Stel, je zeilt vanuit Norderney buitenom naar Vlieland. Plots komt er een mist op waardoor het zicht op de Noordzee slecht wordt. Op Vlieland blijkt het al niet beter te zijn als je daar de haven binnenloopt. Je hebt een goed werkende jachtenradar én volgde de eendaagse radartraining om te snappen wat je allemaal ziet op dat beeldscherm. Waarom zou je je radar dan niet mogen gebruiken?
Zee versus binnenwater
Op zee ben je verplicht je jachtenradar op de juiste manier te gebruiken: hier gelden de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee (BVA). Hoe je aan de daarvoor vereiste deskundigheid komt, mag je helemaal zelf bepalen. Maar zodra je de Waddenzee op vaart, is het verboden je jachtenradar te gebruiken. Immers, de Waddenzee is Nederlands binnenwater en dus geldt hier het binnenvaartpolitiereglement (BPR). Zo spreekt het BPR onder meer over het hebben van een erkend radardiploma. Je besluit het erkende radardiploma te halen. Met dat diploma op zak vaar je enige tijd later van Schiermonnikoog naar Delfzijl. Op de Zoutkamperlaag (de Waddenvaarweg tussen zee en haven) komt plotseling dichte mist opzetten. Vol vertrouwen gebruik je je jachtenradar en vaar je voorzichtig verder, zoals je dat geleerd hebt. Mag dit volgens de regels?
Binnenvaartradar versus jachtenradar
Nee! Ondanks het erkende radardiploma mag je op veel Nederlandse binnenlandwateren slechts gebruikmaken van radars die goedgekeurd zijn als binnenvaartradar. Overal waar in het BPR ‘radar’ staat, wordt een zogeheten ‘type-goedgekeurde binnenvaartradar’ bedoeld. Jachtenradars zijn als zodanig niet goedgekeurd. Dus voor het BPR varen wij op de Zoutkamperlaag (en de andere vaarwegen van Bijlage 9 uit het BPR) formeel zonder radar – en dat is verboden. Om juridische haarkloverij te vermijden is het raadzaam BPR Bijlage 9 aan te houden om te weten op welke vaarwegen je níet mag varen bij slecht zicht, zolang je geen goedgekeurde binnenvaartradar en erkend radardiploma hebt.
Maar zelfs al houd je je aan Bijlage 9 uit het BPR, dan nog ontstaat er soms verwarring. Zo mag je op weg naar Delfzijl met een misthoorn en voorzichtig varend (waarschijnlijk!) wel doorvaren bij slecht zicht, maar zodra je op het Eemskanaal komt (Bijlage 9 uit BPR) ben je in elk geval strafbaar, want hier is een type-goedgekeurde radar verplicht.
Op de Westerschelde is een jachtenradar verplicht bij slecht zicht, maar Vlissingen binnenlopen zonder erkend radardiploma is strikt verboden. En nog een tandje erger: strikt formeel mag je je jachtenradar op veel vaarwegen niet eens áánzetten, ook niet wanneer de zon schijnt en het zicht goed is, omdat er alleen een type-goedgekeurde radar mag worden gebruikt. Dus oefenen met de jachtenradar voor het varen op zee is hier verboden. Logica is ver te zoeken. De huidige regelgeving bevat veel onduidelijkheid en veroorzaakt onveiligheid op het water.
Oplossing in zicht?
Dat dit alles zeer verwarrend is, vindt ook Rijkswaterstaat. In 2016 stelde RWS al: “Tja, inderdaad een verwarrende toestand; moeten we oplossen.” Daarom vormden Kustzeilers, Watersportverbond, Wadvaarders, Toerzeilers, KNMC en KNRM een werkgroep om mee te denken over die oplossing. In overleg met deskundigen van RWS en de binnenvaartorganisatie BLN/Schuttevaer ontwikkelde de werkgroep een voorstel. Dit is in het voorjaar van 2019 door de voorzitters/directeuren van de betrokken organisaties, ondersteund door RWS en Schuttevaer, aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel heeft als doel de vaarveiligheid te verbeteren. Het zet in op een erkend radardiploma, toegespitst op de eigenschappen van een (nog goed te keuren) radarinstallatie voor kleine schepen.
Radarinstallatie
De werkgroep pleit ervoor dat een radarinstallatie voor kleine schepen, die voldoet aan speciale eisen, wordt opgenomen in de regelgeving. Hiermee is het dan toegestaan om op alle Nederlandse vaarwegen bij slecht zicht met radar te varen. Technisch punt: die radarinstallatie moet dan wel voldoen aan de eis van een effectief onderscheidingsvermogen. Ofwel, het moet twee losse punten b binnen een bepaalde afstand als twee losse punten waarnemen. Voor een jachtenradar mag die eis iets minder streng zijn dan voor een binnenvaartradar, omdat een klein schip veel sneller kan reageren op een situatie dan een groot schip. Om schippers van kleine schepen nog beter te laten anticiperen op de bewegingen van andere schepen is voorgesteld dat ais een verplicht onderdeel
wordt van de installatie aan boord, evenals een goedgekeurde radarreflector en een
marifoon.
Erkend radardiploma
Naast de nog goed te keuren radarinstallatie moet je als schipper een radardiploma voor dit type radar bezitten. De opleidingen voor het radardiploma duren een volle werkweek; ze zijn gericht op het besturen van binnenvaart- of grote zeeschepen. Dit sluit niet goed aan bij het gebruik van radar op kleine schepen. Daarom stelt de werkgroep voor om een variant van het bestaande radarpatent te maken, toegespitst op radargebruik op kleine schepen. Dat examen (bij het CBR) behoudt het niveau van het bestaande examen. Het uitgangspunt blijft ook hier dat de beperking van de radar primair zit in de bekwaamheid van degene die het apparaat bedient.
Het behalen van een erkend radardiploma én laten goedkeuren van de radarinstallatie werpt een flinke drempel op, terwijl die drempel juist zo laag mogelijk moet zijn om het varen veiliger te maken. Dat beseft de werkgroep ook: “We pleiten voor een overgangsbeleid voor alle radarinstallaties die aan de eisen voldoen, met uitzondering van de eis gesteld aan het effectief onderscheidingsvermogen. Dit is omdat oudere radars vaak niet aan die eis voldoen.” In opdracht van het ministerie doet TNO
onderzoek naar de werkbaarheid van het voorstel. Wordt vervolgd…
Tekst: Maarten Snel
Omslagbeeld: Wytze Kauffmann
Prachtige uitvinding. Wat hebben wij getobt, maar ook wij kwamen overal op onze bestemming. Tuurlijk soms een beetje voorzichtig. Soms door foutjes wat langer over gedaan. Maar van de foutjes hebben het meest geleerd. Wat waren we trots op ons kompas. Waar je heel de wereld mee rond kan varen.
Ik snap er nog steeds geen reeet van. Een radar is een hulpmiddel bij de navigatie. Navigatie doe je met alle mogelijke middelen. Wanneer komt er dan eindelijk een lijstje met goedgekeurde radars en een opleiding om alle die onzinnige BPR ellende uit de wereld te helpen. Speciaal voor schepen komende vanaf zee waar het BVA geldt, dan moet je toch van het hulpmiddel voor de navigatie , de radar, veilig een haven aan kunnen lopen op de Waddenzee. Na ( 20 ? ) jaar van disucsie kan dat r anno 2024 nu eindelijk wel eens opgelost worden toch? Hoe lang gaat dat nog duren? Geef een lijstje van radars, een cursus en klaar. Alle discussie uit de wereld.
Wat is er zo slecht aan onze jachtenradar als ik op het noordzeekanaal vaar dan zie ik de zwanen zwemmen en zij hebben ook geen radar reflector.
Ik zou wel eens willen weten wat er dan aan deze afkeuring radars mankeert?
We hebben het niet over afkeur radars, maar over niet goed gekeurde! Subtiel verschil. Een goedkeuring kan de fabrikant krijgen door het toestel te laten keuren door een onafhankelijk bureau dat is erkend door NL. Dit is niet gratis, dus dit zal een fabrikant alleen doen als het weet dat het aan alle eisen voldoet. En tot nu toe is er geen enkele jachten radar ter keuring aangeboden.
Om te weten wat er niet/minder goed is aan jachten radars is een radar cursus van aan te bevelen (ook niet gratis), maar het is te veel stof om hier eventjes te resumeren.