Conclusie
Dergelijke traditionele boten met een typisch Britse sfeer zijn een nichemarkt. Het is dan ook de vraag hoe zwaar u onze opmerkingen moet opvatten. De boot zeilt niet optimaal aan de wind, maar “... a gentleman never sails windwards”.
De boot is ontworpen voor binnen- en kustwater, maar verschillende Drascombes zijn veilig de wereld rond gezeild. Het blijkt een degelijke, redelijk zeewaardige boot te zijn en dat zegt wel wat in deze afmetingen. En zo is overal wel een antwoord op.
Die relativeringen snijden wel hout. Met een boot als deze Drifter 22 kunt u ontzettend genieten van de klassieke lijnen, de pure techniek van de zeilbehandeling en de trim. In een nichemarkt is het comfort onderdeks ook relatief. De geconstateerde omissies ten aanzien van de veiligheidsnormering van de CE en afgeleiden daarvan in brede zin kunnen echter niet worden genegeerd. Op dat gebied is er de laatste vijftig jaar veel veranderd; het meeste ten goede.
De boot is vanwege de hoge koers van de pound sterling niet goedkoop. Maar ook dat is op een beperkte markt van liefhebbers doorgaans geen bezwaar. Drascombe Nederland zegt de nodige verbeteringen toe en als die niet te duur uitvallen, zou dat veel goed doen aan de verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Zeer Brits ontwerp | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Drascombe Drifter 22 | onbekend | Testomstandigheden | |
Gooimeer, Wind NW 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Paul Fisher | Churchhouse Boats Ltd | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Drascombe Nederland | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
6.70 | 5.88 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 2.25 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 0.40 / 1.05 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 1.2 | 170 | 1.2 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
21.76 | Grootzeil, fok, druil | I | J | P | E |
5.80 | 2.80 | 7.47 | 3.53 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Buitenboordmotor mogelijk | onbekend | onbekend | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
onbekend | onbekend | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | onbekend | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
33775 | Vaarklaar | 56217 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus vaak minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Bij de berekening van deze standaardluxeprijs zijn de volgende extra’s berekend: buitenboordmotor (Yamaha 8 pk), elektronische ontsteking voor buitenboordmotor, buiskap, hand gps, marifoon, 'binacle' met lier, vier landvasten, vier stootwillen, anker, ankerlijn en kettingvoorloop, log, dieptemeter en windset, acculader en walaansluiting, 85 amp/h accu, boord- en binnenverlichting, driekleurentoplicht en ankerlicht, bronzen patrijspoort, mik, spanbanden voor op trailer, chemisch toilet, gootsteen, waterpomp en gastoestel, anticondensbekleding in de kajuit, invulstuk tussen matrassen, kuiptafel, kuipkussens, kooikussens inclusief hardhouten kajuitbertimmering, rolreeffok, zwemtrap, hardhouten berghout, antifou- ling, transport naar Nederland. Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak gewonnen wordt, vermelden we bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s teakproducten. |