Wanneer je er voor kiest om een jacht te gaan huren zit je niet vast aan de actieradius van je eigen boot (en vakantielengte) maar ben je meteen op de plaats van bestemming. Het huurcontract is echter een bron van vragen en onzekerheden. Hier zijn tien antwoorden:
1. Hoe oud is de boot?
Je hoeft je geen zorgen te maken als het een groot verhuurkantoor betreft. Hun vloot wordt regelmatig vernieuwd en is over het algemeen goed onderhouden. De zeilschepen zijn maar zelden ouder dan zes jaar. In de meeste gevallen vermelden de verhuurders in hun brochure het bouwjaar van de boot. Toch wordt er zelden voorzichtig omgegaan met deze boten en zodra je er een huurt bij een minder bekend kantoor, moet je met name goed op de details letten. Zeilen, tuigage en staand want moeten nauwkeurig geïnspecteerd worden, voordat het schip wordt opgetuigd.
2. Is brandstof inbegrepen bij de prijs?
Nooit als het motorboten betreft, maar bij zeilboten bijna altijd wel. Bij de overdracht van de boot moet de tank vol zijn (vergeet dit niet te controleren) en niets verplicht je om de boot met een volle tank af te leveren, tenzij in het huurcontract anders vermeld staat.
3. Komt de schoonmaak voor mijn rekening?
Evenals de brandstof is de schoonmaak dikwijls bij de huurprijs inbegrepen. Let op: als je de boot na een week varen in minder nette toestand achterlaat, kan de verhuurder gerechtigd zijn om een bedrag op de waarborgsom in te houden.
4. Is one-way huur mogelijk?
Bij de grote verhuurorganisaties die in een vaargebied over meerdere verhuurlocaties beschikken, is one-way huur (het schip terugbrengen in een andere haven dan de vertrekhaven) tegen betaling van een toeslag altijd mogelijk. De toeslag wisselt, afhankelijk van het seizoen en de locatie, maar het bedrag dat op de Antillen over het algemeen in rekening gebracht wordt, ligt tussen de vierhonderd en duizend euro.
5. Wie betaalt de vliegtickets?
Bepaalde verhuurders fungeren ook als reisbureau. Op verzoek kunnen ze de vliegtickets verzorgen. De andere verhuurders kunnen je eventueel naar een reisbureau doorverwijzen. Wat er ook gebeurt, vaak is het voordelig om gebruik te maken van een reisbureau, ook nu boeken op internet zo populair is. Dit geldt vooral wanneer het tickets betreft voor een tocht voor een hele bemanning aan de andere kant van de wereld. Voor bepaalde bestemmingen, zoals Belize, waarvoor meerdere tussenstops nodig zijn en je met verschillende luchtvaartmaatschappijen vliegt, kan de reservering voor een particulier ingewikkeld worden. Standaard is de vlucht nooit inbegrepen bij de charterprijs en is het aan de huurder om het vervoer te regelen.
6. Wordt er gezorgd voor bevoorrading?
Ja, maar deze service is vaak duur. Ook al is het handig als je ‘s morgens vroeg wilt vertrekken, je moet wel genoegen nemen met de menu’s die het personeel op de verhuurlocatie heeft opgesteld en niet altijd aansluiten bij je eigen smaak. Daarom is het aan te bevelen voor je eigen proviand te zorgen.
7. Moet ik kaarten en een gps meenemen?
Ook al heeft niet elke boot een gps of kaartplotter aan boord, de modernste boten hebben deze voorziening dikwijls wel. Maar let op: bepaalde vaargebieden komen niet voor op elektronische kaarten. In dat geval kun je beter vertrouwen op de documenten die al aan boord zijn (kaarten, navigatiegids) en die vaak door de leidinggevenden van de verhuurlocatie van aantekeningen voorzien zijn. Dit zijn vaak zeer informatieve adviezen.
8. Hoe hoog is de waarborgsom?
Bij de overdracht van een zeilboot wordt altijd gevraagd een waarborgsom te betalen of het eigen risico af te kopen. De waarborgsom is over het algemeen circa drieduizend euro voor een zeilboot. Na afloop van de zeilreis krijg je dit bedrag terug. Door het eigen risico af te kopen, kun je de waarborgsom aanzienlijk verlagen (circa vijfhonderd euro). De kosten hiervan zijn tussen dertig en vijftig euro per dag.
9. Bestaat er een verzekering tegen slecht weer?
Nee. Maar sommige verhuurders hebben een clausule in hun contract opgenomen die betrekking heeft op cycloonwaarschuwingen voor de Antillen en de Bahama’s. Wanneer een waarschuwing voor een cycloon worden afgegeven, moet de huurder terugkeren naar de verhuurlocatie en krijgt hij een schadevergoeding in de vorm van een tegoedbon.
10. Heb ik een vaarbewijs nodig?
Nee. De huurder moet schriftelijk aangeven wat zijn ervaring is en dit formulier zal worden beoordeeld door de verantwoordelijke personen op het vertrekpunt. Als je in de territoriale wateren van bepaalde landen (bijvoorbeeld Kroatië) wilt varen, heb je echter toestemming nodig of moet je kunnen aantonen dat je lid bent van een club. In dat geval moet de verhuurder de noodzakelijke documenten opstellen.
Ook geïnspireerd geraakt?
Boek je volgende chartervakantie hieronder: