De laatste jaren wordt steeds meer geëxperimenteerd met windaangedreven voortstuwingen voor de vrachtvaart. Eén van de partijen die zich daarmee bezighoudt, is eConowind uit Groningen. Dit Nederlandse bedrijf heeft op basis van een ontwerp uit de geschiedenis een zeilsysteem ontwikkeld dat baanbrekend moet zijn in de commerciële scheepvaart. Tot 40 meter hoge, futuristische metalen zeilen dienen als voortstuwingsondersteuning voor vrachtschepen. Denk jij dat dit soort uitvingen de toekomst zullen zijn?
eConowind, dat gerelateerd is aan HCP en Conoship international, is al een tijd lang bezig met de ontwikkeling van het zeilsysteem dat de naam Ventifoil draagt. Een ingebouwde positie-encoder zorgt voor de juiste uitlijning op de wind. Op deze wijze weet het systeem altijd, onder welke hoek het zeil ten opzichte van de wind staat. Hierdoor wordt een optimale voorstuwing door de zeilen gegarandeerd.
MV Ankie onder zeil
Vrachtschip MV Ankie (3.600 dwt) vaart al circa een jaar in de rondte met twee Ventifoils. Hieronder kun je bekijken hoe dat eruitziet.
Opvouwbare zeilen
De zeilen, die op de boeg of elders worden bevestigd, worden aangedreven door zwenkaandrijvingen. Bij een bepaald type van het Ventifoil-systeem hebben de wormwielen een diameter van 1.720 millimeter en een gewicht van 1,4 ton. De grote binnendiameter van de componenten maken het mogelijk om luchtstromen die aan het zeil worden onttrokken door de binnenkant van het zeil om te leiden. Dit is van positieve invloed op de essentie van de zeilen. Wat ook handig is, is dat de zeilen opvouwbaar zijn. Bijvoorbeeld voor als er geen wind is, bij bruggen of tijdens het laden.
eConowind onderzocht dat door gebruik te maken van de wind, de brandstofkosten in de scheepvaart met wel 20% kan worden teruggebracht. De hoogte van dat percentage is afhankelijk van de windkracht en de grootte van het schip. De ambitie voor de toekomst is dat ze nog grotere schepen van die metalen ‘zeilen’ willen voorzien.
Hoe de zeilen bij meer wind presteren, zie je hieronder:
Zo werkt het
Hoe het zeilsysteem precies werkt? Dat legt Frank Nieuwenhuis, CEO eConowind, in de volgende video uit:
Omslagfoto: eConowind
Tags: eConowind, Ventifoil, Vrachtvaart Last modified: 2 maart 2021