Promo

Op pad met vier dagzeilers

10:27

Hoora Watersport in Heeg staat bekend om de Valk, maar heeft meer te bieden. Op het Heegermeer zeilen we vier boten die de Friese werf bouwt en volstopt met vernuftige oplossingen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Hoora Watersport:

In de verhuurhaven, te midden van een paar dozijn Valken, ligt een viertal boten voor ons klaar. De een wat meer ‘van Hoora’, dan de andere, afhankelijk van de tijd die desbetreffend model in beheer van de Friese werf heeft doorgebracht. Zo is de polyester Hoora Valk er al jarenlang in productie en zijn de mallen van de Day.M8 – tja, hoe spreek je dat nou uit, laten we Daymate zeggen – vrij recent gearriveerd. De Motion 670, voorheen bekend als Torenvalk en is net als de Hoora Valk geheel in eigen beheer ontwikkeld. De Efsix werd van 2005 tot 2009 al bij Hoora gebouwd en is nu terug van weggeweest.

Te reven of niet te reven

Op het Heegermeer waait het flink – windkracht vijf. De Efsix vaart rondjes om de andere drie boten, die stuk voor stuk reven. De Daymate hangt flink scheef in deze, zeg, achttien knopen wind en de boot loopt steeds uit het roer. Ook de Valk en de Motion zijn druk doende met een rif. Op de Efsix staat een bemanningslid als ballast op de boordrand en het grootzeil is inmiddels aardig vlak getrimd. Een wedstrijdboot als deze redt zich wel zonder rif.

Vanzelf vooruit

Voor een aantal van ons is het de eerste keer varen met deze boten. Rutger, die graag op blote voeten loopt, heeft wel wat opmerkingen over de Motion. “De zonnepanelen op dek worden nogal warm. En hij voelt wat zwaar in vergelijking met de Valk. Klopt dat?” Met negenhonderd kilo is de Motion inderdaad niet de lichtste, maar dan kan de ondiepe kiel wel tegenwicht bieden aan het enorme zeil en ligt de boot als een huis als je erop stapt. Collega Vincent is te spreken over de elektromotor op de Daymate. “Da’s echt een mooi systeem. Je draait aan het knopje en je gaat vanzelf vooruit.” Hij vormt met zijn hand een schelp achter zijn oor. “Dan luister je, en wat denk je: hoor je niks! Da’s toch fantastisch?”

Hoora Valk

Veel verbeteringen aan de Valk werden door Hoora bedacht. Een iets hoger vrijboord, een hogere waterkering en meer volume in de boeg voor minder buiswater – aan de wind water happen is immers niets voor dames of heren. Een iets breder gangboord – dat stapt makkelijker af en dan duurt het onder helling langer voordat je water binnen krijgt. En een mooi geprofileerd kunststof roer – “Dan kun je vastlopen zonder dat het direct kapot is en door de vorm is het efficiënter.” Dat een toerboot als de polyester Valk in vacuüminjectie wordt gebouwd bij Hoora, onderschrijft de optimalisatie in ontwerp en bouw. “Al die aanpassingen werden in een mal verwerkt waarin we met vacuüminjectie konden bouwen; dat werd de Hoora Valk.

Geen fratsen

Na een ankerpauze gaan nog even het water op om te proberen wat de boten met dit ‘middenweer’ doen. Ondanks de verwachtingen heeft het niet geonweerd, is zonnebrand nog steeds van levensbelang en waait het een stuk minder – zo’n windkracht drie. “Vooral de Daymate zit een stuk beter in zijn vel.” Hij maakt veel minder helling en zweeft door het water, terwijl de vleugel van de Motion nu maximaal wordt uitgeslagen. Écht rondjes kan de Efsix nu niet meer varen om de vloot. En de Valk, de kern van de Hoora-vloot, nou ja, die is gewoon de Valk. Tamelijk snel, zeker niet langzaam, geen fratsen maar ook zeker niet ouderwets, altijd hanteerbaar en gewoon goed in bijna alles.

Foto’s: (c) Laurens Morel

Tags: , Last modified: 8 december 2022
Sluiten