Hoe gaan professionele testredacteuren te werk? Van het dozijn nieuwe jachten dat de jury van de European Yacht of the Year 2025 testte, was geen enkele echt slecht. Je hebt over de genomineerden kunnen lezen op zeilen.nl. Ook in Zeilen 01/2025 komen ze aan bod. Testredacteur van Zeilen Marinus van Sijdenborgh de Jong neemt je mee achter de schermen in beelden van de testdagen in Kiel.
Kiel, 4 september 2024, 13.00 uur. Skippers meeting. Kiel is ‘dichtbij’ en ik ben vanochtend met de auto vertrokken vanuit een hotel halverwege. De Heyman 42, op de foto, vormt het podium voor het palaver. Gisteren kregen we te horen dat de Nederlandse Vaan R5 in de buurt van de Wadden heeft moeten omkeren in verband met een motorstoring. Jammer, want die had ik graag gezeild. Juryvoorzitter en oprichter van de EYOTY trapt af en wijst de schippers op de belangrijkste personen deze dagen: fotograaf Andreas en cameraman Ben. Zij varen met een rib rond, om van elke boot goede zeilende foto’s te maken. Wij, de juryleden, varen met één of twee tegelijk op een boot. Tussen de twee uur durende shifts worden we door de fotografen overgezet van de ene op de andere boot.
EYOTY
De European Yacht of the Year Awards worden jaarlijks uitgereikt aan kajuitjachten onder de 63 voet. De jury, waarin ook Zeilen zitting heeft, bestaat uit testredacteuren en van de toonaangevende zeilbladen uit twaalf verschillende Europese landen. Hoofdredacteur-in-ruste van het Duitse blad Yacht Jochen Rieker is de juryvoorzitter. Kijk voor meer informatie op europeanyachtoftheyear.com
Weinig wind aan boord van de Heyman 42. Foto’s voor publicatie, foto’s ter aantekening, video’s voor Facebook en Instagram, of ook ter aantekening. In mijn broekzak heb ik een A6-aantekeningenboekje. Dat gebruik ik als het kan, maar soms is het sneller om een audio-notitie te maken, dus dan zit ik tegen mezelf te praten. Audio duurt langer om te verwerken, dus dat probeer ik te vermijden. Als de fotoboot naderbij komt, sturen we iedereen behalve een man of drie naar binnen. “Netjes zitten, lachen en iets nuttigs doen,” luidt de instructie van de fotograaf. “En niet,” zoals op de foto, “met z’n allen staan in de kuip.”
Het dashboard op de Heyman. Beelden als deze heb ik in tientallen: even snel een foto maken van de instrumenten. Of een notitie als “5,6 bsp, 7,19TWS, 46AWA” in mijn notitieboekje. De afkortingen op het dashboard zijn in het Zweeds, de windsnelheid in meter per seconde. Alleen Zweden doen dat. De metingen van het boordnetwerk neem ik altijd met een korrel zout; de instrumenten zijn zelden gekalibreerd, tenzij je op een racer zit. Controle met eigen gps, vergelijken van aandewindse hoeken over beide boegen en eigen inschatting leveren een goede indruk van de betrouwbaarheid.
Kajuit in de BayCruiser 21. De rolmaat is essentieel. Ik meet stahoogte – hier niet aanwezig – bedafmetingen (één paar voeten heeft minimaal 30 centimeter breedte nodig) en ook vaak vrijboordhoogte om te kunnen vergelijken met andere boten in hetzelfde segment. Mijn Duitse collega’s meten zelfs met een laser het volume van elke ruimte. Dat doe ik niet, maar voor jachten die langere afstanden zullen varen, meet ik meestal wel het motorgeluid in de achterhutten. Duurdere jachten als Contest en Oyster zijn – niet geheel verbazend – duidelijk stiller. Je leest meer over de BayCruiser 21 in Zeilen 02/2025.
De Tofinou 7.9 op de trailer, in voorbereiding op de 2000 kilometer lange terugreis. Met de verwachte vlagen van zo’n 30 knopen wind en enkel rif wilden ze niet het water op. Of het van de verzekering écht niet mocht of dat het een andere reden was, werd niet helemaal duidelijk. Met z’n enorme diepgang en deck stepped mast doen de twee Tofinou-zeilers er heel de middag over om de boot klaar te maken voor transport. (Toegegeven, de Tofinou is er ook in klapkiel-variant en hij is niet gemaakt als trailer-sailer.)
BayCruiser 21, transport-klaar maken. Een paar honderd meter verwijderd van de Tofinou trekt Matt, de werfbaas van Swallow Yachts zijn BayCruiser 21 via de helling uit het water, waar hij – ik heb het getimed – er 31 minuten over doet van aanleggen naar snelweg-klaar wegrijden. Alleen het handmatig leegpompen van de waterballast kost je daarvoor nog 12 minuten. “Maar als je die niet nodig had of je hebt de optionele elektrische pomp, dan heb je gewoon je handen vrij.”
Binnenkort lees je over achter de schermen in Palma, de tweede testsessie voor de European Yacht of the Year.
Last modified: 18 december 2024