Het winterseizoen is 1 oktober officieel van start gegaan. Schade door vorst of stalling voorkomen? Met behulp van de volgende actie- en aandachtspunten kun je in het voorjaar probleemloos met het vaarseizoen beginnen.
Actiepunten
- Zeilen: verwijder alle zeilen en berg ze op een droge plaats op*;
- Mast: demonteer kwetsbare Windex, windmeter, antennes, zalings etc;
- Verstaging: controleer verstaging, verlichting, spanners en sluitingen;
- Motor (I): vul de brandstoftank tot die geheel vol is. Dit voorkomt condens in de tank;
- Motor (II): ververs de olie en vervang (brandstof)filters;
- Watersysteem (I): vul pompen, tanks, leidingen, etc. met een niet giftige antivries;
- Watersysteem (II): laat zoetwatertanks en boiler leeglopen;
- Accu: volledig opladen en ontkoppelen**;
- Gasflessen: haal ze van boord**;
- Buiten: maak romp en dek schoon en zet alles in de was;
- Afsluiters: zet afsluiters half dicht nadat je er antivries in hebt gegoten;
- Interieur: kussens aan boord? Zet ze rechtop;
- Ventilatie: voorkom schimmelvorming… zet kastjes en lades open;
- Reparatie: behandel beschadigingen aan romp of dek.
*Breng de zeilen tijdig naar de zeilmaker voor controle er reparatie. In het voorjaar is het vaak spitsuur bij deze bedrijven.
** In de voorwaarden van bedrijven die winterstalling aanbieden staat vaak dat gasflessen van boord moeten en accu’s moeten zijn ontkoppeld.
Aandachtspunten
- Markeer, voordat uw boot uit het water gaat, de plekken op de romp, waar het beste de hijsbanden kunnen komen zonder dat de schroefas, de saildrive, de afsluiters, het log, etc. beschadigd raken;
- Ga regelmatig even bij uw boot kijken en voer een controle uit. Zet luiken open zodat het interieur lekker kan doortochten;
- Zorg voor voldoende ventilatie: leeg wateropvang van de vochtvreters en vul deze zo nodig bij;
- Voorkom verstoppingen van de kuipafvoer. Vocht trekt vuil aan en bezorgt u in het voorjaar extra werk.
ik vraag mij af of je de tank moet voltanken als je boot binnen staat in een verwarmde loods. Is het niet handiger de filters te vervangen in het voorjaar? je kunt dan direct nagaan of de motor goed loopt. Zo zijn er meer vragen die indien een boot binnen staat anders . Bij moet worden behandeld dan hierboven vermeld. Waarom maakt Zeilen geen onderscheid tussen “in het water liggende schepen”, “op de kant geplaatste schepen” en “in een loods geplaatste schepen”? Bij “aandachtspunten” staat iets over vermijden dat afsluiters kunnen worden beschadigd door hangbanden. Ik weet niet wat voor soort afsluiters worden bedoeld.
tec., etc
In principe is er niet veel verschil tussen stalling buiten en binnen, alleen een beetje temperatuurverschil. Motorolie en -filters vervangen aan het eind van het seizoen is raadzaam vanwege de corrosie bescherming. Lees hiervoor ook de beoordeling van de motorleverancier. Voor wat betreft condens in de tank is het raadzamer tanks met bio diesel leeg en schoon te maken vanwege de mogelijke opname van vocht. Verder kan het ook voorkomen da de brandstof gaat vlokken door de lage buitentemperatuur indien alleen “zomer”diesel is getankt.Voor GTL geldt dat in veel mindere mate. Dat brandstof leveranciers zeggen dat de diesel slechts 6 maanden goed blijft heeft iets meer nuance nodig. Uw motor loopt er echt niet minder om wanneer de diesel 8 maanden oud is.
Hijsbanden kunnen huiddoorvoeren beschadigen wanneer ze op de verkeerde plaats aangrijpen.
Afsluiters vullen met antivries en dan half open zetten is je reinste flauwekul want in het water zal de antivries weg spoelen. Doorblazen nadat ze gevuld zijn en dan dichtzetten is verstandiger. Op de wal half open zetten van kogelkranen is wel verstandig omdat dat voorkomt dat in een uitzonderlijk geval bevriezing optreedt door condens.