Een aantal klussen aan boord leent zich er prima voor om in de winter uitgevoerd te worden. Ze heten natuurlijk ook niet voor niets ‘winterklussen’. Het teakdek demonteren, beter bekabelen, polyester repareren, het mastbeslag monteren en de kotterstag installeren zijn voorbeelden van dat soort karweien. Je hebt nog even voor de lente van start gaat!
Teakdek demonteren
Misschien wel de beste verbetering voor je boot is het renoveren of vervangen van je teakdek: alle tijd en energie die je erin stopt, zie je ook direct terug in het eindresultaat. Een fikse klus, maar goed te doen.
Je ziet de klus al een aantal jaren aankomen – een teakdek verandert niet van de ene op de andere dag van ‘nog best goed’ in ‘helemaal versleten’. Maar als het dek op sommige plekken erg langzaam of helemaal niet meer opdroogt, als de latten na jaren slijtage zo dun zijn geworden dat er geen propjes meer op de schroeven passen zonder dat ze uitsteken, als herstelwerk van de kitnaden een klus wordt die elk seizoen of vaker nodig is, dan is uitstellen écht geen optie meer.
Schroefkop
De meeste teakdekken (op polyester boten) zijn vastgemaakt met een combinatie van lijm en schroeven, met daarop meestal een rond propje. Voordat je de latten los kunt bikken, moeten de schroeven eruit. Het zijn er altijd honderden – en onvermijdelijk ga je er een aantal vergeten waar je dan later met de beitel tegenaan slaat.
Met een beetje geluk wip je de propjes vrij gemakkelijk van de schroefkoppen en heb je voldoende grip om de schroeven eruit te halen. Heb je pech, dan heeft de timmer man die het dek maakte, de propjes vast gelijmd met kit die dan nog altijd in de schroefkoppen zit en die er eerst uit moet. Dat gaat niet makkelijk; doorgaans is het uitboren van de schroeven de snelste optie.
Dekbeslag
Op de meeste boten is toch het nodige aan klampen, kikkers, scepterpotten en meer op het dek gemonteerd bovenop het teak. Soms is zelfs de hele aluminium voetrail langs de dekrand op het teak geschroefd. Met het weghalen van het dekbeslag begint in de meeste gevallen ook het breekwerk. Het teakhout is vaak rond de opstanden van lieren en ander dekbeslag gelegd, zodat die kunnen blijven staan. Dekbeslag zonder teak eronder kan ook blijven staan.
Zeilen 02/2021
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat moet je nog meer weten over het demonteren van een teakdek? Hoe kun je corrosie in kabels voorkomen? Wat is van belang als je een gat in het polyester sterk wil repareren? Is het gebruikelijker om je mastbeslag met nagels of bouten aan te brengen? En welk punt op de mast waar de kotterstag aangrijpt geniet de voorkeur? Je leest het allemaal in Zeilen 02/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hierdigitaal. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Tekst: Hans Buitelaar
Tags: Nu in Zeilen, onderhoud, Teaser, Winterklussen Last modified: 24 februari 2021