Deze zomer is het oppassen geblazen voor neerstortende raketten en ruimtepuin midden op de Noordzee. Vanaf een schip tussen Edinburgh en Esbjerg schieten namelijk binnenkort vier sondeerraketten de lucht in. Alle scheepvaart wordt dringend verzocht tussen 15 juni en 30 augustus het gebied waarin “alle raketten, parachutes en eventueel ruimtepuin” terechtkomen te mijden. Het zijn de eerste lanceringen van de ontwikkeling van een heuse spaceport op de Noordzee.
Spaceport in de Noordzee
We vroegen Christopher Mieschendahl, de veiligheidsfunctionaris van het project, om meer informatie over de opvallende waarschuwing in de Berichten aan Zeevarenden. Hij legt uit dat de lanceringen waarschijnlijk plaatsvinden in juli, verspreid over vijf dagen. Een week voor de lancering wordt de scheepvaart op de hoogte gesteld van de exacte data.
“Alle raketten die we lanceren zijn kleinere suborbitale raketten, ook wel sondeerraketten genoemd,” legt Mieschendahl uit. Sondeerraketten brengen meestal onderzoeksinstrumenten in een baan om de aarde. “De raketten zijn Amateur Rockets Class 2 en 3. Het is een demonstratiemissie en een eerste stap in de ontwikkeling van een offshore spaceport in de Noordzee om toekomstige orbitale lanceringen van zogenaamde microlanceerinrichtingen met ladingen tot twee ton te bieden.”
Splash down-gebied
De raketten worden gelanceerd vanaf een schip dat geankerd ligt op 55-46,00N 003-22,70E. “We hebben voor deze locatie gekozen omdat er slechts beperkt scheepvaartverkeer is. Daarnaast zijn er ook geen olie- of gasconstructies aan de oppervlakte. In Europa is het lanceren van orbitale raketten vanaf land erg moeilijk vanwege veiligheidsredenen, daarom is een lancering vanaf zee een veelbelovend alternatief. Voor de missie deze zomer is daarom een eerste offshore lancering gepland. We verwachten een tweede demomissie voor 2025 en het plan is om regelmatig orbitale lanceringen vanaf de Noordzee aan te gaan bieden.”
Scheepvaart in de buurt wordt goed gewaarschuwd: “Een bewakingsvaartuig op een station in de buurt van het verwachte splash down-gebied zal schepen in het gebied waarschuwen. Meer navigatiewaarschuwingen worden ongeveer zeven dagen voor de lanceringen uitgegeven om het scheepvaartverkeer te waarschuwen.” En hoe zit het met het puinruimen? “Twee van de raketten gebruiken een parachutesysteem en we plannen die te bergen,” vertelt Mieschendahl. “De derde raket zal in de Noordzee neerstorten, bij impact uiteenvallen en het puin zal naar de zeebodem zinken.”
Raket per roroschip
De raketlanceringen zijn een project van de German Offshore Spaceport Alliance (GOSA). De GOSA werd in 2020 opgericht “om commerciële en institutionele klanten op een veilige en kosteneffectieve manier toegang te bieden tot de ruimte vanaf Duits soeverein grondgebied.” In Bremerhaven zetten ze de raketten en de lanceerinrichtingen in elkaar, en vervolgens vervoert een roroschip (roll on-roll off-schip) ze naar de lanceerlocatie. Het is een dag varen naar de lanceerplaats, een drijvend, mobiel platform, in de Duitse Exclusieve Economische Zone (EEZ).
Naar verwachting komen alle raketten, parachutes en eventueel ruimtepuin binnen de volgende posities weer naar beneden:
56-08,00N 002-24,00E
56-08,00N 004-00,00E
55-24,00N 004-00,00E
55-24,00N 002-24,00E
Advies is dus om de berichten van de Nederlandse kustwacht (via NAVTEX), de Britse MSI-service en de Britse kustwacht (VHF en MF) goed in de gaten te houden, als je deze zomer richting het noorden vaart.
Lees ook: Brug of sluis op de route? Check vooraf op mogelijke stremmingen
€13,49
Deze gids zet op overzichtelijke wijze de basis van navigatie op een rij: zeekaarten, betonning en lichten, gps en ais, kompas, log, dieptemeter, scheepsposities, koersen en peilingen, getijden en stromingen, reis voorbereiding, en het weer. Leuk om te weten, en handig om achter de hand te hebben, als geheugensteun of naslagwerk aan boord.
Dus dit jaar Colin Archer race afgelasten, en niemand richting Skagerrak/Noorwegen? Best wel bizar nieuws dit
Lijkt we een late 1 april grap..
Eerst de windmolens, geplande bioindustriegebieden, nu nog lanceerinstallaties. Het oude liedje: wat je aan land niet wil hebben gooien we maar in zee….
Ondertussen wordt het steeds moeilijker om op windkracht van de Noordzee natuur te genieten.
Nieuwsuur signaleert ook dat de Noordzee nu al een industriegebied is en dreigt de scheepvaart te verdringen. De reders vereniging trekt al aan de bel op basis van het recht op vrije vaart voor de scheepvaart. Wordt het geen tijd dat de recreatieve vaart daar ook bij aansluit en onze belangen gaat verdedigen. Ik weet ook wel dat zeilers beschouwd worden als lastige muskieten op het water, maar wettelijk is er geen onderscheid tussen beroeps- en recreatieve vaart. Niet op zee en in Nederland ook niet op binnenwater. Er zijn alleen gebieden waarin voor de veiligheid speciale regels gelden, zoals TSS, aanlooproutes, havengebieden, kunstwerken enz.
Wie gaat onze belangen nu eens behartigen?