Goede accu’s zijn een belangrijk onderdeel aan boord. Vaak zijn ze niet goedkoop, dus wil je het liefst dat ze zo lang mogelijk meegaan. Hoe draag je zorg voor je accu’s? We vroegen het aan Tom Verlinden van Vetus.
Waardoor gaan accu’s voortijdig stuk?
“Wanneer een accu te diep wordt ontladen zal er intern schade optreden die vaak niet meer goed te krijgen is. Een accu die wordt overladen zal ook eerder stukgaan. Hoe diep je een accu kan ontladen hangt af van het soort accu. Over het algemeen kunnen AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s dieper ontladen worden (75 procent) dan gewone lood-calcium accu’s (35 procent), omdat de interne samenstelling van de accuplaten anders is en het zuur opgesloten zit in glasfiber separators.”
“Afhankelijk van de kwaliteit, het gebruik, en of er voor het juiste type accu gekozen is, gaat een accu normaal gezien zo’n zes tot acht jaar mee. De levensduur van een accu wordt uitgedrukt in het aantal laadcycli dat hij kan hebben en dat is weer afhankelijk van het percentage van de ontlading. De accu gaat het langste mee als hij goed onderhouden wordt; niet te diep ontladen en op tijd bijladen verlengt de levensduur. Zo blijft de cyclische belasting zo laag mogelijk. Vergeet niet dat een accu een zelfontlading heeft tot ongeveer drie procent. Wanneer hij niet wordt gebruikt zal hij dus ook langzaam leeglopen. Daarom moet je er goed op letten dat je hem ook buiten het seizoen opgeladen houdt.”
Tips voor een langere levensduur van je accu
1. Druppellader
Houd tijdens de winter je accu’s vol met een druppellader. Zo’n lader weet precies hoeveel er bijgeladen moet worden en zal de accu’s in goede conditie houden. Bij sommige stallingsbedrijven mogen boten niet aan de stroom, vanwege brandveiligheid en verzekeringen. Dan is het aan te raden om de accu’s vol te laden, af te koppelen en ze regelmatig bij te laden. Laad gelaccu’s minimaal eenmaal per twee maanden volledig op en AGM-accu’s minimaal eenmaal per drie maanden.
2. Zet alles goed vast
Plaats na de winter de accu’s terug op hun plek en zorg dat ze goed vast gemonteerd zitten. Zorg dat alle elektrische verbindingen goed vastzitten, om vonkvorming en eventuele kortsluitingen te voorkomen. Zorg ook dat de accupolen afgedekt zijn om aanraking te voorkomen.
3. Zuurvrije vaseline
Smeer de accupolen in met zuurvrije vaseline om corrosie tegen te gaan.
4. Ventilatie
Zorg dat de accu’s voldoende ruimte en ventilatie krijgen, zodat de warmte die bij gebruik ontstaat goed kan ontsnappen. In een accubak zitten de accu’s beschermd en droog.
5. Accumonitor
Een accumonitor geeft de status van de accu’s aan (Voltage) , de hoeveelheid stroom (Ampère) en hoe lang je er nog mee kunt doen. Zo kun je in één oogopslag zien wanneer er bijgeladen moet worden.
6. Stel je acculader goed in
Als de boot aan de walstroom ligt, moet er een goede acculader aan boord zijn. Elk type accu heeft zijn eigen laadspanning. Een te hoge laadspanning brengt schade toe aan de accu en bij een te lage laadspanning krijg je de accu’s minder goed vol. Daarom is het belangrijk dat je de acculader juist instelt. De meeste, duurdere acculaders hebben daar algemene instellingen voor.
7. Hoofdschakelaar
Zet bij langdurige afwezigheid de hoofdschakelaars van de accu’s uit om leeglopen door sluipverbruikers te voorkomen.
8. Zelf stroom opwekken
Wie niet van stopcontact naar stopcontact wil varen, moet gemiddeld iets meer laden dan verbruiken. Als zeiler gebruik je liever niet je motor of een generator. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om stroom op te wekken, zoals zonnepanelen, windmolens en sleepgeneratoren. Zo kun je straks net iets langer op die mooie ankerplek blijven liggen!
Meer informatie over accu’s lees je in de onderhoudsbundel, waarin we 30 artikelen bundelden over onderhoud aan je boot.
Lees ook het artikel Winterklus: Zo blijven je accu’s goed in de winter.
Omslagfoto: Rob Bonte
Tags: Accu's Last modified: 19 april 2021
Een heel elegante manier om je accu’s in goede conditie te houden is om ze permanent op een stel zonnecellen aan te sluiten – wel met een goede MPPT laadregelaar. Dan zijn ze eigenlijk altijd vol, er is elke dag wel een beetje zonlicht, ook ‘s winters. En na een weekendje varen zijn ze na een paar dagen ook weer helemaal vol.
En je hoeft niet aan de walstroom, wat ook weer veel voordelen heeft.
De opmerking, vergeet niet dat de accu een zelfontlading heeft van 3% heeft wel enige toelichting nodig… Is dat per uur, of per week?