Vaar jij in de winter door? Of zet je de boot op de kant? Ongeacht jouw keuze, het is aan te raden om goed voor je motor te zorgen. Je kunt je motor een grondige beurt in het najaar geven, waarbij de motorolie wordt ververst en brandstof- en oliefilter worden vervangen. Dan vergt de motor in het voorjaar geen speciale aandacht. Belangrijk is wel dat de motor gedurende het winterseizoen niet is gebruikt.
Laat je je boot in het water en vaar je er af en toe mee? Dan is het beter in het voorjaar olie en filters te verversen. Bij de meeste zeilboten komt de motor niet op bedrijfs-temperatuur, doordat hij maar gedurende korte perioden wordt gebruikt. Door de temperatuurverschillen – die in de winter groter zijn dan in de zomer – ontstaat condens in het systeem die bij lage temperaturen niet verdampt. Daardoor kunnen schadelijke stoffen in het systeem komen. Dus gebruik je de motor, laat hem dan ook even lekker warm worden. En aarzel in dat geval niet om in het voorjaar de motorolie te verversen.
In het verleden adviseerden motorfabrikanten de olie ook te vervangen als de motor een lange (winter)periode had stilgestaan. Met de kwaliteit van de hedendaagse oliën is dat niet meer nodig. Zogenaamde conserveringsolie kan wel worden gebruikt als de motor bijvoorbeeld een paar jaar niet gebruikt wordt. In dat geval moet de olie worden vervangen als de motor weer gebruikt gaat worden.
Impeller en brandstoffilters vervangen
Heb je er aan gedacht de impeller te verwijderen en deze op een droge plaats te bewaren? Zo niet, dan is het goed om deze in het voorjaar te controleren op scheurtjes en zonodig te vervangen.
De grootste oorzaak van haperingen van de motor zijn problemen met de brandstoftoevoer. Mocht dat nog niet zijn gebeurd, vervang dan in ieder geval de brandstoffilters. Controleer voor de zekerheid ook even de wierpot en andere filters van het koelsysteem. Het is ook het goed om het oliepeil van de keerkoppeling of de saildrive te checken. Verversen van de olie in de saildrive is alleen mogelijk als de boot op de wal staat.
Brandstoftanks leeg of vol?
Voor de brandstoftanks geldt gedurende de winterstop: of helemaal vol of juist totaal leeg. Condensvorming is vaak de grote boosdoener, want daardoor krijgen bacteriën de gelegenheid zich te vermenigvuldigen. Deze schadelijke bacteriën kunnen de ongestoorde werking van de motor bemoeilijken en zelfs schade aan het systeem veroorzaken.
Als het jacht is uitgerust met een benzinemotor, is het beter de tank leeg te laten overwinteren. Oude benzine boet namelijk aan kwaliteit in, hoewel de brandstoffen die in Nederland worden verkocht van hoge kwaliteit zijn en normaal gesproken wel een paar jaar mee kunnen. Om kwaliteitsverlies van de brandstof te voorkomen kan er een zogeheten conditioner aan worden toegevoegd. Sommige technici raden dat af omdat zij vinden dat brandstof zo zuiver mogelijk moet blijven. Volgens de oliemaatschappijen kleven er echter geen bezwaren aan het toevoegen van chemicaliën.
Is in het najaar de aandrijfriem verwijderd, breng deze dan niet eerder aan dan nadat de waterpomp en de dynamo op hun goede werking zijn gecontroleerd. Duik je toch in de machineruimte, voel dan ook even of de slangen nog soepel zijn, loop de slangenklemmen na en draai ze zonodig aan. Controleer of de aandrijfriem strak genoeg staat, zodat hij bij het draaien van de motor niet doorslipt.
Bekijk ook: Impeller vervangen of oppassen met gevaarlijke dieselbacterie.
Bekijk ook het boek bijbel voor bootonderhoud of de Zeilen onderhoudsbundel.
Last modified: 6 november 2023