Zeilen 7 ligt nu in de winkel. Omdat je nooit bent uitgeleerd lees je in dit nummer alles over nóg beter leren zeilen. In het kader van dit themanummer plaatsen we de komende tijd een serie instructievideo’s. Te beginnen met deze; aanleggen en afvaren van hogerwal. Hoewel Zoef voorzien is van een buitenboordmotor, is deze manoeuvre ook uiterst geschikt voor boten met binnenboordmotor.
Tags: instructievideo Last modified: 1 juli 2021Zeilen is hét platform voor zeilers, door zeilers. Elke maand een tijdschrift in printversie en digitaal. Dagelijks online met het laatste zeilnieuws.
Contact
Redactie Zeilen
Zijlweg 308
2015 CN Haarlem
E-mail: info@zeilen.nl
Vragen over abonnement en adreswijzigingen:
Telefoon Klantenservice:
+31 (0)23-3021350
Telefoon Redactie:
+31 (0)23 - 8200100
Zijlweg 308
2015 CN Haarlem
E-mail: info@zeilen.nl
Vragen over abonnement en adreswijzigingen:
Telefoon Klantenservice:
+31 (0)23-3021350
Telefoon Redactie:
+31 (0)23 - 8200100
Leuk filmpje …. Idd nooit te oud om te leren
Prima, maar maak het dan helemaal af!
Een boot van dit formaat houd je nog prima op de hand bij een beetje wind, maar een boot van 30 plus voet wordt al een andere verhaal.
Zorg dat de achter landvast in een klus klaar ligt zodat je het halende part meteen op kikker, of nog beter, en lier kan zetten.
Natuurlijk altijd via de kikker, maar de kracht zit dan meteen op de boot en je kunt ook heel vlot de motor in zijn werk zetten en het schip naar de wal bewegen.
Zorg dat je vooraf lekker geoefend hebt in het gooien van de lijn (gooi in een “hartje”, dus de lus open) en na wat oefening gooi je in 99,9% van gevallen raak.
Zo hoef je ook niet af te stappen (levensgevaarlijk!) én heb je dus niet het gewicht van het schip/de kracht van de wind in je handen.
Bedenk dat veel schippers hun minst capabele bemanning van deze lijn laten gooien….. En dat is dus eigenlijk helemaal niet nodig! De schipper kan dat prima zelf onder normale omstandigheden. Enkel bij zeer harde wind of hele beperkte ruimte wil je dat de schipper direct bij roer en gas blijft.
Bedenk wel dat een staand bemanningslid op de boeg ook wind vangt. Maar daar rekening mee houden is echt de finishing touch.