Reisverhalen

Zo kan het ook: met een stip over de horizon

09:51

Wanneer Jeroen van Weerde uit Amsterdam de kans ziet om een jarenlange vertrekkersdroom in vervulling te brengen, besluit hij om meteen te gaan. Hoe? Door het simpel te houden. Met zijn spartaans ingerichte 27-voets Halcyon uit 1975 maakte hij een volledig rondje Atlantic, solo. “Als je simpel vaart creëer je juist meer comfort, want er is veel minder om je zorgen over te maken.”

Voldoet aan alle wensen

De 27-voets langkieler was niet de eerste zeilboot waar Jeroen aan dacht voor zijn oceaanreis in 2019-2020. “Ik had die boot een paar jaar eerder gekocht om ermee op het IJsselmeer te varen met de kinderen. Voor mijn vertrekplannen keek ik toen nog naar grotere boten. Tot ik bij mezelf dacht: waarom ga ik niet gewoon met de boot die ik al heb?” De Halcyon 27, met de veelzeggende naam Stip op de Horizon, blijkt aan alle wensen te voldoen. “Het is een zeewaardige boot en zeer hanteerbaar. Ik kan op één plek rechtop staan. Dat is vooral in de haven of op een ankerplek wel fijn. Onderweg lig of zit je meestal.” Wanneer Jeroen vertrekt met ‘de Stip’, zeilen ze samen de eerste mijlen op zout water. “De boot lag al jaren op zoet, maar ik wist dat ze het kon.”

Weinig voorbereidingen

Wie het simpel houdt, hoeft ook minder voor te bereiden. “Ik lees er wel al dertig jaar over, dus dat is relatief. Maar aan de boot heb ik op voorhand weinig aangepast. Ik heb steps in de mast gemonteerd en twee zonnepanelen van 50 watt aangeschaft. Verder had ik een tablet en een telefoon om te navigeren, een marifoon met AIS-ontvanger, en een verrekijker. Uiteraard heb ik structureel wel alles heel goed nagekeken.”

In de ankerbaai is Stip op de Horizon vaak de kleinste boot (c) Marcel van Meer

Stuuroptie vier

“Omdat ik solo zeil, vind ik het belangrijk om verschillende stuuropties te hebben. Ik zie mezelf als optie vier. Op één staat de windvaan, op twee de elektronische stuurautomaat en op drie de zeiltechniek sheet to tiller. Als ik goed trim dan hoef ik trouwens helemaal niet aan het roer, want zo’n langkieler blijft gewoon doorgaan. Ook is het heel belangrijk dat je lekker zit. De comfort seat is een van de meest onmisbare dingen op mijn boot. Daarnaast moet je je ook goed kunnen vasthouden. Onderweg heb ik nog veel plankjes en handvaten gemonteerd.”

Met de bijboot naar de kant (c) Jeroen van Weerde

Bijboot

“Onderweg anker je veel, dus is een bijboot belangrijk. Ik had er twee aan boord: een tender met buitenboordmotor van 2 pk en een opblaaskano. De kano bleek het makkelijkst hanteerbaar, en het snelst. De andere bijboot heb ik bijna de hele weg meegesleept zonder hem te gebruiken.”

Makkelijk afwassen

“Het mooie aan mijn boot is dat alles redelijk goed heel blijft, omdat er over het algemeen weinig stress op de tuigage komt te staan. Het enige nadeel is dat ze behoorlijk op één oor ligt. Dat kan voor sommige mensen oncomfortabel zijn, maar ik kan er goed tegen. Het is makkelijk om de afwas te doen. Als ik klaar ben met eten, strek ik mijn arm uit en spoelt het water mijn bord schoon.”

Brood bakken zonder over (c) Jeroen van Weerde

De lekkerste broden

“Een ijskast of een oven heb ik niet. Ik bakte mijn broden altijd in de pan, maar dat raakte ik na een tijdje beu. Dus maakte ik zelf zo’n oven die je op je kookvuur zet. Ik kocht in een budgetwinkel een tulband bakvorm met deksel, en zaagde van de middelste punt de bovenkant af. In het deksel boorde ik vier gaten. Daarna bakte ik de prachtigste, lekkerste broden.”

Toilet overboord

“Op de tiende dag van mijn oceaanoversteek brak mijn toilet af. Onder het motto “alles wat je niet (meer) hebt kan ook niet stuk”, vaar ik sindsdien zonder. Met een puts aan boord heb je geen toilet nodig. Dat scheelt weer een vuilwatertank en een rompdoorvoer.”

Moeilijk te vinden

“In één ding heb ik me vergist. Ik had alle adviezen om veel reserveonderdelen mee te nemen in de wind geslagen met de gedachte dat ik onderweg ook wel wat zou vinden, maar dat viel tegen. Meestal kun je zelf wel iets in elkaar knutselen, maar voor heel specifieke onderdelen zoals oliefilters is dat lastiger. De volgende keer neem ik voor de veiligheid ook een AIS transponder mee, in plaats van enkel een ontvanger. En een gennaker lijkt me ook handig aan boord.”

Lier van 8000 dollar

Jeroen zeilt in 2019 vanuit Nederland naar de Canarische eilanden, de Cariben en langs de Azoren weer terug. Onderweg is Stip op de Horizon vrijwel altijd de kleinste boot. Wat vindt Jeroen van zeilers met grote boten die wél de laatste snufjes aan boord slepen? “Ik vind het prachtig wat er allemaal mogelijk is qua techniek en mooi dat mensen er gebruik van maken. Prima toch, als het werkt en ze kunnen het betalen? In een watersportwinkel in Grenada stond ik naast een man die voor zijn 55-voets zeilboot een nieuwe elektronische lier stond af te rekenen. 8000 dollar. “Dat is meer dan mijn boot,” zei ik tegen hem. Hij keek me heel ongelovig aan.”

“Veel spullen zullen mijn zeilplezier niet groter maken. Uiteindelijk gaat het er voor mij om dat ik naar mooie plekken kan zeilen, en dat het ondertussen comfortabel genoeg is om leuk te blijven. Ik vind dat ik dat comfort creëer door simpel te varen. Er is veel minder om je druk over te maken, dus heb je veel meer rust.”

Houd het simpel

Wil je nog meer verhalen lezen van zeilers die het simpel houden? In Zeilen 9/21 lees je veel meer over dit thema. Koop het nummer hier online in de webshop of lees Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 september verkrijgbaar in de winkel. Wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto (c) Marcel Van Meer

Tags: , Last modified: 3 september 2021
Sluiten