Nieuws

Betonning vaargeul Schluchter bij Norderney blijft voor problemen zorgen

Weer een jacht aan de grond

16:53

Schluchter Norderney vaargeul
Foto: Die Seenotretter – DGzRS

Het Duitse Waddeneiland Norderney is een populaire tussenstop voor Oostzee-gangers, maar de aanloop vanuit het westen is verraderlijk. De Schluchtervaargeul is namelijk met laagwater niet altijd diep genoeg om doorheen te varen en de verkenningston ligt ook niet altijd op de goede plek. De listigheid van de vaargeul bleek ook vorige week, toen een Noor gered moest worden van een zandbank.

Weer boot aan de grond

De Noorse solozeiler kwam op vrijdagavond 7 juni met zijn zeiljacht vast te zitten op een zandbank in de zeespleet tussen de eilanden Juist en Norderney. Door het lage water konden de reddingswerkers op zee het zeiljacht niet rechtstreeks bereiken. De schipper sloeg aanvankelijk alle hulp ook af, schrijft de vrijwillige Duitse reddingsdienst. Toen met het opkomende tij de golven toenamen, werd het jacht meermaals hard op de zandbank gesmeten, waardoor eerst de kiel en vervolgens de mast afbrak.

Uiteindelijk zag de zeiler in dat zijn boot niet meer te redden was, waarop hij de Noordzee in sprong. De reddingswerkers wisten hem uit het water te vissen en de zeiler werd met onderkoelingsverschijnselen ter controle naar het ziekenhuis gebracht. Vorig jaar raakte een jacht met twee Nederlandse zeilers op grofweg dezelfde plaats flink in de problemen.

“Zelfde probleem als ieder jaar”

De aanloop van het Duitse Waddeneiland Norderney uit het westen loopt via de Schluchter, een enkelzijdig betonde, relatief smalle vaargeul, die uitkomt in het bredere en duidelijker betonde Dovetief. Wie naar het eiland wil zeilen moet aanvaren twee uur voor hoogtij en dicht langs de rode boeien. Omdat er weinig ruimte is aan beide kanten is het oppassen. “Het is hetzelfde probleem als ieder jaar,” zegt de Duitse havenmeester Chris van de Sportboothafen Norderney. Hij geeft ook de tip om te wachten met aanvaren als het harder waait dan windkracht zes.

Niet pikken

Hans Daniel, voorzitter van de Vereniging Wadvaarders, ergert zich al een hele tijd aan de onnauwkeurigheid van de betonning. “Ik kom er al dertig jaar en hij ligt altijd op een andere plek, dat kunnen we niet pikken. De updates van de kaarten zijn heel traag en niet correct.” Zelf vaart hij nooit via de Schluchter omdat hij die niet vertrouwt. “De uiterton kan soms anderhalf of twee mijl verderop liggen en de boeien zijn niet verlicht.” Volgens hem hebben wadvaarders er niet heel veel last van omdat die erop ingesteld zijn om rekening te houden met getijden en ondieptes. Toch is het vervelend.

Zie ook: De officiële website waar de coördinaten van de betonning staan

De KNRM van de Eemshaven werkt samen met de Duitse collega’s uit Norderney als dat nodig is, maar er zijn bij hen geen voorbeelden van incidenten bekend die door dit probleem zijn veroorzaakt. Een jaar geleden kwam de zeilboot in nood doordat ze op een zandbank was gevaren als gevolg van een ontbrekende boei. En in september 2022 strandde een houten gaffelkotter. De boot liep bij een noordelijke windkracht vijf vast op de plaat.

Lees ook: Naar de Oostzee: uitdagende aanloop Norderney


Zeilen cadeau-abonnement

€21,99

Geef een abonnement op Zeilen cadeau:

  • De komende drie maanden het nieuwste Zeilen Magazine
  • Abonnement stopt automatisch.
  • Bestel hier
Tags: Last modified: 8 juli 2024
Sluiten