Het seizoen is halverwege. De accu’s en alle apparatuur zijn in het voorjaar gecontroleerd. Alles ziet er nog goed uit. Toch merkt u al een tijdje dat u stroomproblemen hebt. De accu’s worden niet goed bijgeladen. Systematische analyse kan een heleboel aan het licht brengen. Een draadje los, corrosie tussen de aansluitingen, de accu’s of een zekering kapot of een dynamo die niet meer werkt. Als de accu’s nog goed zijn, de bedrading is doorgemeten en de aansluitingen prima in orde zijn, kan het nog aan de dynamo zelf liggen. Maar voordat u deze vervangt, is het handig hem te laten doormeten. Pas als u zeker weet dat deze niet meer in staat is de benodigde hoeveelheid ampère te leveren en de accu’s vol te laden, vervangt u hem.
Eerst maakt u de elektriciteitsdraden van de dynamo los, haalt de v-snaar eraf en schroeft hem los. Als u de draden losmaakt, merk ze dan, zodat u later weer weet waar ze vandaan zijn gekomen. Nu kunt u hem meenemen naar een bedrijf dat dynamo’s doormeet. Deze zet de dynamo in een proefopstelling en meet door hoeveel ampère de dynamo levert. Hij kan in kwaliteit achteruit zijn gegaan, zonder dat hij stuk is. Dan is de keuze of u de dynamo laat reviseren of een nieuwe inbouwt.
Kiest u voor een nieuwe, dan kunt u meteen de keuze maken of u een zwaardere of een drietraps dynamo op uw motor zet. Wellicht dat u de afgelopen jaren meer apparatuur hebt ingebouwd en meer capaciteit nodig hebt. Dan is dit een mooie gelegenheid.
Tags: Accu Last modified: 21 mei 2021