‘Man Overboord!’ is voor menig zeiler de grootste nachtmerriekreet die bestaat. Hoe goed een MOB-manoeuvre ook geoefend is; het blijft één van de meest gevreesde en cruciale handelingen die we moeten kunnen uitvoeren. Wanneer de drenkeling gelokaliseerd is rijst altijd nog de opgave om hem te kunnen grijpen en hem of haar –ook bewusteloos- weer aan boord te krijgen. Door de hoeveelheid variabelen in de meestal toch al slechte weersomstandigheden is iedere MOB-manoeuvre een verschikking.
Een aantal zeilers uit Solingen in de buurt van Düsseldorf bedacht daar een installatie voor die de handelingen van het vangen en weer aan boord krijgen van de drenkeling aanzienlijk moeten versimpelen. Het ‘Pelikan Catch and lift’ systeem bestaat uit een 5 m² vangnet dat aan weerszijde van de boot uitgevouwen kan worden met één trekbeweging. Het net houdt z’n oppervlak door twee rvs-staven die aan de boot verstaagd zijn met een aantal banden. De stuurman hoeft alleen op de drenkeling aan te sturen zodat deze in het net drijft. Afhankelijk van de staat van de drenkeling, kan deze nu zelf omhoog klimmen via een ladder in het net of met een aangeslagen val in het net omhoog gedraaid worden met de lier.
Benieuwd naar meer van dit soort innovatieve producten? Bezoek Boot Düsseldorf tot en met zondag 31 januari.
Tags: MOB Last modified: 30 March 2021
Wéér zo’n MOB-gadget. Gedemonstreerd bij bladstil weer. Lijkt me niet erg realistisch. De vrees voor MOB-incidenten houdt de markt voor dit soort spullen gretig. Terwijl de aandacht juist op preventie moet zijn gericht. Hogere zeerelingen bijvoorbeeld.
Dear Antje, you´re heartly invited to test the system with wind and waves! You will see – it works. In between we successfully passed alot tests and trainings. Just get in contact with us.
best regards
Matthias
Ik zou voor geen goud in de netje willen hangen. Lijkt mij levensgevaarlijk bij golfslag. En hoe is hij over de railing gekomen?
Mijns inziens is bijliggen de veiligste manoeuvre bij MOB. Direct bijliggen, eventueel overstag gaan en terugvaren als de drenkeling te ver weg ligt (je bent in feite al overstag als onderdeel van het bijliggen) en bij de drenkeling aangekomen opnieuw bijliggen.
Bijliggen is een ondergewaardeerde manouvre.