Zeemanschap

Stuurlijntje als helpende hand

Om eenvoudig koers te houden

11:11

Kleine moeite, groot plezier. Veel klussen aan boord zijn niet ingewikkeld, als je maar de juiste materialen, gereedschappen of aanpak hebt. Dit keer: een lijntje om eenvoudig koers te houden.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen editie 09/2021 
Tekst: Olav Cox

Na de aankoop van Urgje restte me nog een mooie taak: het overvaren naar de nieuwe thuishaven, een prachtige tocht van de Randmeren naar de Biesbosch via de Staande Mastroute. Vijf dagen rustig zeilen en buitenboordmotoren begin november. Onder een laat herfstzonnetje dobberen langs Pampus, met gestreken mast dwars door Amsterdam, ankeren op de Braassem, mazzelen bij de spoorbrug bij Gouda, tussen de grote schepen rond Dordrecht en dan bij Willemsdorp met de wind in de rug naar het oosten. Korte dagen en koude nachten. Solo.
Wanneer je dan een uurtje of zes onderweg bent, is het best lekker als je zo nu en dan de helmstok kort kunt loslaten, al is het maar om iets te eten te pakken, een extra trui aan te trekken of een stootwilletje op te hangen. Maar hoe doe je dat zonder stuurautomaat? Urgje draait direct een willekeurige kant op zodra je het roer loslaat, daar was ik al snel achter.

Een lijntje gespannen tussen de twee achterste scepters houdt de boot aardig op koers. Indien nodig schuif je het stuurlijntje zo van de helmstok af.

Verrassend eenvoudig

Na wat gerommel met lijntjes en elastieken bleek de oplossing verbluffend eenvoudig: een oud schootlijntje gespannen tussen de achterste scepters, met een paar slagen rond de helmstok, houdt Urgje keurig op de koers waarop je het roer hebt losgelaten. Meer slagen zorgt voor meer wrijving, net als meer spanning op het lijntje. Bij Urgje blijken twee slagen voldoende om de helmstok varend op de motor in positie te houden. Door de slagen iets te verdraaien zet je de helmstok eenvoudig in een iets andere stand. Indien nodig schuif je het stuurlijntje in één beweging van de helmstok af en kun je weer vrij manoeuvreren, om het daarna weer net zo makkelijk over de helmstok te schuiven. Het is natuurlijk geen stuurautomaat, maar even iets binnen pakken of een voorzeiltje losmaken van de reling is niet langer een ‘rennen, vliegen, niet struikelen en weer snel naar het roer’-actie.

Hoe meer slagen, hoe meer wrijving.

Zie ook: Een sluis nemen

Omslagfoto en foto: © Olav Cox
Tekst: Olav Cox

Tags: Last modified: 16 augustus 2024
Sluiten