UPDATE: De president van de Volvo Ocean Race, Richard Brisius meldde vanochtend dat John Fisher op zee verloren is. “Gezien de golven, de temperatuur en de vele uren die er inmiddels voorbij zijn gegaan sinds hij overboord sloeg, moeten we aannemen dat hij is overleden.”
Het bericht van Brisius
Tot mijn grote verdriet moet ik deze ochtend mededelen dat één van onze zeilers, John Fisher van Team Sun Hung Kai / Scallywag, nu als ‘verloren op zee’ wordt beschouwd. Dit is raakt ons allemaal diep. Als zeilers en organisatoren is het verliezen van een bemanningslid op zee iets waar we nooit aan willen denken. De verslagenheid is groot en onze gedachten zijn bij John’s familie, vrienden en teamgenoten.
Gisteren, net na 13:00 UTC, werd Race Control van de Volvo Ocean Race geïnformeerd over de man-over-boord situatie bij Team Sun Hung Kai / Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord. We hebben onmiddelijk samengewerkt met zowel het team als het Maritime Rescue Coordination Centre, dat een schip lokaliseerde en naar de plaats van het incident stuurde. Bij de huidige snelheden is het evengoed een dag varen.Aangezien de rest van de Volvo Ocean Race-vloot zich ongeveer 200 nautische mijlen benedenwinds bevond, was het een onmogelijke optie om de boten tegen de stormachtige wind in terug te sturen.
Het Sun Hung Kai/Scallywag team heeft urenlang in extreem uitdagende weersomstandigheden een uitgebreide zoekactie uitgevoerd, maar het was niet in staat om teamgenoot John Fisher terug te vinden. Gezien de lage watertemperatuur en de extreme zeegang, te samen met de verstreken tijd sinds hij overboord ging, moeten we nu aannemen dat we John aan de zee hebben verloren.
De gehele Volvo Ocean Race-organisatie betuigt haar innige medeleven aan John’s familie, zijn vrienden en zijn teamgenoten. Wij zullen alles binnen onze macht doen om hen te steunen in deze moeilijke tijd. Team Sun Hung Kai/Scallywag vaart momenteel weer in noordoostelijke richting. Het team bevindt zich in een uitdagende positie, aangezien het weer verslechtert en naar verwachting gedurende de dag zeer ruig zal worden. De bemanning is vanzelfsprekend emotioneel en fysiek uitgeput na alles wat de zeilers hebben meegemaakt.
Onze enige focus is nu om het team alle steun en medewerking te bieden dat we hebben. We begrijpen dat er veel vragen zullen zijn over hoe één van onze zeilers gisteren overboord is geraakt. We kunnen daarop antwoord geven zodra het team volledig is gedebrieft.
John Fisher.
(c) Konrad Frost/Volvo Ocean Race
Om 13.42 UTC, 1400 mijl ten westen van Kaap Hoorn, is Sun Hung Kai/Scallywag bemanningslid John Fisher van overboord gegaan.
Bekend is dat hij zijn survival pak droeg. Het incident vond plaats tijdens daglicht met 35 knopen wind. De water temperatuur was op dat moment negen graden en er stond een flinke golfslag. De Maritime Rescue Coordination Center (MRCC) heeft een schip in de buurt gevraagd voor assistentie en is onderweg. Dit is het enige nieuws dat op dit moment is vrijgegeven door de Race Control van de Volvo Ocean Race.
Door de grote afstand en hevige weersomstandigheden is het helaas niet mogelijk om de andere deelnemers terug te sturen voor assistentie.
De vorige keer dat een bemanningslid overboord ging, gebeurde dit ook op de Sun Hung Kai/Scallywag boot, tijdens de etappe van Sydney naar Hongkong. Alex Gough kon toen snel en zonder problemen weer aan boord worden gehaald. We hopen ook hier weer op een goede afloop.
John Fisher.
(c) Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race
Lees meer:
- Man overboord bij Scallywag in zuidelijke oceaan
- Reconstructie van de fatale reis van VOR-zeiler Hans Horrevoets
Omslagfoto: Konrad Drost/Volvo Ovean Race
Tekst: Marc Bosch en Monique Hut
Als het goed is, dan draagt ie dit https://www.sail-worldcruising.com/n/Custom-lifejacket-for-the-Volvo-Ocean-Race/-158637
“All crews are required to carry an Ocean Signal MOB1 AIS device, Ocean Signal PLB1 and an ACR strobe. Spinlock have developed a custom waist belt safety pack to manage these items.”
Hopelijk vinden ze hem snel.
Dit type mob ais beacon moet je wel zelf nog activeren. Iemand die bewusteloos is geraakt ga je dan niet vinden…
Wat een drama! Nou is alles zo geavanceerd met dit soort wedstrijden, waarom nou niet gewoon een opblaasbaar ballonetje aan een lijntje, wat in je pak zit en je bij nood oplaat met een patroon. Dat kan toch niet al te ingewikkeld zijn?