Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Dirk de Ridder daagt ISAF voor rechter

12:09

image-2015-04-14 kleinDirk de Ridder daagt de ISAF, de internationale zeilbond, voor de rechter. De Fries werd tijdens de 34e America’s Cup door de ISAF voor vijf jaar geschorst omdat hij in dienst van Team Oracle illegaal gewicht zou hebben toegevoegd aan de AC45 waarmee de voorrondes werden gezeild. De schorsing werd door De Ridder aangevochten en teruggeschroefd tot 18 maanden. Dirk zeilt weer, maar blijft vechten voor gerechtigheid. “Ik ben ten onrechte beschuldigd van iets dat ik niet gedaan heb.”

“Naar mijn mening heeft de ISAF zich in deze zaak ernstig misdragen. En hebben de juryleden de regels bewust aangepast om hun slechte werk te kunnen goedkeuren. Ik zal dit aanvechten tot aan de hoogste rechter”, aldus de strijdbare zeiler die onlangs tijdens de 5e etappe van de Volvo Ocean Race als invalkracht bij Team Brunel zijn comeback maakte.

Vieze spelletjes

“Niemand in de zeilerij twijfelt eraan dat er vieze spelletjes zijn gespeeld. We hebben inmiddels zoveel bewijs: het stinkt aan alle kanten. De ISAF probeert de kwestie in de doofpot te stoppen. Met enkele van mijn teamgenoten zijn we gewoon genaaid. En daarom zijn we nu bezig om het voor de rechtbank te krijgen. We gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd en dat zal recht gezet moeten worden.”

De hele kwestie heeft De Ridder zwaar geraakt. “Dit is een absoluut drama geweest. Ik had een unieke positie in de zeilwereld veroverd. Daar heb ik heel hard aan gewerkt. Ik heb door deze zaak enorm veel financiële schade geleden. Wereldwijd ben ik in de media afgeschilderd als een of andere oplichter, omdat ik een stukje lood zou hebben toegevoegd aan de AC45 dat overigens nooit gevonden is.”

Voldoende bewijs

“We hebben meer dan voldoende bewijs aangeleverd dat ik in niet in Newport was om opdracht te geven om lood toe te voegen aan de AC45. Maar dat bewijs wordt op allerlei niveaus weggeveegd omdat het enorme financiële consequenties heeft voor de International Sailing Federatie. Zelfs de Court of Arbitration for Sport, de hoogste arbitrage op sportgebied, zegt te denken dat ik opdracht heb gegeven, maar heeft geen idee hoe dat is gebeurd. ‘We denken wel dat hij de moord heeft gepleegd, maar weten niet hoe.’ Hoe kun je op deze basis dan toch komen tot het opleggen van een straf? Tijdens het AC-proces zijn door de jury onder leiding van chairman Willis nieuwe regels ingevoerd, om de bewijslast die ze hadden, goed te kunnen keuren. Dat is gebeurd zonder ons hierover te informeren. Zelfs tijdens de behandeling van de zaak op 27 augustus 2013, hielden de juryleden hun mond. De Court of Arbitration for Sport heeft deze handelswijze veroordeeld, maar de ISAF doet er verder niets mee.”

Dirk de Ridder klein

Open kaart

Furieus: “Dit soort juryleden moeten echt uit de zeilsport. Ik ben klaar met het vieze spelletje dat gespeeld is. En ik sta niet alleen. Paul Henderson, de oud ISAF-president en IOC-lid, heeft alle juryleden aangeklaagd. Dat doet hij niet voor de lol maar op basis van feiten dat men zich niet aan de regels heeft gehouden. Dat de ISAF geen stappen onderneemt en juryleden de hand boven het hoofd houdt, betekent niet dat wij het hierbij laten zitten. Links of rechtsom: het moet worden opgelost.”

Dirk de Ridder heeft de ISAF laten weten naar de rechter te stappen. “Er zijn meerdere opties om naar de rechter te gaan, zowel in Amerika als Europa. We spelen open kaart met de ISAF.”

Voor zijn schorsing was De Ridder rond met Abu Dhabi om de Volvo Ocean Race te gaan zeilen. Door de AC-kwestie ging dit niet door. “Ik wist van tevoren dat zij een goed team hadden. Een van de grote kanshebbers zijn voor de eindoverwinning. Ja… het is zuur om niet aan boord te zitten. Ik had een mooi contract bij Abu Dhabi.”

Dirk had graag met Team Brunel de resterende etappes van de Volvo Ocean Race gezeild. “Maar dat gaat niet, ik heb voor een heel zeilseizoen bij het Comanche-team getekend. Ik heb wel gemengde gevoelens, want ik had het echt naar mijn zin bij Team Brunel.”

Tekst Eric van Staten

Tags: , Last modified: 17 april 2015
Sluiten