De heenweg hebben de meeste zeilers wel voor ogen. Maar hoe vaar je terug vanuit het Carieb? Met hulp van Sander Vogelenzang zet Zeilen de mogelijke routes op een rijtje. Sander is de partner van Laura Dekker en samen hebben ze drie keer de weg terug gevaren.
De routes terug van het Carieb verschillen enorm. Uiteraard is de keuze voor een bepaalde route weers- en tijdafhankelijk. Voor het gemak nemen we Sint Maarten als beginpunt.
Van Sint Maarten met een boog naar Horta
Met deze route is het zaak om eerst zo veel mogelijk hoogte te pakken. “Vanuit het Carieb vaar je aan de wind naar het noorden. Dat zijn zo’n achthonderd tot duizend mijl,” zegt Sander, die in 2021 met het schip Guppy op deze manier terug naar Nederland voer. Met zijn vrouw Laura Dekker heeft Sander de stichting World Sailing Foundation en daarom hadden ze tien trainees aan boord tussen de 12 en 16 jaar oud. Sander: “Op het moment dat de wind begint te draaien en je kunt vallen, vaar je halve wind tot aan Horta, de Azoren.” In feite vaar je een boog.
“Ik ken een schip dat deze tocht in een rechte lijn voer,” vertelt Sander, “Maar zij hadden veel moeten motoren, een storm gehad en waren vijfendertig dagen onderweg.” Meevaren met de Passaatwind, die als het ware met de klok mee het rondje van de Atlantische Oceaan uittekent, is stukken efficiënter.
Via Bermuda naar de Azoren
Een andere optie is om een tussenstop op Bermuda te maken. “Je begint hetzelfde door hoogte te pakken, maar wanneer je merkt dat je kunt vallen doe je dat niet. Dat is zo’n tweeënhalve dag voor je Bermuda bereikt,” legt Sander uit. Het eerste stuk dien je te varen met een knik in de schoot. Dit jaar kozen Sander en Laura voor deze route, omdat ze de kinderen aan boord zo veel mogelijk culturen wilden laten zien en ze dus graag bij nog een eiland aanmeerden.
Vanaf Bermuda deed Guppy (van tachtig voet) er elf dagen over om naar Horta te varen. Sander: “Je vaart met deze noordelijke route ongeveer 250 mijl hoger dan als je vanaf Sint Maarten met een boog rechtstreeks naar Horta vaart. Meestal geldt de vuistregel: hoe noordelijker, hoe meer kans op wind.”
Ook de tocht van Horta naar Europa kan op meerdere manieren worden gevaren. Je kunt de kortste oversteek maken; dan vaar je naar Spanje. Daar wacht je gunstige wind af om de Golf van Biskaje weer over te steken. Of je kiest ervoor om hoger te varen en wellicht een stuk op te kruisen of te motoren, waardoor je in Cherbourg uitkomt. “Vorig jaar voeren we direct van de Azoren naar Nederland, ook dat is mogelijk,” vertelt Sander.
Via Groenland en IJsland
Helemaal anders terugvaren kan natuurlijk ook. Stef en Manon voeren op indrukwekkende wijze via de VS, Saint Pierre en Miquelon, Groenland, IJsland, de Faeröer Eilanden en Schotland weer terug naar Nederland. Met hun Ovni 43 Long John Silver namen ze een half jaar de tijd om deze route af te leggen en te genieten van de natuur onderweg. Manon: “Met deze route vaar je relatief korte afstanden en zijn er veel verschillende plekken waar je kunt stoppen. Echter, je hebt wel te maken met veel lagedrukgebieden; dat is het normale weerpatroon daar.” Ook zijn er ijsbergen en growlers (kleinere ijsbergen of brokken ijs) op de route.
Sander benadrukt dat de vaartijden afhankelijk zijn van het weer en je boot. “Kennissen van ons op een veertigvoeter deden er vijfendertig dagen over om van Sint Maarten naar Horta te varen. Wij voeren zes dagen naar Bermuda en daarvandaan in elf dagen naar Horta, dus het verschilt behoorlijk.”
De tijd om te vertrekken uit het Carieb is meestal tussen de maanden maart en mei. Sander: “Dan heb je de meeste kans op goede wind. Maar zeker weet je het nooit.”
Tags: Atlantische oceaan, route, terugvaren Last modified: 14 mei 2022
Wat een geweldige aanvulling op het boek van Jimmy Cornell.