In de rubriek ‘stuk gegaan’ vertelt een lezer hoe een essentieel onderdeel op een kritiek moment stuk ging. En vooral: hoe ze dat oplosten. Dit keer: de gashendel van de aluminium Garcia Passoa 43 van Rainier breekt af op een wel zeer ongelegen moment.
“Afgelopen jaar tijdens ons rondje Verenigd Koninkrijk gingen wij door het Caledonisch kanaal. Bij Fort William namen we een ‘staircase sluis’; hierbij vaar je van de ene kolk direct in de volgende. Mijn partner liep met de voorlijn in haar hand op de kant en ik voer op de motor van kolk naar kolk. We waren de eerste van de twee boten en moesten vooraf in de sluis afmeren, het jacht achter ons was een stuk kleiner. Ik voer met een matige snelheid de kolk in en wilde afstoppen door de motor in zijn achteruit te zetten. De motor reageerde echter niet en ik dacht dat de koppeling niet pakte. Ik zette de gashendel dus weer in zijn vooruit om deze opnieuw in zijn achteruit te kunnen zetten, in de hoop dat de koppeling wel zou pakken. Bij het in zijn achteruit zetten had ik echter plotseling een losse gashandel in mijn hand. De complete handel was afgebroken! En door mijn actie was de motor juist harder gaan lopen. Het enige wat ik kon doen, was de motor uitzetten en me schrap zetten voor de klap.
Ferme klap
Mijn vrouw op de kant kon ook niet meer doen dan roepen, hulpeloos toekijken en enorm schrikken. Door de toegenomen snelheid vlak langs de kant schoten de fenders ertussenuit, waardoor er een paar diepe krassen op de romp kwamen. En met een ferme klap boorden wij ons in het hekwerk van de sluisdeur. De stewards op de sluis maakten zich alleen maar zorgen of de deur nog wel open kon. Of het kleine bootje achter ons ons er niet uit kon slepen? Wij waren allang blij dat het bootje niet verpletterd was en zagen een sleepje totaal niet zitten. Een paar Schotten die het hadden zien gebeuren en ons later op een pint trakteerden, kwamen met het lumineuze idee om een griptang als gashendel te gebruiken. Die klemden we vast om de as en we konden verder varen alsof er niets gebeurd was – zij het met nog wat natrillende handen.
De griptang heeft dit tot aan het begin van deze zomer goed gedaan. Het enige nadeel was dat ‘ie niet roestbestendig was. Tijdens de herstelwerkzaamheden vervingen we de tang voor een mooie nieuwe handel van RVS, die zal niet meer zomaar breken. En waarom was de originele handel nou zomaar gebroken? Het bleek achteraf dat hij van een soort van bakeliet was gegoten. Dus kuststof, die in de loop van de vele jaren verzwakt was en scheurde op de plek waar er schroefdraad was getapt om deze te borgen op de as.”
Praktijkgids Naar zee
€13,49
In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal:
- Zeemanschap
- Tochtplanning
- Navigatie
- Meteorologie
- Inspiratietochten overzee
Beeld: Rainier de Groot
Last modified: 3 juli 2024
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Mijn vaanstandschroef wilde niet omklappen. Oorzaak lag in een iets te laag stationair toerental. Door deze iets te verhogen klapt de schroefbladen wel om.
S. Vos
Wij hebben dit ook meegemaakt, vanuit ijmuiden alles in orde tor dat we de haven in voeren te Amsterdam.
Gelukkig zag ik een vrije box, we klapte met volle snelheid op de steiger.
En we kwamen op de steiger en gelukkig weer terug in het water. Wat bleek het moertje was los getrild van de gashandel. ( we hadden de boit een Piewiet 850 net gekocht. ) gelukkig helemaal geen schade ook niet aan de steiger