Nieuws

‘Onzinkbaar’ superjacht Bayesian zonk: wat ging er mis?

In een kwartier onder water verdwenen

12:36

Bayesian zinken

Het luxe superjacht Bayesian ging op 19 augustus op dramatische wijze ten onder voor de kust van Sicilië. Het schip, dat door de ontwerpers ooit werd geprezen als ‘onzinkbaar’, zonk in slechts zestien minuten na het eerste alarm. Vijftien opvarenden werden gered, zeven overleefden het niet. Aanleiding van het zinken van het schip was vermoedelijk een plotselinge valwind. Het snelle zinken van Bayesian roept veel vragen op.

In een kwartier onder water

De snelheid waarmee Bayesian, eigendom van de Britse miljardair Mike Lynch, zonk heeft volgens The Guardian zowel experts als de Italiaanse autoriteiten verbaasd. Een jacht van dat kaliber had de storm moeten kunnen doorstaan en had zeker niet zo snel moeten zinken. Ondanks dat het schip was uitgerust met de nieuwste technologieën en veiligheidsmaatregelen, kon de bemanning het zinken niet voorkomen. Volgens de Italiaanse kustwacht begon het schip onverwachts water te maken, wat leidde tot een noodsignaal. Binnen een kwartier was het jacht onder water verdwenen, wat de situatie des te raadselachtiger maakt. Op dat moment waren er 22 personen aan boord. Vijftien daarvan konden op tijd wegkomen in een reddingsboot. De andere zeven, onder wie Mike Lynch en zijn dochter, hebben het ongeluk niet overleefd. Hun lichamen zijn inmiddels uit het wrak geborgen.

Volgens de BBC zijn de Italiaanse autoriteiten er nu van overtuigd dat een valwind het weerfenomeen was dat het schip trof: een plaatselijke, krachtige wind die zich uit een onweersbui omlaag stort en zich onvoorspelbaar verspreidt. En dus geen waterhoos, zoals eerder werd gedacht.

Technische problemen of menselijke fout?

Sommige experts denken dat zowel technische als menselijke fouten een rol hebben kunnen spelen bij het zinken van het superjacht. Een mogelijke oorzaak zou een storing van de waterdichte compartimenten kunnen zijn. Stephen Edwards, voormalig kapitein van het superjacht, publiceerde ook een uitgebreid statement over zijn kijk op het ongeluk: “Ik heb geen enkele behoefte om bij te dragen aan de wilde speculaties en beweringen die we tot nu toe hebben gezien, of op enigerlei wijze te suggereren wat er werkelijk is gebeurd… alleen degenen die destijds aan boord waren, weten dat, maar ik kan wel wat licht werpen op de kenmerken van het schip en enkele van de beperkingen die waarschijnlijk bij deze ramp betrokken zouden zijn.”

“Het schip Bayesian was qua ontwerp solide en zeewaardig en naar mijn weten ook goed onderhouden,” vat hij zijn visie op het ongeluk samen. Volgens Edwards kan het schip bij 45° helling in “normale operationele status” water maken door de ventilatie-openingen bij onder andere de motorruimte. Als de bemanning de instroom van water niet tijdig onder controle krijgt, kan dat resulteren in het zinken van het schip. “De weersomstandigheden die deze extreme omstandigheden kunnen hebben veroorzaakt, kunnen inderdaad optreden met weinig waarschuwing en omdat ze zo lokaal zijn, is het moeilijk om je erop voor te bereiden, waardoor de bemanning maar heel weinig tijd heeft om te reageren.”

Uitgebreid onderzoek naar zinken Bayesian

Aan de andere kant zijn er ook experts die denken dat er mogelijk een fout in het besturingssysteem zit of in de navigatie. Al met al zetten de Italiaanse autoriteiten het onderzoek voort en proberen te achterhalen of er sprake was van technische tekortkomingen, menselijke fouten of een combinatie van beide, zo meldt de CNN. Ook onderzoekt de Italiaanse justitie of de kapitein – en andere verantwoordelijke personen – meervoudige doodslag en het veroorzaken van schipbreuk door nalatigheid ten laste kunnen worden gelegd. De aanklager vertelde de BBC dat ze zouden nagaan of de kapitein, de bemanning, de toezichthouders, de scheepsbouwer of anderen verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Dat onderzoek zal tijd kosten.

Het wrak ligt op vijftig meter diepte in de baai van Porticello, die onder toezicht staat van de Italiaanse autoriteiten. De werkzaamheden om het wrak te bergen beginnen naar verwachting pas in oktober, aldus The Guardian.

Omslagfoto: Rawpixel


Tags: Last modified: 29 augustus 2024
Sluiten