Onderhoud & klussen

4 tips voor als je zonder klussen zit

Slimme tips van mede-zeilers

11:11

Ben je op zoek naar nieuwe (kleine) klusjes voor aan boord? Lees dan de onderstaande slimme tips van mede-zeilers. En als je daarmee klaar bent, vind je in het boek Handig aan boord nog veel meer tips en trucs die je verder kunnen helpen.

Tip 1
Houvast zonder boren

Toen ik vorig najaar een Beneteau First 25 kocht, wist ik dat de zeileigenschappen en de trimmogelijkheden aan dek prima in orde waren. Dit sportieve karakter was een van de belangrijkste redenen om, na een jarenlange ‘zeilcarrière’ in toerjachten, tot aanschaf over te gaan.
Het gemak binnen was echter tamelijk basic. Zo schitterden handgrepen en handrails in de kajuit door volledige afwezigheid. Dat was echter op een simpele manier te verhelpen. De volledig doorgeboute bevestigingen van het dekbeslag bleken uitstekend bruikbaar als bevestigingspunt voor een tweetal grijplijnen in de kajuit.
Ze bevallen uitstekend als houvast onder helling en komen ook van pas bij opstaan uit de kooi in de vroege morgen.
Ruud van Oers

Tip 2
Derde smeerreep eenvoudig paraat

Een derde rif is prettig, maar die derde smeerreep kilometers op en neer in je achterlijk, dat levert vooral gewicht en luchtweerstand op. Met een eenvoudig muislijntje kun je je eerste smeerreep ook gebruiken voor je derde rif.
Tussen je tweede en derde reefkous maak je een dun, doorlopend (Dyneema) lijntje, met een opening of lusje erin. Nadat je het tweede rif hebt gestoken, haal je de eerste smeerreep los, steekt het werkende eind ervan door de opening in de muislijn, maakt er een stopperknoopje in en trekt het door de kous van het derde rif. Houd er rekening mee dat de stopperknoop door de kous moet passen.
Wil je niets hoeven losknopen, dan kun je ook een derde smeerreep alvast achterop je giek vastmaken en pas als je hem nodig hebt inscheren met bovenstaande methode.
Gerben Evenblij

Tip 3
Autolier als derde hand

Om niet onthand te zijn in zijn eentje, monteerde Wil Wewer een doodgewone autolier op het kajuitdak, met draadloze afstandsbediening.
“Zo kan ik, als ik alleen ben, de mast in. Boven in de mast heb ik een 60 millimeter schijf met bronzen lager en 8 millimeter as geplaatst. De lijn die daar overheen loopt, klik ik vast aan de lierkabel, die ik helemaal omhoog trek. Dan knoop ik mijn bootsmansstoeltje aan de lijn, schiet de overgebleven lijn op, knoop die ook aan het stoeltje en takel mezelf met afstandsbediening en al de mast in. Maar het leuke is dat ik met hetzelfde systeem ook de mast kan laten zakken; met twee blokken ertussen zodat de mast met halve snelheid netjes op de steun zakt en ik mijn handen vrij heb om alles in goede banen te leiden. In plaats van de gewone kabel heb ik er een rvs-kabel op gemonteerd, waar achthonderd kilo aan kan hangen, dus dat is wel genoeg.”

Tip 4
Beter afleesbaar kompas

Ons kompas is ver van de stuurstand gemonteerd; je hebt bijna een verrekijker nodig om het goed af te kunnen lezen. Omdat we in de kuip geen tweede kompas willen monteren, hebben we de afleesbaarheid van het bestaande kompas verbeterd. Ik heb een eenvoudige, rechthoekige leesloep gekocht van 4 bij 7 centimeter en de lens uit het montuur gehaald. Om snijwonden te voorkomen koos ik een kunststof lens.
Aan de bovenzijde heb ik in het midden een gaatje met schroefdraad geboord en daar een dun rvs-staafje met passende schroefdraad ingedraaid. Het andere eind van het staafje heb ik aan het kajuitdak bevestigd. De loep vergroot de kompasroos prima: aflezen vanaf de stuurstand is nu geen probleem meer.

Slimme tips

Op zoek naar nog meer slimme tips? In het boek Handig aan boord, vind je 700 tips van en voor zeilers en booteigenaren van uiteenlopende typen boten. Kortom: de beste tips en trucs van zeilers verzameld in één boek – een ideale verzameling kennis, ervaring en zeemanschap, rechtstreeks uit de praktijk van het zeilen. Alle tips zijn bedacht en uitgewerkt door medezeilers en inzichtelijk geïllustreerd, zodat ze makkelijk in praktijk kunnen worden gebracht.

Handig aan boord

Tags: Last modified: 15 januari 2024
Sluiten