Met een romplengte van 20,37 meter en een mast die 33,3 meter boven het water uitsteekt is de VO65 een enorme zeilboot. Hoe ziet deze snelheidsduivel (gemiddelde snelheid ruim 25 knopen) er eigenlijk van binnen uit?
Gemiddelde wedstrijddag
We nemen een kijkje aan boord van de VO65 DutchSail – Janssen de Jong. Begin maart deed het team mee aan de St. Maarten Heineken Regatta, wij waren erbij. De 27-jarige Jelmer van Beek leidt ons rond, maar kijk eerst hoe het er op een gemiddelde wedstrijddag aan toegaat:
Zorg voor gewichtstrim
Van Beek legt uit dat er aan boord van de VO65 veel wordt gedaan aan gewichtstrim. Om de boot zo stabiel mogelijk over het water te laten glijden, verplaatst de bemanning zich na iedere overstag naar de hoge kant. Naast personen, wordt ook alle bagage van laag naar hoog verplaatst in de opbergruimtes. Er is in de boot ook een watertank te vinden, deze kan tot 1000 liter gevuld worden met zeewater zodat de boot stabieler blijft en minder op de golven klapt.
Lek?
Bijzonder aan de VO65 is dat deze bestaat uit een aantal compartimenten. Stel dat de boot lek raakt in de punt, dan kan het voorste compartiment gesloten worden. Dit zorgt ervoor dat de boot alsnog blijft drijven en niet vol met water raakt.
Persoonlijke hygiëne is ook belangrijk, zeker voor de langere overtochten. In een klein hoekje, onder de mast, is een toilet te vinden, of eigenlijk… toiletje. “Deze gebruik ik nooit, bijna niemand van onze bemanning. Behoeftes doen we vanaf de achterkant van de boot, of het moet wel heel slecht weer zijn. Het is allesbehalve comfortabel om dat hier te doen”, legt van Beek uit.
Niks kwijtraken
In de kajuit zie je een lange rij opbergvakjes met cijfers erop. Zo zijn er vakjes voor zonnebrillen of tandenborstels. Ieder bemanningslid heeft zijn of haar eigen cijfer, van Beek is nummer twee. Op de vraag of die cijfertjes ook echt gebruikt worden, antwoord van Beek: “Absoluut! Je wilt er zeker van zijn dat je geen spullen kwijtraakt. Daarnaast is het fijn dat je gewoon je eigen tandenborstel weet te vinden.”
Na een goede wedstrijd op Sint Maarten, voer team DutchSail – Janssen de Jong begin april weer terug naar Marbella, Spanje. Voor Jelmer van Beek was deze overtocht alweer zijn vierde Transatlantic aan boord van de VO65, maar zijn eerste als schipper. Van Beek: “Het was een gave en snelle overtocht. Als schipper ben ik heel blij dat we de bemanning en boot veilig naar Europa hebben gebracht.”
In 2018 was onze redacteur Marinus van Sijdenborgh de Jong in Itajaí aan boord bij de VO65 van het Dongfeng Race Team. Is het de moeite waard om een tweedehands VO65 aan te schaffen? Hij doet een poging die vraag te beantwoorden. Bekijk de vaarimpressie (met een korreltje zout) van de VO65 die we in toen publiceerden.
Beeld: Laurens Morel
Tags: Team DutchSail – Janssen de Jong, VO65 Last modified: 19 april 2022
gxemenv