Update 17-04-2025: Er is een aanvullende opening van de Buitenhuizerbrug gepland op dinsdag 22 april 2025 om 11.00 uur, waarbij eveneens de Brug in de A9 bij Spaarndam (10.30 en 11.30 uur) wordt bediend.
De Buitenhuizerbrug is vanaf oktober vorig jaar gestremd voor alle scheepvaart hoger dan 6,82 meter. Op 18 april 2025 staat een eenmalige voorjaarsopening gepland, afgestemd met de brug over de A9 (die om 19.15 en 20.15 uur geopend wordt). Dit biedt voor zeilers dé kans om hun boot alsnog richting Markermeer of Noordzee te varen.
“De Buitenhuizerbrug kan nog steeds niet bediend worden zoals we gewend zijn,” zegt Kevin Basari, woordvoerder bij Rijkswaterstaat. “De brug heeft kwetsbare techniek en we doen ons best om deze regelmatig lokaal te kunnen bedienen. Dit is een tijdelijke maatregel en staat los van een langetermijnoplossing. Er is een technisch defect en het probleem is complex. Uit de laatste analyse blijkt dat de brug handmatig veilig bediend kan worden, met een gespecialiseerd team op locatie. Bediening op afstand is voorlopig niet mogelijk.”
Geschikte openingsdata voor dit jaar
Basari: “We zijn nog op zoek naar verdere geschikte openingsdata voor de komende tijd. Zodra die bekend zijn, informeren we iedereen hierover. We verwachten dat de situatie hiermee geleidelijk zal verbeteren. Voor de meest actuele informatie verwijzen we naar Vaarweginformatie.nl. Bij belangrijke ontwikkelingen rondom de Buitenhuizerbrug zullen we in elk geval een persbericht rondsturen. En onze omgevingsmanagers houden nauw contact met belanghebbenden, zoals de betrokken verenigingen en lokale pers.”
Veel onzekerheid
Een van die betrokkenen is de Haarlemse Zeilvereniging. Vanzelfsprekend zijn zij allesbehalve blij met het defect aan de Buitenhuizerbrug. “De langdurige stremming zorgt voor veel onzekerheid,” zegt secretaris Brigitte Sikking. “Onze leden zijn nu eigenlijk beperkt tot de Mooie Nel, omdat ze niet gemakkelijk richting zee of het Markermeer kunnen varen. We zijn bang dat we door deze beperking uiteindelijk leden gaan verliezen omdat het vaargebied zo nauw begrensd is.”
De problemen aan de brug zijn elektronisch van aard, niet mechanisch. Brigitte heeft vanuit haar functie regelmatig contact met Rijkswaterstaat: “Hoewel er wel budget is, voelt het voor ons alsof de prioriteit elders ligt. Er zijn inmiddels tests uitgevoerd en de besturing – de zogenoemde PLC – wordt vervangen. Vanaf 14 augustus 2023 tot begin 2024 waren er ook problemen. Deze belemmeringen doen zich eigenlijk al regelmatig voor sinds de brug in 1997 in bedrijf is genomen.”
Goede oplossing
“Op 1 november 2024 was er ook al een noodopening zodat watersporters de winterstalling konden bereiken nadat de brug 5 oktober 2024 in storing is gegaan,” vertelt Brigitte. “Er is onlangs een testdraai geweest, maar tijdens die test mochten er geen boten door de brug vanwege de veiligheid. We hebben toen alsnog taart naar de monteurs gebracht, wat heel positief werd ontvangen.”
Na 18 april 2025 hebben de Haarlemse watersportverenigingen gevraagd om een regeling met twee openingen per weekend, maar dit is nog niet bevestigd. “Dit zou een oplossing zijn waarmee wij als vereniging kunnen leven. Mocht er echter niet ingestemd worden met dit voorstel, dan zullen we opnieuw in beraad gaan.”
Geen (oostelijke) Staande Mastroute
De brug is momenteel niet bedienbaar en dat houdt in dat schepen hoger dan 6,82 meter de brug niet kunnen passeren. De Schipholbrug zou vanaf maandag 14 april weer operationeel worden, maar bij een test afgelopen weekend is er schade ontstaan. De defecten aan de bruggen leiden er toe dat de (oostelijke) Staande Mastroute naar het Noordzeekanaal via Amsterdam tot nader order ook niet beschikbaar is.
Omslagfoto: © H.P.Burger/CC BY-SA 3.0
Tags: Buitenhuizerbrug Last modified: 18 April 2025
Een Staande Mastroute is natuurlijk geen Staande Mastroute wanneer de brug gesloten blijft.
Laten ze nu met meer datums komen, nog voor vrijdag a.s. dan weten wij of we een dure ligplaats elders moeten nemen. Is dat nu zo moeilijk om een paar datums in te plannen???
Het is wel heel ongelukkig dat zowel de westelijke als de oostelijke staandemast route tegelijk maandenlang gestremd zijn. Zeker nu bij de start van het vaarseizoen begint dat te knellen.
Elk persbericht van RWS lijkt een kopie van het vorige: “Ingewikkeld probleem, eerst goed analyseren, complex, onduidelijk wanneer de brug weer bediend kan worden.” Geen moment krijg je het gevoel dat men het problerm scherp in beeld heeft, laat staan de oplossing nabij is.
Je zou verwachten dat het oplossen van een electrisch/electronisch probleem in de besturing geen jaren hoeft te duren.
Wegbezuinigde kennis bij Rijkswaterstaat misschien?
Beetje belachelijk dat de stremming zo lang moet duren. Complex probleem, technisch defect, electronische problemen maar mechanisch is alles in orde. Dit is toch een bijzonder onduidelijk verhaal. Op die manier kun je iedereen wel zoet houden. Het wordt tijd dat er eens serieus aan gewerkt wordt, maar ik krijg de indruk dat rijkswaterstaat andere prioriteiten heeft. De ligplaatshouders achter de brug zijn er al maanden de dupe van!
Wij liggen in de winter in Aalsmeer. Ook daar vanuit is alles gestremd. Wij hebben maandag onze mast plat laten leggen op de boot (een HR39) en in Amsterdam de mast weer laten plaatsen, zodat we niet meer afhankelijk waren van onbetrouwbare nieuwe en oudere bruggen. Dit kostte natuurlijk ook extra geld, maar we liggen nu wel weer op het IJsselmeer.
Het is een landelijk probleem. Al een paar jaar overal stremmingen. Reden: In eerste instantie achterstallig onderhoud en alle ervaren vakkundige ingenieurs en monteurs zijn inmiddels met pensioen. Rijkswaterstaat moest werkzaamheden uitbesteden van de regering, maar de aannemers die het werk nu moeten doen hebben de kennis niet in huis…We moeten positief denken, maar met denken alleen kom je er dus niet. Het is jammer, maar we zullen er aan moeten wennen.
Ik zou zeggen: gewoon weer een brugwachter permanent op de brug. Op afstand bedienen blijkt gewoon een natte droom van een aantal bureautijgers. In Amsterdam wordt nu al 3 jaar lang een groot aantal dure ZZP’ers ingehuurd om de bruggen te bedienen nadat een aantal jaren daarvoor de meeste brugwachters waren afgevloeid vanwege de bediening op afstand. Waternet is niet in staat die bediening weer te laten werken. Grenzeloze incompetentie….