de meeste watersportzaken.
Hartelijk dank voor je advies!