“Steeksleutel”, hoor ik vanachter de motor. Ik zoek gauw de juiste maat en reik Wietze een sleutel aan. “Nee, een maat kleiner”. Als volleerd operatiezuster gris ik de volgende maat uit de gereedschapskist. Na een paar slagen hoor ik iets dat op een tevreden grom lijkt. “Laat die takel eens een stukje zakken”. Voorzichtig een paar centimeter speling. De motor zakt. Alles gaat goed. Nog een tevreden grom.
Het begon allemaal met een ongelukkige aanvaring met de steiger, twee dagen voordat we met de auto naar Nederland zouden vertrekken. De motor wilde alleen nog in z’n achteruit. We wilden gewoon niet geloven dat de keerkoppeling kapot was, dus álles nagelopen in de hoop dat het een andere oorzaak had. Een makkelijker op te lossen oorzaak. Maar nee, er bleek geen ontkomen aan. Eén dag voordat we naar Nederland reisden, legden we ons erbij neer. Piet in Andijk, onze ‘motorgoeroe’, kwam snel in actie en wist een nieuwe keerkoppeling te pakken te krijgen. Stap 1 was in elk geval geregeld.
Stap 2 was het daadwerkelijk inbouwen van de keerkoppeling. Een heftige klus, waarvoor in de wijde omgeving van Sevilla geen ervaren monteur te vinden is. Het zou er dus op neerkomen dat we het zelf zouden moeten doen. De hele terugreis naar Spanje staarde de grote doos ons vanaf de achterbank aan. De week erna ook. Net zo lang tot we genoeg moed verzameld hadden om aan de klus te beginnen.
Allereerst moest de motor los van zijn fundatie. Dan moest hij omhoog. Slechts 350 kilo! Met een combinatie van een hydraulische krik en hijsbanden ratelde hij omhoog. Van tevoren hadden we blokken hout op maat gemaakt. Die eronder om de motor te stutten en ‘voor het geval dat’. Vervolgens moest de schroefas los van de koppeling. Met de boot in het water liggend is dat iets waar ik alléén al nachtmerries van krijg.
Als leek kan ik geen kaas maken van alles dat vastzit aan zo’n motor. Eén ding is duidelijk: het moet allemaal los. Overal verschijnen bakjes met bouten en moeren. Terwijl ik met een droge mond van spanning langzaam maar zeker een vreselijke brei aan onderdelen zie ontstaan, sleutelt Wietze rustig door. Hij wringt zich in duizend bochten om overal bij te komen. Ik zie een druppel zweet aan zijn neuspunt bungelen. Af en toe een grom of een zucht. Of iets sterkers, als één van de bouten van de motorfundatie afbreekt. “Brosse breuk”, hoor ik. Gôh.
Meer spanbanden, meer licht en meer kracht. En ineens is hij los: samen houden we de keerkoppeling vast en manoeuvreren hem voorzichtig achter de motor vandaan. “Het lijkt wel een bevalling” schiet het door me heen. Even later liggen beide keerkoppelingen gebroederlijk naast elkaar op de kajuitvloer. Even uithijgen en vervolgens gaat het hele proces weer in omgekeerde volgorde in- en aan elkaar. We zijn acht sleuteluren verder als alles weer voor elkaar is. Onze handen jeuken om een proefstart te maken. Maar dat kan niet: eerst een nieuwe bout zien te vinden.
Als we heel laat ’s avonds een snelle hap zitten te eten, zie ik een eerste begin van een glimlach op Wietze’s gezicht. Alsof hij begint te geloven dat het gelukt is. De mentale checklists tollen nog door zijn hoofd, dat wel. De kapotte keerkoppeling betekende letterlijk dat de deur naar een volgende stap in onze reis op slot was. Langzaam maar zeker heb ik het gevoel dat ik alvast door het sleutelgat mag kijken.
Tekst en foto’s: Wietze van der Laan en Janneke Kuysters
Tags: column Anna, Column Janneke Kuysters Last modified: 17 March 2021
Hoi Janneke en Wietze, Allereerst wil ik jullie een goed 2014 toewensen – kan nog wel he? Heb jullie reisverslag gelezen in het kwartaalblad van de parochie en bovenstaand bericht over de bevalling van de keerkoppeling. Ik wist niet van het bestaan ervan. Misschien dat ik het nog een keer gebruik in een preek. Ik hoop dat nu alles in orde is en dat jullie niet voortaan achteruit zullen varen. Want op mijn weg naar Santiago de Compostella – waar jullie ook geweest zijn – heb ik geleerd dat een pelgrim altijd vooruit reist. Het ga jullie goede in Sevilla, wat volgens onze dochter Lobje een prachtige stad is. In de kerstdagen heb ik van deze stad een legpuzzel van gemaakt. Zo zijn we toch dicht bij elkaar geweest. Het waren mooi vieringen in de parochie Gouda, met een doop van beide dochters van Mervyn en Sandra en op 26 januari de 1e HC van drie jongeren. Groetjes, Henk Schoon
Hoi Wietze en Janneke,
We lezen net van jullie avontuur met de keerkoppeling. We maken jullie reis echt mee vanachter het buro! Opmerking van Henk A.; ze moeten niet zoveel motoren!
Het ga jullie goed!
Hallo Janneke en Wietze,
Met veel interesse jullie verhaal met de keerkoppeling gelezen, omdat wij iets soortgelijks hebben gehad op het Onegameer in Rusland.Onze 4 motorsteunen braken af. Wij voeren toen met 15 jachten door Rusland. Dankzij hulp van Wim en Corry Stein van de Terra Nova en Hans Rib van de Argus, wisten we al slepend door de Argos de motorsteunen te vervangen, door de motor op te hijsen. Een gigantische klus, wij weten hoe jullie je voelen. Hou je haaks
Fokko Hamburg
hallo jullie , ik woon al zo´n 30 jaar op mallorca , wil volgend jaar ook vertrekken , ik neem aan dat jullie de plannen iets zullen moeten weizigen , groetjes
Hai Janneke en Wietze, wat een verhaal zeg. Knap dat jullie jezelf zo goed kunnen redden!!! Ik hoop dat de rest ook goed mag komen, zodat het vervolg van jullie reis volgens planning kan verlopen.
Veel sterkte en genieten van dit leven dat jullie leiden.
Groetjes, Marianne