Onderhoud & klussen

Je oude vertrouwde diesel is aan vervanging toe. Wat nu?

(Duurzame) hermotorisatie

11:11

Iedere bootbezitter krijgt er vroeg of laat mee te maken. Je oude scheepsdiesel begint op leeftijd te komen en is niet altijd even betrouwbaar meer. Er moet wat gebeuren. Kies je voor reviseren of vervangen? En als je besluit te vervangen, dient direct de volgende vraag zich aan: blijf je bij diesel, of is dit het moment om over te stappen op een elektrische aandrijving? Je leest het allemaal in Zeilen editie 01/2025.


Wanneer het tijd is voor her­motorisatie, heb je als boot­ bezitter grofweg drie opties: de oude motor reviseren, een nieuwe dieselmotor aanschaffen of over­ stappen naar elektrische aandrijving. Hoe weet je nu wat het best past bij jouw situatie? Met deze vier eenvoudige vragen bepaal je je gebruikersprofiel, als start voor je verdere zoektocht:

  • Hoe vaak vaar je met je boot?
  • Hoelang ga je je huidige boot nog gebruiken?
  • Wat is de waarde van je boot?
  • Wat is je vaargebied?

Immers, iemand met een 26­-voeter die vooral op de plas zeilt, stelt heel andere eisen dan iemand die een 42­- voeter voor­ bereidt op een rondje Atlantic.

Slijpen van klepzittingen. © Fer Clerc

Revisie of deelrevisie

Of het reviseren van de motor überhaupt een mogelijkheid is, hangt deels af van het merk. De verschillen tussen motoren van pakweg dertig jaar oud zijn groot. Als je er zeker van bent dat de basis van de motor goed is, zal een revisie de levensduur verlengen.
Bij een complete revisie vernieuwt de monteur alle slijtagedelen in kop en
blok van de motor: lagers, zuigerveren, o­ringen, pakkingen. De kleppen en klep­zittingen worden geslepen en de injectoren gecontroleerd en waar nodig vervangen. De kop wordt eventueel gevlakt, cilinders gehoond en vervolgens voorzien van overmaatse zuigers. De brandstofpomp wordt gecontroleerd en indien nodig opnieuw afgesteld. De koelkanalen en warmtewisselaar worden gereinigd, alle aanbouwdelen gecontroleerd en waar nodig vervangen.

Je ziet: het is een uitvoerige operatie waarna de motor weer langere tijd mee kan. Een complete revisie kost gemiddeld iets minder dan de helft van een nieuwe motor, zo rond de 4000 euro.

Is de motor pakweg ouder dan dertig jaar, dan wordt een volledige revisie meestal afgeraden: de waarde van de motor staat dan niet meer in verhouding tot de kost­ prijs van zo’n grondige revisie. In dat geval kan een deelrevisie een oplossing zijn. Dan worden bijvoorbeeld alleen de kleppen en zittingen geslepen, nieuwe zuigerveren, pakkingen, o­ringen gemonteerd en koel­ kanalen gereinigd. Een deelrevisie kost gemiddeld 2500 euro.

Zeilen 01/2025

Wil je de rest van dit mooie verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Tekst: Mark van den Driest
Omslagfoto en foto: © Geïnterviewden

Tags: Last modified: 6 januari 2025
Sluiten