In 2011 interviewde Zeilen Cesar Harada over zijn project ‘Proteï’. Het was het jaar na de grote olieramp die begon op het boorplatform van British Petroleum in de Golf van Mexico. De slimme en gedreven MIT-student stond toen aan het begin van de ontwikkeling van een nieuw soort autonome zeilboot zonder roer, maar met een zelfsturende romp. In eerste instantie was het de bedoeling om de olie in de golf van Mexico en op andere olierampplekken op te ruimen, maar drie jaar later heeft het onderzoek met honderden proefvaarten van tientallen prototypes een heel andere formaat aangenomen. Een korte update van het roerloze zeilen van het Proteï-project.
Zeilboot met handrem
“Dit zal de fysica van het zeilen veranderen”, verkondigde Harada tegenover Zeilen. We stonden toen naast één van de eerste prototypes van een autonome zeilrobot waarvan de romp van vorm verandert bij manoeuvres. Drie jaar later en tien prototypes verder is er nu de eerste versie de Proteï 011.1 Optimist die online verkocht wordt als bouwpakket. Het één meter lange bootje stuurt naar stuurboord door de vorm van de letter C aan te nemen – voor bakboord het spiegelbeeld – en kan zelfs ‘de handrem erop gooien’ door de vorm van de letter S aan te nemen. “We hopen dat geïnteresseerde onderzoekers die willen meehelpen aan het verder ontwikkelen van deze Open Source technologie de boot in grote getalen gaan bestellen”, aldus Harada.
Missie voor de Oceanen
Proteï’s missie is om meer informatie over de oceanen te verzamelen op een kosteneffectieve manier en bij te dragen bij het opruimen van bijvoorbeeld olie- en plasticvervuiling. Dit willen ze bereiken door een optimale technologie voor autonoom zeilende robots te ontwikkelen, die op een voor iedereen toegankelijke ontwikkelingswijze inzichtelijk te maken opdat velen ook kunnen bijdragen, die van goedkope en gemakkelijk verkrijgbare materialen is gemaakt en gemakkelijk met alternatieven nagebouwd kan worden en waarvan de mondiale vloot bijdraagt aan het samenstellen van een grote wereldwijde online database over de staat van de oceanen.
Dinghy Proteï met bemanning
Harada is zo overtuigt van het idee van de beweegbare romp als stuurmechanisme, dat de groep vanaf begin 2015 met de ontwikkeling begint van een zeven meter lange tweepersoons zeilboot. Rondom de mast bestaat de boot uit rigide romp met aan weerszijden scharnierende segmenten met daartussen een flexibele scheepshuid. Om te sturen is er dus geen helmstok, maar zijn er schoten om de rompvorm mee te trimmen.
Volg het project op www.protei.org
Last modified: 8 October 2014