In een vijfdelige serie behandelen we iedere zondag een storingsprobleem. In dit vierde deel van de storingsdiagnose behandelen we oververhitting van de motor tijdens het varen.
Oververhitting tijdens het varen
Waar bij stationair lopen nog niets aan de hand lijkt kan, ten gevolge van overbelasting, onderweg ook een koelprobleem ontstaan. Neem in ieder geval gas terug. Controleer vervolgens of je de oorzaak vindt in het voorgaande schema. Kom je, met dit schema in de hand, niet tot een oplossing, raadpleeg dan een specialist.
Oplossingen
Oorzaak 1 | De boot ondervindt misschien teveel weerstand. |
Oplossing |
|
Oorzaak 2 | Het oliepeil kan te laag zijn. |
Oplossing | Olie heeft niet alleen een smerende werking, maar zorgt ook voor koeling van het motorblok. Een te laag olieniveau veroorzaakt een te hoge bedrijfstemperatuur.
Vul olie (van de juiste samenstelling volgens fabrieksspecificaties) bij tot het juiste peil. |
Oorzaak 3 | Er kunnen luchtbelletjes in het koelsysteem zitten. |
Oplossing | Luchtbelletjes in het systeem, ook wel vapour lock genoemd, kunnen de oorzaak zijn van onvoldoende circulatie. Ontlucht het systeem door de slang bij de thermostaat voorzichtig even los te nemen. Let op: wacht hiermee tot de motor voldoende is afgekoeld! |
Oorzaak 4 | De watercirculatie is goed, het olieniveau is op peil. Mogelijk is de thermostaat defect. |
Oplossing | Bij nieuwe motoren is het vaak niet mogelijk de thermostaat te controleren, omdat deze zit ingebouwd.
Heb je een ouder type motor? Koppel de thermostaat los van het huis en controleer hem door hem te verwarmen. Vervangen indien nodig. |
Tekst: Alfred Boer, Jan Verschuur en Hennie ten Dam
Foto: Volvo Penta
Tags: motor Last modified: 19 maart 2021
Ik mis nog een paar evidente problemen
1. De wierpot is vervuild/verstopt
2. Er is vuil (plastic) tegen de aanzuigopening voor het koelwater gezogen. Uiteraard is leidt dit.vaak ook tot minder water uitstoot bij de uitlaat, maar dat is niet bij elk schip goed zichtbaar
3. Bij direct gekoelde motoren kunnen de waterkanalen ook grotendeels verstopt zijn. Bij stationair lopen (en dus weinig warmteproductie ) gaat dat nog net goed
Impeller van de waterpomp kan stuk zijn of enkele lamellen missen die nu ook nog eens in de eventueel aanwezige warmtewisselaar kunnen zitten. Misschien zitten daar ook wel resten van eerdere impellers in. Er zal dan ook, inderdaad, minder koelwater uit de uitlaat komen dan gewoon was.
Tijdens motorsailing wil het ook nog wel eens voorkomen dat luchtbellen in de aanzuig komen. Dit zal veelal tot uiting komen als oververhitting gebeurt als je over 1 kant schuinligt en uit mijn ervaring als er golven staan..
Als de motor oververhit raakt, zet hem dan niet meteen uit. De kans op een vastlopende zuiger is dan erg groot vanwege het plotse temperatuurverschil.
Zet de motor in vrij en wacht een paar minuten.
Zelfs bij te weinig koelwater, zal de motor toch afkoelen tot een aanvaardbaar niveau.
Je kan nu wel allerlei eventuele oorzaken gaan opnoemen en wat je nog mist.
Maar dit is een vijfdelig serie.
Dus eerst maar eens ff afwachten wat er nog meer komt. Toch??
Ik heb denk ik de vooraf gaande gemist????
Wat te denken van te weinig koelvloeistof?
Of, zoals bij mij, het tankje van koelvloeistof was niet onder goede hoek gemonteerd waardoor aanzuiging niet goed liep. Een paar extra ringen verhielpen het probleem (diagnose en oplossing door volvo penta monteur)
Ik mis nog een heel belangrijke oorzaak, zoals ikzelf heb meegemaakt: alles was goed, echter de waterpomp draaide niet meer; aansluiting waterpomp/krukas was versleten. Geheel nieuwe waterpomp geplaatst!
Nog een les: uitlaatslag moest vervangen, daar bij dergelijke hittes de slang binnenin gaat delamineren. Onderweg bleef die dikke slag druppelen. Ook verniewd!